مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص ترنجبین در طب سنتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شناخت خواص ترنجبین کامل ترین مرجع است

با دلگرم کننده به روز باشید فواید بی نظیر ترنجبین شما بیشتر می دانید.

خواص ترنجبین

ترنجبین چیست و چه فوایدی دارد؟

گیاهان دارویی همیشه در طب سنتی مورد توجه بوده و کاربردهای فراوانی دارند. یکی از این گیاهان ترنجبین است که خواص دارویی زیادی دارد و به دلیل همین خواص استفاده از آن در کارخانه های قند متوقف شد و به عنوان گیاه دارویی به فروش رسید. ترنجبین یکی از گیاهان دارویی است که در بسیاری از عطاری ها یافت می شود، بهتر است بدانید ترنجبین به فارسی «ترنگ بین» یا «ترنگ بین» است. به آن Manne d «hedisarum and Manna d» alhagi و Manne de perse و در انگلیسی Manna of hedisarum و در عربی «Tranjabin» می گویند.

فواید ترنجبین

ترکیب شیمیایی ترنجبین

طبق تحقیقات، ترنجبین دارای شتاب است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که محتوای قند ترنجبین برخلاف آنچه گفته شد فقط ساکارز است. مهم ترین ماده یک ساکارید است که از دو مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز تشکیل شده است.

مصرف موضعی: برای درمان ناراحتی های کلیوی، اختلال عملکرد کبد و دفع سنگ کلیه استفاده می شود.
خواص دارویی و کاربردهای مهم گیاه: ترنجبین در طب ایرانی کاربرد فراوانی دارد و به عنوان ملین استفاده می شود. همچنین برای شیرین کردن داروها استفاده می شود. جوشانده آن معرق است. مالیدن روغن برگ آن برای روماتیسم بسیار مفید است و گل آن برای بواسیر مفید است. عرق گیاهی که می توان مدتی آن را به آرامی خورد، در مورد سنگ کلیه و مثانه تا حدودی موثر است.

بیشتر بخوانید  قرص کلیمادینون مخصوص دوران یائسگی

پراکندگی: بین اردکان یزد، یزد بافق، مهریز، مروست.
آرتمیس اوچری
نام محلی: درنه
قطعات مورد استفاده: شاخه گل.
مصارف محلی: طبیعت گرم و خشک، بادشکن، نفخ و دل درد.
خواص دارویی: دانه های گرده این گیاه را می توان در معاینات پزشکی برای شناسایی و آزمایش آلرژی، تهیه واکسن ضد حساسیت ناشی از دانه گرده آن استفاده کرد.

به دلیل وجود سانتونین خاصیت ضد انگلی دارد و در تولید داروهای ضد کرم در اکثر کشورها از جمله آلمان استفاده می شود. درمنه مقدار قند ادرار را کاهش می دهد، بنابراین برای بیماران دیابتی مفید است، ضماد برگ و گل گیاه برای درمان و ریزش مو مفید است. همچنین اگر عقرب در محل گزش قرار گیرد در هنگام نیش زدن موثر است.
پراکندگی: در ارتفاعات کوهستانی استان یزد (شیرکوه، ده بالا، طزرجان، ندوشن)، کوه بازرگان 2050-2350 متر – ارتفاعات شیرکوه تا ارتفاعات دره نازی و کوه پشت باغ 2000 متر بالاتر از باگی آباد طزرجان، کوه بندک به مالا، کوه گلوبادم، شیرکوه 1800-2200

فواید ترنجبین

خواص ترنجبین

* ترنجبین ملین است. مقدار مصرف ترنجبین به عنوان ملین بسته به سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف می شود. ترنجبین اگر به مقدار کم مصرف شود ملین و اگر زیاد مصرف شود ملین است.

* به گفته دانشمندان طب سنتی ترنجبین گرم است اما گرمتر هم هست.

* برای رفع تشنگی و تب ترنجبین مفید است.

* ترنجبین در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

* اگر ترنجبین را با آب زیره میل کنند، از بین بردن صدای معده که همراه با حرارت ملایم است، نافع است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با قرص لیپوفیکس و عوارض جانبی این دارو

خوردن ترنجبین با آب پنیر برای دفع نجاست های سوخته، با مالت برای دفع نجاست های داغ، با کره برای باز شدن ادرار (در موارد قطع بول) مفید است.

* جوشانده ترنجبین معرق است.

گل ترنجبین برای بواسیر مفید است.

مالیدن روغن برگ ترنجبین برای روماتیسم بسیار مفید است.

* عرق ترنجبین اگر مدتی آهسته خورده شود تا حدودی در دفع سنگ کلیه و مثانه موثر است.

در مصرف ترنجبین دقت کنید.

بسیاری از خانواده ها برای بهبود زردی نوزاد از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می کنند که نه تنها زردی نوزاد را بهبود نمی بخشد، بلکه باعث اسهال و استفراغ نیز می شود.

یک مطالعه تحقیقاتی با هدف بررسی تأثیر ترنجبین خوراکی در کاهش زردی نوزادان نشان داد که علیرغم باورهای محلی در مورد تأثیر ترنجبین بر کاهش زردی نوزادان، استفاده از آن تأثیر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.

بیماران مبتلا به تیفوس، اسهال خونی، بواسیر، لخته خون و آبله نباید ترنجبین بخورند.

* ترنجبین برای طحال و افراد عصبانی مضر است.

فواید ترنجبین

طرز تهیه آب ترنجبین

برای تهیه آب ترنجبین، کمی ترنجبین را در آب جوش حل می کنند. سپس مایع شفاف خارج می شود و اجازه می دهد مدتی ته نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن آماده مصرف است.آب ترنجبین اگر صبح ناشتا خورده شود موثرتر است. دوز معمول خوراکی 12 تا 35 گرم است.

فواید ترنجبین

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *