مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص زردچوبه در طب سنتی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فواید دارویی دانه ترنج

خواص بارنگا برای سلامتی به گزارش دلگرم: این گیاه در نقاط مختلف رشد می کند و گونه های مختلفی دارد. معمولا از دانه های این گیاه استفاده می شود. این گیاه برای ناراحتی های تنفسی استفاده می شود و از جمله گیاهان لعاب دار با ماده زعفران است که دانه های آن در آب خیس می شود. این گیاه هیچ عارضه ای ندارد. برگ های این گیاه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و برگ های آن خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و همچنین دانه های این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی و خلط آور دستگاه تنفسی دارند و در فارسی به گیاه و دانه های آن «برهنگ» می گویند و در قسمت هایی از ایران «تنگ بر» و «تخم مرغ بزوشا» در تبریز گفتن. در کتب طب سنتی «بر تنگ» و یا به عربی «لسان الحمل کبیر» نامیده شده است. در فرانسه به آن Plantain، Plantain majeur و Grand Plantain و به انگلیسی Plantain و Plantain Larger می گویند. در هند در ایالت بمبئی به آن «بار باریک» نیز می گویند. این گیاه از خانواده Plantaginaceae نام علمی آن Plantago major L است. گونه دیگری به نام Plantago asiatice L. در برخی اسناد به عنوان مترادف برای زبان بزرگ ذکر شده است.

تاریخچه گیاهان دارویی و درمانی برگ

برهنگ از دیرباز در دسترس انسان بوده و در کشاورزی از آن استفاده می شده است. رشد برخی از گونه های درختان برگریز با اسکان مردم در نقاط مختلف جهان (به ویژه در مستعمرات اروپایی) افزایش یافته است. منشا آن مستعمرات بریتانیا است و در خمیر مالت (که قبلاً به عنوان کود استفاده می شد) و پشم صادر شده به بریتانیا یافت می شود و معمولاً در خوراک طیور استفاده می شود. مخلوطی از انواع توت ها و روغن ها به صورت موضعی برای تسکین التهاب استفاده می شود. همچنین جوشانده آن با عسل برای درمان گلودرد مصرف می شود. استفاده از دانه ها و کلوئیدهای تصفیه شده در ملین های تجاری رایج است و به صورت فله عرضه می شود.

ترکیبات مهم برهنگا

فواید برهنگا

این ترکیبات عبارتند از: گلوکوزید ایریدوئید شامل آکوبین (رنانتین). مخاط با میزان حدود 6.5 درصد حاوی حداقل چهار پلی ساکارید تانن، کومارین شامل آسکولتین، فلاونوئیدها شامل آپیژنین، اسید سیلیسیک حداقل 1 درصد و نمک های روی و پتاسیم در ترکیبات موجود در ترنج مواد شیمیایی، گلیکوزیدی به نام اوکوبین و موادی وجود دارد. مانند که پلاتاژن و ساپونین هستند.همچنین در دانه ترنج مقدار زیادی گلوتن، اسید پلانتونیولیک، اسید سوکسینیک، آدنین، کولین، آکوبین و هلوئیدهای پلانتوزیس و حدود 10 درصد بذر ترنج وجود دارد.روغن دارد، روغن برگ زرد است. و دارای بو و طعم مطبوع شبیه روغن گردو می باشد.باید گفت که طبیعت برگها در درجه دوم سرد و خشک است.تمامی قسمتهای گیاه برگ اعم از برگ و ریشه و دانه کاربرد دارویی دارد. اما از برگ و ریشه آن بیشتر استفاده خارجی می شود و از دانه های زردچوبه عمدتاً برای مصارف داخلی استفاده می شود.زردچوبه خاصیت قابض و نرم کنندگی دارد و به عنوان محرک، تصفیه کننده خون، آرام بخش و رفع تحریکات مجاری تنفسی و مجاری ادراری استفاده می شود. .

بیشتر بخوانید  کیست بیکر (کیست پشت زانو) چیست و چگونه درمان میشود ؟

خواص دارویی و درمانی برگ از دیدگاه طب سنتی برای سلامت بدن

زردچوبه در رفع آسم، آمفیزم، اسهال های ساده و صفراوی، خونریزی های گوارشی، ورم مخاط دهان، دندان درد و حتی گوش درد موثر است.برگ تازه زردچوبه خاصیت ضد باکتریایی قوی دارد. از این رو برای التیام زخم ها، جراحات و سطوح ملتهب و تحریک شده بدن استفاده می شود. مالیدن له شده برگ تازه و تمیز زردچوبه بر روی زخم ها نه تنها آنها را از چرک محافظت می کند، بلکه آنها را التیام می بخشد، استفاده از این گیاه برای زخم های چرکی کهنه و شدید نیز باعث باز شدن زخم و بیرون آمدن چرک می شود و در انتها برای بهبود آن توصیه می شود. زخم ها برای بند آوردن خونریزی و تسکین درد ناخن ها (عقرب)، بیماری های پوستی و جوش های صورت و همچنین کاهش تورم صورت ناشی از آبسه دندان (پیله) اسهال خونی، توصیه شده برای بیماری های کلیوی و برای درمان گرفتگی عضلات، مالاریا، سرفه، آسم برونش و بند آوردن خونریزی و درمان بیماری مثانه و سوزاک.

جوشانده برگ زردچوبه با اکلیل (یونجه زرد) و گل گندم به صورت آب برای شستشوی چشم در رفع ورم ملتحمه بسیار موثر است، برای تهیه این محلول به 10 گرم برگ زردچوبه با مقدار کمی دو گل نیاز دارید. ذکر شده در 150 گرم برای معالجه بیماریهای ریوی، برگهای مخملی را که تمیز و شسته شده، روی پارچه تمیزی پهن می کنند تا خشک شود، سپس فشار می دهند و آب آن را می گیرند، سپس عسل را اضافه می کنند و به مدت 20 گرم می جوشانند. این دم کرده در بیماری های ریوی بسیار مفید است، از مخلوط 10 درصد پودر برگ برگ با وازلین، مومیایی به دست می آید که زخم های چرکی و دردناک را مالیده و چرک را سریعاً خشک می کند.کمپرس مخصوص برگ های تازه و له شده مفید برای رفع ورم ، کبودی ها، کبودی ها و التیام زخم های عفونی، سوختگی های آتش سوزی و نیش حشرات. خوردن یا تصفیه عصاره یا لعاب برگ زردچوبه برای التیام زخم های روده و بند آوردن خونریزی از بواسیر مفید است. زخم ریه و وجود خون در بدن، سل، تنگی نفس، بیماری های کبدی، یرقان و برگشت غذا از معده به مری (رفلکس)، جوشانده تخم زردچوبه در رفع التهاب مجاری ادرار به ویژه موثر است. در صورت وجود خون در ادرار سیر در بهبود ورم لوزه و خونریزی لثه نیز موثر است.

بیشتر بخوانید  از بیماری شریان های کرونری قلب بیشتر بدانید

باید بخوانید:

جویدن ریشه یا آب زردچوبه برای کاهش التهاب مخاط دهان و تسکین درد دندان 3 تا 4 فنجان توصیه می شود.یکی از مهمترین کاربردهای دانه زردچوبه استفاده از چهار عدد تخم مرغ لعابدار در داروی ترکیبی است. چهار تخم مرغ لعاب دار یکی از رایج ترین داروهای ترکیبی در طب سنتی است که در اکثر خانه ها یافت می شود. این دارو به عنوان داروی سرفه خشک، سردرد، خشکی و خارش گلو، نرم کننده سینه و گرفتگی صدا استفاده می شود و عموماً برای تسکین انواع سرفه به ویژه سیاه سرفه (مرواره یا کنو) یا به جای تخم مرغ در شربت استفاده می شود. یا بالانگ با کمی انزروت و صمغ عربی. این مخلوط معمولاً در آب جوشیده ولرم غوطه ور می شود و ماده ای ژله مانند تولید می کند که اگر در وعده های غذایی معمولی خورده شود گلودرد و سرفه های شدید را تسکین می دهد. این دارو نسبت به خلط آورها و شربت های دیفن هیدرامین و امثال آن اثر مطلوب تری دارد.

نحوه مصرف زردچوبه

نحوه و میزان مصرف

۲ تا ۴ گرم برگ های خرد شده یا خرد شده را در یک لیوان آب سرد بریزید و بگذارید بجوشد سپس حرارت را خاموش کنید. سپس 10 دقیقه صبر کنید و محصول را صاف کنید.محصولات گیاهی برگ برهنگ عمدتاً به صورت چای کیسه ای حدود یک گرمی عرضه می شود و از داروهای گیاهی تهیه شده از برگ به صورت قطره یا شربت به عنوان پادزهر استفاده می شود. سرفه و خلط آور در بازارهای جهانی موجود است منابع مختلف مصرف روزانه 5 تا 15 گرم دانه را توصیه کرده اند. دانه ها را در نصف لیوان آب بریزید، هم بزنید و امتحان کنید.

بیشتر بخوانید  اخطار مصرف بیش از حد ویتامین D

عوارض بارانهنگ

برگ ها و دانه ها مانند گذشته دارویی نیستند.

نکات اساسی برای مصرف زردچوبه

۱- هنگام مصرف زردچوبه باید مایعات فراوان بنوشید تا مخاط سطح دانه به خوبی آب را جذب کرده و متورم شود و از تراکم در معده و روده جلوگیری کند.

2- مصرف زردچوبه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. زیرا روغن دانه که شبیه روغن خردل است رحم را تحریک می کند و با ملین ایجاد شده باعث ایجاد مشکل می شود.

3- روغن دانه مذکور در برخی از افراد حساس باعث ایجاد حساسیت، التهاب و درماتیت می شود.

4. برگهای موجود در بازار ایران ممکن است متعلق به نوع دیگری از برگ به نام Major Plantago (یا یک برگ بزرگ با نامهای مترادف Ekaltata Plantago یا Cemata Plantago) باشد، این نوع برگ دارای برگهای پهن و بزرگی است که روی زمین قرار گرفته است. در ساقه این برگها 3 تا 11 رگبرگ سراسری در امتداد برگها به وضوح قابل مشاهده است. گل ها به صورت خوشه های بلند روی محوری ظاهر می شوند که از وسط برگ ها رشد می کند و سپس به میوه ها و دانه هایی در همان محور تبدیل می شوند.

5- به نقل از کتاب گیاهان دارویی سنتی ایران، دکتر. گلمرضا آمنه مخلوطی از دانه های برهنگ، کادومه، مرو و دانه های «چهار تخمه» تهیه می شود که در طب عامیانه به عنوان نرم کننده سینه و برای رفع سرفه و خارش گلو استفاده می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *