مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص بی نظیر این گیاه برای رشد و تقویت مو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


وسمه چیست؟ فواید و عوارض

وسمه گیاهی است دو ساله که از برگ آن ماده آبی رنگ سیر به نام وسمه گرفته می شود.بلندی آن 90 _ 110 سانتیمتر، برگ های آن کمانی و به طور گروهی است.قسمت پایین برگ ها نازک و سفید شده و به شکل دم برگ ضخیم گوشتی در آمده و به ساقه متصل می شود.قسمت بالای برگ بیضی دندانه دار براق و سبز رنگ است.گل های آن زرد، میوه آن خورجینک کوتاه و سیاه رنگ و ریشه آن عمودی و کمی ضخیم می باشد.گیاه وسمه بومی چین است و در سایر مناطق دنیا نیز انتشار دارد.در ایران نیز گونه هایی از آن به طور خودرو می روید و در باختران، طاق بستان دیده می شود.گونه های دیگری از آن در شمال ایران در مازندران، پل زنگوله در کنار رودخانه ها در ریگزار و در دامنه های البرز انتشار دارد.نام های دیگر وسمه شالخنی، کتم، خطر، برگ گیاه، رنگ برگ، حنای شقال برگ نیل، برک، شالخنی و رنگ حنا است.ایرانیان عقیده داشتند که باید وسمه را صبح چید و با یک آفتاب خشک کرد و پس از غروب آن را کوبید و کیسه کرد تا فاسد نشود.

خواص وسمه

طبع وسمه گرم و خشک است. قسمت های مختلف آن مانند برگ، گل و تخم دارای خواص درمانی است.

  1. طبع آن گرم و خشک است.
  2. جهت مشکی کردن مو ابتدا موها را شسته سپس با حنا رنگ نموده مجدداً شسته آن گاه برگ وسمه را با آب خمیر کرده مانند حنا روی موها بگذارند تا مو رنگ بگیرد ضماد این گیاه بر سر باعث ضعیف شدن مغز میشود.
  3. جهت تقویت و بلندشدن مو برگ وسمه را با روغن کنجد مخلوط نموده حرارت ملایم داده سپس صاف نموده موها را ماساژ دهند.
  4. جهت درمان بواسیر از روغن وسمه به محل بمالند.
  5. جهت سرماخوردگی از بخور این گیاه استفاده شود.
  6. جهت سیاه کردن مو وسمه را با آب سماق مخلوط کرده به مدت 4 ساعت به سر بمالند ولی برای دندان مضر است باعث سست شدن دندان میگردد. در حدیثی موثق از امام محمد باقر(ع) منقول است که خضاب کردن با وسمه دندانها را سست و درهم میشکند.
  7. جهت کاهش تب مخملک از دمکرده ریشه این گیاه استفاده میشود.
  8. برای معالجه سرخک، تیفوئید و آنفلوانزا از دمکرده ریشه این گیاه استفاده میگردد.
  9. برای جلوگیری از آب آوردن و جذب آب چشم در آغاز آب مروارید از گرد تخم این گیاه بصورت مالیدنی استفاده میشود.
  10. در گذشته کسی را که سگ هار گاز گرفته بود از دمکرده برگ وسمه به او میدادند با احتیاط مصرف شود.
  11. برای تقویت ابروها نیز از وسمه بهره میگیرند.
بیشتر بخوانید  مراقبت و توصیه‌های قبل و بعد از اپیلاسیون

گیاه وسمه

سایر خواص وسمه:

مشکی کردن مو – ضعیف شدن مغز – تقویت و بلندشدن مو – بواسیر – سرماخوردگی – تب مخملک – سرخک – تیفوئید – آنفلوآنزا – جلوگیری از آب آوردن چشم و…

پودر وسمه

از پودر وسمه این گیاه می توان به عنوان رنگ موی طبیعی برای موهای سفید استفاده کرد.به دلیل طبیعی بودن علاوه بر اینکه هیچ گونه ضرری برای موها ندارد موجب تقویت آنها نیز می گردد.همچنین مصرف وسمه در بارداری نیز بی ضرر می باشد.در گذشته نیز از وسمه برای رنگ کردن و تقویت ابرو استفاده می شده است.از پودر وسمه برای جلوگیری از آب آوردن چشم در شروع آب مروارید نیز استفاده می شود.

رنگ کردن مو با وسمه

اگر مى خواهید موى سر یا ریش خود را با کوبیده برگ وسمه مشکى کنید، ابتدا مو یا ریش خود را خوب بشوئید تا چربى آن گرفته شود و بعد ابتدا موها را با حنا به صورت آستر رنگ کنید و بعد بشویید. سپس کوبیده برگ مرا که با آب خمیر کرده و یا پخته روى آن ببندید و بگذارید رنگ بگیرد تا رنگ آن نیکو و شفاف شود.

حتماً بخوانید:

فواید عالی و بی نظیر حنا بر روی مو

فواید عالی و بی نظیر حنا بر روی مو

فواید استفاده از حنا برای مو:حنا گیاهی که آن را گیاه هزار و یک خاصیت می نامند پوست و مو را زیبا می سازد ، نیروی جنسی را تقویت می کند و سردردهای شدید…

وسمه و حنا برای رنگ مو

حنا و وسمه دوتا از رنگ های طبیعی و گیاهی هستن که فواید دارویی زیادی هم دارند.تاثیر وسمه بسته به نوع و جنس موها متفاوت است.برخی از افراد با تجربه در این زمینه می گویند که ابتدا باید حنا را بر مو گذاشت و شست و سپس از وسمه بر روی مو استفاده کرد.بنابراین لازمه که بین حنا گذاشتن و وسمه گذاشتن فاصله باشه و برای شستن هر کدوم جداگانه به زمان نیاز کافی نیاز هست.برخی افراد هستن که فقط تنها از وسمه برای رنگ موهاشون استفاده می کنند و از رنگ اون کاملا راضی هستند.کسانی که می خواهند برای موهایشان از وسمه استفاده کنند بهتر است از نوع خراسانی وسمه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  موهای پرپشت با این گیاهان دارویی

طرز تهیه رنگ موی گیاهی مشکی با وسمه و حنا

مواد لازم:

  • چهار قاشق غذا خوری پودر وسمه
  • چهار قاشق غذا خوری حنا
  • نیم لیوان آب جوش

روش تهیه:

  1. ابتدا باید موهایتان تمیز باشد.
  2. ابتدا حنا را در یک ظرف مناسب با آب جوش مخلوط کنید.
  3. پس از یک ساعت سر خود را با آن ماساژ دهید.
  4. بعد از گذشت دو ساعت سر خود را با آب ولرم بشویید.
  5. پس از خشک کردن موهای خود وسمه را خیس کنید.
  6. مجدد موهایتان را با وسمه بخوبی ماساژ دهید.
  7. و پس از گذشت دو ساعت آنها را با آب ولرم بشویید.

خواص برگ وسمه

اگر آب دمکرده برگ آن را بنوشید قی آور است.در موارد گزیدگی توسط سگ هار نافع می باشد.برگ این گیاه را با آب گرم خمیر کرده و بر سر ضماد کنید.برای رفع زکام مفید است، مو را تقویت میکند، رنگ مو را تغییر داده و به مشکی تبدیل میکند.همچنین روزی سه بار قدری از برگ گیاه وسمه را با کمی آب خمیر کرده در اطراف بیضه ها بمالید. ورم بیضه که از گرمی وحرارت باشد را می نشاند و بند آمدگی ادرار نوزاد را برطرف می کند.

خواص روغن وسمه

مالیدن روغن وسمه به سر موها را تقویت کرده از ریزش آنها جلوگیری می کند و باعث بلند شدن موها می شود.

طرز تهیه روغن وسمه

آب برگ های تازه‌ی وسمه آن را بگیرید، بعد به نسبت مساوی آب برگ تازه این گیاه را با روغن کنجد مخلوط کنید. روی آتش ملایم آنقدر بجوشانید تا آب تبخیر شده و روغن باقی بماند.تخم گیاه وسمه نیز مفید است و اگر گرد کوبیده تخم آن در چشم، برای جلوگیری از آب آوردن چشم و جذب آب چشم در آغاز آب آوردن (آب مروارید) نافع است.

بیشتر بخوانید  فیزیولوژی مو چیست؟

مضرات گیاه وسمه

مصرف زیاد وسمه برای مغز مضر است.همچنین برای دندان مضر است باعث سست شدن دندان می‌گردد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *