خواص باورنکردنی شیر مادر برای نوزاد/ شیر مادر چه فوایدی دارد؟


اکنون، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که مولکول‌های کوچک موجود در شیر مادر ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به شرایط آلرژیک مانند درماتیت آتوپیک و آلرژی‌های غذایی را کاهش دهد.

شرایط آتوپیک، مانند آلرژی غذایی، آسم و یک بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک، در حدود یک سوم کودکان در نتیجه فعال شدن نامناسب سیستم ایمنی بدن هنگام قرار گرفتن در معرض محیط رخ می دهد.

دکتر استفان هیکس، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «کودکانی که بیش از سه ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به این مشکلات باشند، اما ما به‌طور کامل زیست‌شناسی پشت این پیوند را درک نمی‌کنیم.»

تحقیقات هیکس بر رابطه بین محیط، زیست شناسی و رشد عصبی و رشد در کودکان متمرکز است. مطالعات قبلی او نشان می دهد که چگونه «میکرو ریبونوکلئیک اسیدها» (miRNAs)، مولکول های کوچکی که می توانند بیان ژن را در سراسر بدن تنظیم کنند، می توانند برای تشخیص بیماری های خاص مانند ضربه مغزی یا اوتیسم استفاده شوند.

هیکس می گوید: نزدیک به 1000 نوع مختلف miRNA در شیر انسان وجود دارد و ترکیب آن به دلیل ویژگی های مادری مانند وزن، رژیم غذایی و ژنتیک متفاوت است. “بر اساس تحقیقات قبلی که ارتباط بین این miRNA ها و برخی از شرایط آلرژیک را نشان می دهد، ما فرض کردیم که چهار مورد از این miRNA ها ممکن است اثر محافظتی در برابر آلرژی های نوزادی داشته باشند.”

محققان 163 مادری را که قصد داشتند به نوزادان خود حداقل به مدت 4 ماه و نوزادان خود را از بدو تولد تا 12 ماهگی شیر دهند، مورد بررسی قرار دادند. آنها طول مدت شیردهی را برای هر نوزاد زیر نظر گرفتند و ترکیب miRNA ها را در شیر مادر هر مادر در طول دوره شیردهی (0، 4 و 16 هفته) اندازه گیری کردند. این تیم مقدار برخی از miRNA های مصرف شده توسط نوزادان را بر اساس الگوهای گزارش شده شیردهی و غلظت miRNA های خاص در نمونه های شیر مادر محاسبه کردند. در طول این مطالعه، محققان نوزادان را از نظر درماتیت آتوپیک، آلرژی غذایی و خس خس سینه ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید  لعیا زنگنه عروس مرد جوان شد

از میان نوزادان مورد بررسی، 41 (25%) درماتیت آتوپیک، 33 (20%) آلرژی غذایی و 10 (6%) خس خس سینه داشتند.

نوزادان بدون آتوپی به طور متوسط ​​مقادیر بیشتری miR-375 در شیر مادر خود نسبت به نوزادان مبتلا به آتوپی داشتند. محققان همچنین دریافتند که سطح این miRNA در طول دوره شیردهی افزایش یافته است و مادرانی که شاخص توده بدنی کمتری دارند، غلظت miR-375 بالاتری دارند.

هیکس گفت: «این واقعیت که miR-375 در طول شیردهی افزایش یافته است، ممکن است توضیح دهد که چرا ادامه شیردهی با کاهش آتوپی در برخی از مطالعات مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش miR-375 در ماه اول پس از تولد اتفاق افتاد، اما روند صعودی بین ماه های اول تا چهارم ادامه داشت. برخلاف شیر خشک که حاوی miRNA های انسانی نیست، miR-375 در بیش از 99 درصد نمونه های شیر انسان وجود دارد و کمتر از 1 درصد از کل miRNA های موجود در شیر مادر را تشکیل می دهد.

به گفته هیکس، یافته های این مطالعه می تواند منجر به مداخلات جدیدی برای جلوگیری از ابتلای نوزادان به آلرژی شود.

دیدگاهتان را بنویسید