مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص باور نکردنی و فوق العاده ی شیر شتر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مقدمه ای درمورد شیر شتر

شیر شتر: تاثيرات شگفت انگيز وخواص درماني شير شتر آنچنان قوي و آشکار است که در برخي کشورها انواع کلينيک هاي تخصصي براي درمان انواع بيماريهابا شيرشتر تاسيس شده است من جمله کلينيک هاي تخصصي در کشورهاي عربي مانندعمان وغيره.رنگ روي را روشن وبلغم واخلاط رادفع ،ضديبوست است وبراي فرو نشاندن دور ان مفيد است.

شير شتر گرم وياسرد آن نسبت به گاو وگوسفند خوشمزه تر است وچربي آن نيز سبکتر است.

شيرشتربراي درمان بيماريهاي کبدوکم خوني وسل وبيماريهاي هنگام پيري وشکنندگي استخوانها ونرمي استخوان درکودکان وبراي درمان سرماخوردگي،تب وآنفولانزا وهمچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.

شير شتر همچنين در درمان بيماري‌های تنفسی از جمله سل و آسم بيماري‌های معده وروده بزرگ و اختلالات گوارشی و کاهش قند و فشار خون و تنظيم ضربان قلب و تنفس و گرمازدگی مفيد می‌باشد.

با توجه به تحقيقاتي که اخيرا درباره مصرف شير شتر براي مادران باردار انجام دادند متوجه شدند که مصرف شير شتر براي نوزاد ومادر مفيد ودرسلامتي آنها موثر است.شیر شتر که به دوغ شتر هم معروف است دارای خواص بی‌شماری است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. بامجله ی اینترنتی دلگرم همراه باشید.

شیر شتر

شیر شتر

شیر یا دوغ شتر

خواص شیر شتر

ويژگي هاي منحصربه فرد شيرشتر

  • نکته بسيار عجيب وجالب درباره شيرشتر اين است که اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزي کيفيت خود را در دماي 4 درجه سانتيگراد بمدت 12 روز ودر دماي معمولي اتاق بمدت 48 ساعت و حتي بيشتر حفظ نمايد .

اين درصورتي است که بطور مثال شير گاو در دماي عادي اتاق ظرف 12 ساعت ترش ميشود.که علت آن مربوط ميشود به اينکه سرعت تخمير قند لاکتوز در شير شتر بسيار کم است واز طرفي ناگفته نماند که افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام وبه کندي است.

  • تحقيقات نشان ميدهد که شير شتر بخاطروجود برخي مواد ازجمله انواع پروتئينها مانند پروتئين کازئين؛در برابرسموم،باکتري ها،قارچ ها،وبسياري از خطرات احتمالي آنها بويژه براي نوزادان مقاوم وسبب مصونيت در برابر آنها مي شود.
  • در مقايسه شير شتر يا شير گاو از نظر ويتامين ها وساير مواد بايد به اين نکته توجه داشت که شير شتر حاوي ماده اي بسيار مهم در تغذيه انسان بنام اسيد هاي چرب لينولينک است که اين موضوع شير شتر را از ساير شير ها متمايز ومتفاوت مي کند.

خواص شیر شتر

ویژگی شیر شتر

در مخزن الادویه حکیم عقیلی خراسانی آمده است که شیر شتر جالی (جلادهنده)، منضج (پزنده اخلاط خام و غلیظ) و محلل (حل‌کننده اخلاط غلیظ و اورام) است.

