خمیازه بکشید تا مغزتان خنک شود!


وقتی خسته یا بی حوصله هستیم، دهانمان را باز می کنیم. باز کردن و کشش دهان کار دیگری دارد و آن بازگرداندن دمای مناسب است عملکرد صحیح مغز است.

خمیازه بکشید تا مغزتان خنک شود!

خمیازه کشیدن و فواید خمیازه کشیدن

چه زمانی خمیازه میکشی بدون توجه به زمان و مکان باید خمیازه بکشید. خمیازه یک رفلکس طبیعی بدن برای رفع خستگی و طراوت است.

افراد برجسته ای مانند اوباما، پوتین یا دالایی لاما از خمیازه کشیدن در مقابل دیگران ابایی ندارند. نوزادان نیز به طور طبیعی خمیازه کشیدن را متوقف نمی کنند.

مردم به این دلیل که خسته، بی حوصله یا استرس هستند خمیازه می کشند. مدت‌هاست که محققان فکر می‌کردند باز کردن ناخواسته قفل دهان باعث افزایش اکسیژن و رفع خستگی ناشی از پر کردن اکسیژن می‌شود.

با این حال، محققان کالج سنی در نیویورک و دانشگاه وین اخیراً دریافتند که خمیازه کار دیگری نیز دارد و آن این است که مغز را خنک می کند.

چرخه خواب و استرس تابعی از نوسانات دما در مغز است و عملکرد خمیازه آن تنظیم و متعادل کردن این دمای دائمی در حال تغییر است. توضیح ساده محققان دانشگاه وین این است که ما با خمیازه کشیدن دمای محیط را دستکاری می کنیم. به عبارت دیگر، قطعه دهانی به عنوان یک ترموستات مغز عمل می کند.

خمیازه بکشید تا مغزتان خنک شود!

خمیازه و دمای محیط

تیم تحقیقاتی دانشگاه وین در حال بررسی این فرضیه است عمومی شهروندان در ماه های تابستان و زمستان تحت نظارت قرار گرفتند. مطالعه مشابهی در هوای خشک در دمای 37 درجه در آریزونا انجام شد.

تحقیقات نشان داده است که وینی ها در تابستان بیشتر از زمستان خمیازه می کشند، اما در ایالات متحده برعکس بود.
دلیل آن واضح بود: میانگین دمای تابستان در وین 20 درجه است و این میانگین دمای زمستان در آریزونا است.

بیشتر بخوانید  رنگ جرم گوش نشانه چیست؟

محققان آمریکایی و اتریشی بر این اساس فرضیه ای را ارائه کرده اند: تعداد خمیازه ها در هر فصل یا ارتفاع و کوتاهی روز و یا روشنایی و تاریکی محیط به هم وصل نیست اما سوژه به دمای 20 درجه برمی گردد.

یعنی فکر می کنند وقتی دمای هوا حدود 20 درجه است مردم بیشتر به دره می روند.

یورگن ماسن، محقق این پروژه تحقیقاتی می گوید: «اگر دمای بدن و دمای محیط یکسان باشد، دهلیز برای تنظیم دمای مغز عمل نمی کند.

او بر آن تاکید می کند عملکرد خمیازه کشیدن در هر صورت دمای مغز تغییر نمی کند و در صورت وجود، دهانه دره می تواند خطرناک باشد.


دیدگاهتان را بنویسید