خواص بی نظیر گیاه پا غازه که از آن غافلید !



گیاه بهاری پاغازه چه خواصی دارد


گیاه غاز یاغی با نام علمی Alismataceae، با نام فارسى پاى غازى و نوع دیگرى که در کوههاى لرستان مى روید، پاى زاغان نام دارد. با دلگرم همراه شوید .


خواص غاز یاغی یا پاغازه


در اواخر بهار سبزى فروشان دهاتى سبزى پاغازه را به شهر آورده و به نام غازیاغى مى فروشند. ترک زبانان به این گیاه (غاز – ایاغى ) یعنى پاى غاز مى گویند. فارسى این اسم پاى غازى و نوع دیگرى که در کوههاى لرستان مى روید، پاى زاغان نام دارد. در عربى به این گیاه حشیشة الارض و خضر الشیاطین گویند. در کتابهاى گیاه شناسى قدیم این گیاه را تحت نام ((آطریلال )) ذکر کرده اند، و این یک لغت بربرى است .


زیرا در یکى از قبایل بربر در شمال آفریقا پزشکى ، بیمارى برص را با بذر پاغازه معالجه مى کردند و دستور آن را به دیگران نمى گفتند و تنها فرزند او از این راز آگاهى داشت و سالیان دراز این سر در خانواده ى ایشان باقى بود، و از پدر به پسر مى رسید که کم کم بر دیگران فاش شد.


خواص دارویی غازیاغی


خواص درمانی : تصفیه کننده خون . ضد عفونی کننده . ادرار آور . منظم کننده ترشحات داخلی . اشتها آور . ملین است.


  • طبع آن گرم و خشک است.

  • جهت تنظیم ترشح غدد داخلی از بذر غازیاغی به صورت دم کرده میل شود.

  • جهت تصفیه خون ازدم کرده غازیاغی مانند چای استفاده شود.

  • خانم‌های حامله از مصرف گیاه غازیاغی خودداری کنند.

  • برای پاک کردن زخم و از بین بردن اثر آن ضماد بذر غازیاغی را بگذارید.

  • غازیاغی ضدعفونی کننده و ادرارآور است.


درمان بیماری برص یا پیسی با گیاه پاغازه


برای درمان بیماری برص یا پیسی ابتدا مسهل خورده تا روده و معده پاک شود سپس روزی 10 گرم بذر غازیاغی را با عسل مخلوط کرده به مدت 15 روز میل کنند و به مدت 20 دقیقه در فصل تابستان در آفتاب گرم بنشینند و در زمستان از حمام سونا استفاده کنند.


یک روش دیگر 5/3 گرم بذر غازیاغی، نیم گرم زنجبیل، نیم گرم عاقرقرحا و نیم گرم ریشه تربد را با عسل مخلوط نموده به مدت 15 روز میل کنند. موضع را مقابل تابش نور آفتاب قرار دهند تا عرق نمایند و پس از 3 روز جوش‌های شبیه آبله بر روی پوست ظاهر می‌شود و آب زردی از آن خارج خواهد شد و بیماری به تدریج برطرف شده پوست رنگ طبیعی خود را بدست خواهد آورد.


دم نوش غازیاغی برای بی اشتهائی بسیار مفید است .


براى اینکه از این دستور نتیجه ى مطمئن بدست آید، بایستى این معالجه را در تابستان در روزهاى گرم بکار برند و پس از خوردن آن ، موضع برص را عریان کرده در برابر تابش آفتاب قرار دهند تا عرق نمایند و آب ننوشند. در فصل زمستان نیز با استفاده از حمام سونا مى توان از این دستور و دستورهاى دیگر نتیجه گرفت .


بیشتر بخوانید :


آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان


برگ نعنا تسکین دهنده ی درد دندان + خواص نعنا برای بدن


با خواص اعجاب انگیز آویشن کوهی آشنا شوید


۷مورد از خواص گیاه بومادران + عوارض آن


بیشتر بخوانید  خطرات استفاده از روغن پالم

دیدگاهتان را بنویسید