  • شیر شتر نسبتاً ترش‌مزه است، به همین دلیل به آن دوغ شتر هم گفته می‌شود, چربی آن کم است و به‌دلیل گرم بودن مزاج آن چربی شیر از آب آن جدا نمی‌شود.
  • شیر یا دوغ شتر برای تقویت عضلات به‌خصوص عضله قلب کودکان مفید است.
  • دوغ شتر به افرادی که دچار زخم معده و زخم اثنی‌عشر دارند، توصیه می‌شود.
  • شیر شتر باعث تقویت چشم می‌شود و برای درمان کبد چرب, اگزما, چربی‌های زیرپوستی, مصرف شیر شتر با شکر صاف کننده پوست و برای رفع بی‌اشتهایی مفید است.
  • شیر شتر دارای پروتئین ویژه‌ای است که مشابه انسولین عمل می‌کند، به همین دلیل برای دیابتی‌ها بسیار مفید است، البته این پروتئین ویژه باعث کاهش کلسترول خون و از گرفتگی عروق قلب پیشگیری می‌کند.
  • شیر شتر دارای ویتامین C بالایی است و لاکتوز آن نسبت به شیر گاو کمتر، به همین دلیل برای دیابتی‌ها مفید است.
  • شیر شتر چهره را شفاف می‌کند و اخلاط غلیظ را از بدن دفع کرده و ضدیبوست است.
  • مصرف شیر شتر برای رفع دیابت، کنترل فشار خون، رفع گرفتگی عروق و پوکی استخوان مفید است.
  • در تحقیقات اخیر مشخص شده است که دوغ یا شیر شتر برای افرادی که دچار اوتیسم هستند نیز مؤثر است.
  • شیر شتر در دماى 4 درجه سانتی‌گراد به‌مدت 12 روز و در دماى معمولى اتاق به‌مدت 48 ساعت حفظ می‌شود.
  • ه‌عقیده محمد دریایی متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی شیر شتر نسبت به شیر گاو بسیار مغذی‌تر است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، همچنین چربی و کلسترول کمتر نسبت به شیر گاو دارد.
  • شیر شتر برای درمان کم‌خونی, تنگی نفس, دردهای مفاصل و بیماری‌های طحال مفید است.

خواص شیر شتر

خواص شیر شتر

جلا دهنده، منضج و حل کنندۀ اخلاط بدن است.

آشامیدن این شیر باعث تقویت چشم می شود و گاهی طبیبان دستور اکتحال(در چشم چکاندن) آن را می کنند. آشامیدن آن با شکرسرخ جهت تنگی نفس و باز شدن گرفتگی ها و رفع خشکی کبد و از بین بردن ورم های سخت درون بدن مفید است و اخلاط ناموافق در کبد را از بین می برد و استسقای زقی و طبلی و اختلالات کبدی را از بین می برد.

برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

اگر شتر ده روز قبل از دوشیدن شیر به خوردن علوفه ای که در آنها رازیانه، کنگر، کاسنی و… باشد مشغول باشد شیر آن جهت استسقای گرم مفید است و همراه با شکر سرخ مقوی بدن و صاف کنندۀ پوست و محرک نیروی جنسی و اشتها به غذا مفید است و ورم های سخت را از بین می برد خصوصاً که همراه با روغن های مناسب مانند روغن بید انجیر، ناردین، بادام تلخ و پسته و… برای تحلیل دادن این ورم ها به روی آنها ضماد کنند.

سایر مواردی که براساس کتاب مخزن الادویه از مصرف شیر شتر سود می برند:

  • کبد چرب
  • اگزما
  • چربی های زیرپوستی
  • با شکر صاف کننده پوست
  • رفع بی اشتهایی

دوغ شتر خواص شیر را داشته و فقط گرمی آن کمتر و رطوبت بخشی آن بیشتر است.

شير شتر سرشار از اسيدهای مهمی بنام اسيد آمينه است ، مانند والين و متيونين و ليزين و آرژنين و فنيل آلانين.همچنين شير شتر دارای مقادير نسبتا بالای آلبومين و گلوبولين نيز می باشد.

خواص شیر شتر

نکته بسيار عجيب وجالب درباره شيرشتر اين است که اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزی کيفيت خود را در دمای 4 درجه سانتيگراد بمدت 12 روز ودر دمای معمولی اتاق بمدت 48 ساعت و حتی بيشتر حفظ نمايد.

اين درصورتي است که بطور مثال شير گاو در دمای عادی اتاق ظرف 12 ساعت ترش مي شود ،که علت آن مربوط می شود به اينکه سرعت تخمير قند لاکتوز در شير شتر بسيار کم است واز طرفی ناگفته نماند که افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام وبه کندی است.

تحقيقات نشان می دهد که شير شتر بخاطروجود برخی مواد ازجمله انواع پروتئينها مانند پروتئين کازئين؛در برابرسموم،باکتری ها،قارچ ها،وبسياری از خطرات احتمالی آنها بويژه برای نوزادان مقاوم وسبب مصونيت در برابر آنها می شود.
لازم به ذکر است خراسان جنوبی دومين استان کشور در زمینه تولید و پرورش شتر است و هم اکنون تعداد 29 هزار و 400 نفر شتر در استان پرورش داده می شود .

خواص شیر شتر

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  مدت زمان نگهداری سس مایونز در یخچال چند وقت است؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *