خواص دارویی و درمانی ریواس


ریواس و خواص آن

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید خواص ریواس شما بیشتر می دانید.

ریواس و خواص شگفت انگیز آن

مقدمه ای بر ریواس

کمتر کسی است که نوشیدن یک لیوان شربت ریواس سرد و تگرای نیشابور را در فصول گرم سال تجربه نکرده باشد، زیرا مادران و مادربزرگ ها همیشه بر این باور بوده اند که ریواس احساس می کند و در عین حال کیفیت کلی می بخشد!

البته آشنایی با ریواس به شربت ختم نمی شود و با آن می توان سوپ، خورش، اشک، سالاد، کوکو و حتی لواش تهیه کرد. ریواس سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است و به هضم غذا کمک می کند. حال اگر کنجکاو هستید تا با سایر خواص و مضرات احتمالی این گیاه خوش رنگ و لعاب و دستور پخت آن آشنا شوید، خود را تشویق کنید.

ریواس یا ریواس گیاهی است از تیره ترشک (هفت نوار) ​​و دارای ساقه و برگ های روی زمینی حاوی مواد ذخیره و اسیدی است و به همین دلیل به صورت خوراکی مصرف می شود و از برگ های ضخیم و گوشتی این گیاه برای تغذیه استفاده می شود. تکثیر ریواس بیشتر از طریق کاشت در نهالستان و انتقال آن به مزرعه یا کاشت بذرهای تازه انجام می شود.

خواص دارویی و درمانی ریواس

خواص درمانی ریواس

ریواس طبیعت سردی دارد و دارای تعدادی ویتامین و مواد معدنی است. این ماده غذایی بسیار مغذی برای تمام اعضای بدن محسوب می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض و برای تقویت است
برای معده و کبد مفید است. خوردن ریواس برای بیماران تب و بی اشتهایی مفید است و یرقان و وسواس و بی حالی را درمان می کند. در چنین مواقعی می توانید 100 گرم آب ریواس یا رب ریواس بنوشید.

بیشتر بخوانید  پوست گوسفند در طب سنتی

ناراحتی های صفرا و قلب را برطرف می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید است و کرم است. خوردن ریواس را نباید در رژیم غذایی فراموش کرد. از ریواس برای تهیه خورش، کمپوت، مربا و شربت استفاده می شود. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

مفیدترین روش مصرف آن، مصرف آب ریواس با آب است

هویج، کرفس، خیار و سیب یک سوم آب ریواس و دو سوم بقیه را تشکیل می دهند.

ریواس خاصیت ملین و اشتها آور دارد

اشتها را زیاد می کند و یبوست مفید است. مصرف ریواس برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه و اختلالات مثانه خطرناک است.

شیر مادرانی که ریواس می خورند در نوزادان تولید می شود

باعث اسهال می شود. ریواس تقویت کننده قلب و اعصاب است و برای درمان بواسیر مفید است.

ریواس برای فعال کردن عملکرد دستگاه گوارش، انتقال نمک های صفراوی و تحریک ترشح کبد شناخته شده است. اولین عملکرد آن در دهان تحریک حس چشایی به دلیل طعم تلخ دلپذیر، تمیز کردن حفره دهان و آماده کردن دهان برای وعده غذایی بعدی است. این گیاه در معده باعث افزایش ترشح معده و تحریک آن می شود. در نتیجه به طور کلی عملکرد معده را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده ها کمک می کند.
برای زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حرارتی استفاده می شود.

————————————————- ———————————————— ———–

ارزش غذایی ریواس

  • ارزش غذایی 85 گرم ریواس
  • انرژی … 29 کیلو کالری
  • چربی … 0.2 گرم
  • پروتئین … 0.8 گرم
  • کربوهیدرات … 7 گرم
  • کلسیم … 266 میلی گرم
  • سدیم … 5 میلی گرم
  • پتاسیم … 148 میلی گرم
  • ویتامین C … 7 میلی گرم
  • ویتامین A … 100 تا 300 واحد بین المللی.
بیشتر بخوانید  بی حسی سر در کاشت مو چگونه انجام می گیرد؟

————————————————- ———————————————— ———–

سایر کاربردهای ریواس

ریواس به دلیل اسیدی بودن برای تمیز کردن ظروفی که آثار سوختگی از غذا به جا گذاشته است استفاده می شود.افرادی که موهایشان قهوه ای روشن است.

با استفاده از ریشه این گیاه می توانم به رنگ موی طلایی برسم. از برگ های ریواس می توان به عنوان یک حشره کش موثر برای دفع حشرات استفاده کرد.ریواس با طعم بی نظیری که دارد در اکثر غذاها (دسرها) و شیرینی ها استفاده می شود. فقط در قرن هجدهم در آشپزی استفاده می شد.این گیاه را می توان یک یا دو روز در یخچال نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی تر، ریواس را پس از بریدن ساقه منجمد می کنند.

اگر ساقه های ریواس را به صورت خام مصرف کنند به شدت ترش می شود. معمولا با شکر یا
عسل از آن پخته می شود یا در کیک استفاده می شود و همچنین به تنهایی یا همراه با توت فرنگی در ژله و مربا استفاده می شود. ادویه های مورد استفاده با ریواس شامل لیمو، دارچین و زنجبیل است.

————————————————- ———————————————— ———–

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید