خلاصه اخبار نیم روزی ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروز چهارشنبه


خلاصه اخبار گوناگون ۲۴ مرداد را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید ‌.

لیگ بیست و چهارم در سایه کمبود VAR!

با وجود وعده‌های فراوان، تنها یک مسابقه با تکنولوژی کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود

لیگ بیست و چهارم با چالش‌های جدی آغاز می‌شود. با وجود وعده‌های فدراسیون، تنها یک ورزشگاه به سیستم VAR مجهز شده و بقیه هنوز با مشکلات زیرساختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.یک روز مانده به شروع لیگ، بسیاری از تیم‌ها بدون این تکنولوژی به میدان خواهند رفت. آیا این وضعیت تأثیری بر عدالت و هیجان مسابقات خواهد داشت؟

آقای رئیس‌جمهور! طرح تثبیت ساعت را ملغی کنید

رئیس شورای هماهنگی شهرک‌‌‌های صنعتی سراسر کشور در دنیای اقتصاد نوشت:

در حالی که دولت سیزدهم مدعی ایجاد بیش از ۹۲‌هزار مگاوات ظرفیت نصبی در نیروگاه‌‌‌ها شده بود، در نیمه مرداد ۱۴۰۳ نصاب جدید و بی‌‌‌سابقه‌‌ ٧٩‌هزار و ٧٠٧مگاوات در مصرف برق کشور ثبت شد که دولت با تغییر ساعت کاری به ۶صبح هم نتوانست جلوی کسری را بگیرد.

مصرف بیشتر برق چند دلیل روشن از جمله افزایش دمای میانگین هوا، پرمصرف بودن تجهیزات هواساز به‌ویژه کولر‌‌‌های گازی و چیلر‌‌‌های قدیمی و فرسودگی و پرمصرف بودن ماشین‌آلات صنعتی دارد.

در کنار اینها نباید فراموش کرد که تحمیل ۲۰-۱۵هزار مگاوات کسری برق به شبکه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن تصمیمات غلط مجلس و دولت در حذف ساعت تابستانی و طرح تثبیت ساعت است.‌

وقتی این طرح در مجلس قبل دنبال می‌‌‌شد، دولت سیزدهم به‌جای بیان واقعیت‌‌‌های شبکه نیروگاهی و ناترازی‌‌‌ها و اثرات اجتماعی تعطیلی ناشی از بی‌‌‌برقی، همراهی کرد و مجلس هم بدون توجه به هشدار‌‌‌های کارشناسی که ساعت تابستانی صرفه‌‌‌جویی ۸ تا۱۰درصدی را به همراه دارد، طرح عدم‌تغییر ساعت را تصویب و دولت هم از فروردین ۱۴۰۲ آن را اجرا کرد.

۸ تا۱۰درصد صرفه‌‌‌جویی با ساعت تابستانی یعنی چیزی در حدود ۶۳۰۰ تا ۷۹۰۰مگاوات برق به صورت روزانه و قطعی برق کمتر!با این حال تغییر ساعت کار از ۶صبح تا یک‌بعدازظهر در سال ۱۴۰۲ نیز نشان داد دولت از تامین برق برای مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی ناتوان است و وزارت نیرو مجبور به ارائه جدول خاموشی و تعطیلی روز‌‌‌های کاری در شهرک‌‌‌های صنعتی شد.

بیشتر بخوانید  گفتگوی تلفنی امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

قطعی برق صنایع علاوه بر نارضایتی‌‌‌های گسترده که افزایش هزینه و کاهش تولید و درآمد را در پی داشت، مطالبه صنعتگران برای اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار را به دنبال داشته است. براساس این قانون، اگر دولت نتواند زیرساخت‌‌‌ها و خدمات موردنیاز واحد‌‌‌های صنعتی و تولیدی را ارائه دهد، باید روش‌های جبران را تامین کند.حالا به نظر می‌رسد بعد از دوسال اجرا و برجسته شدن اشکالات اساسی طرح تثبیت ساعت، دولت باید با ارائه لایحه‌‌‌ای دوفوریتی نسبت به برقراری ساعت تابستانی با هدف بهره‌‌‌گیری از روشنایی بیشتر روز و مدیریت مصرف برق اقدام کند تا جلوی ضرر و زیان مردم، صنایع و فعالیت‌‌‌های اقتصادی گرفته شود.

معاون هنری وزارت ارشاد: خوانندگان رپ مجوز می‌گیرند به شرط اینکه پاپ بخوانند!

بازار کساد فروش خانه‌های ترکیه به خارجی‌ها

فروش مسکن در ترکیه در ماه جولای ۱۶ درصد افزایش یافت اما بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه، فروش به خارجی‌ها در ۷ ماه اول سال با سرعت سالانه ۴۲ درصد کاهش یافت.

گزارش موسسه آمار ترکیه (TurkStat) نشان داد که در مجموع ۱۲۷هزار و۸۸ خانه در ماه گذشته تغییر مالکیت داده‌اند که از ۱۰۹هزار و ۵۴۸ خانه در ماه جولای ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

فروش خانه‌های رهنی با ۲۰.۹ درصد کاهش سالانه به ۱۱هزار و ۴۹۶ در ماه جولای رسید و سهم ۹ درصدی از کل فروش را به خود اختصاص داد.فروش به خریداران خارجی با ۱۶.۱ درصد کاهش به ۲۳۵۰ دستگاه در مدت مشابه رسید.

شهر تفریحی مدیترانه‌ای آنتالیا با ۸۷۸ واحد، از سهم عمده فروش به خریداران خارجی برخوردار شد.در ۷ ماه اول سال با سرعت سالانه ۴۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲هزار و ۸۱۱ رسید.

فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیشترین درآمد را دارند؟

 پژوهش‌های جاب‌ویژن نشان می‌دهد به ترتیب، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مدیریت، بیشترین رضایت را از رشته انتخابی خود دارند. از لحاظ درآمدی کامپیوتری‌ها، رتبه دوم بیشترین میانگین درآمد را به دست آورده‌اند؛ صنایعی‌ها، رتبه نهم و مدیریتی‌ها، رتبه ششم. اما کدام دسته از افراد بیشترین میزان میانگین درآمد را دارند؟ آن‌ها که در دانشگاه، مکانیک خوانده‌اند. با این حال میزان رضایتشان از انتخاب رشته آنچنان خوب نیست و در رتبه ۱۱ قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید  شرکت‌های هواپیمایی پروازهای تل‌آویو را لغو کردند

در رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات اگر دانشگاه شریفی باشید، وضعتان از دیگران بهتر است. میانگین حقوق سه سال اول برای یک فارغ‌التحصیل کارشناسی کامپیوتر دانشگاه شریف ۳۳/۲ میلیون تومان است؛ همچنین میزان احتمال اینکه چقدر با تحصیل در این دانشگاه برای شما کار پیدا شود، ۸۲ درصد است.

آن‌ها که قصد دارند از رشته‎‌های علوم انسانی، رشته مدیریت و کسب‌وکار را انتخاب کنند، دانشگاه تهران بهترین گزینه است. فارغ‌التحصیلان کارشناسی این رشته از این دانشگاه، به طور میانگین ۲۳/۵ میلیون تومان ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ همچنین احتمال پیدا کردن شغل مرتبط از این دانشگاه، نسبت به دانشگاه‌های دیگر بیشتر است.

سرنوشت ۴ لژیونر ایرانی بدون تیم چه خواهد شد؟

در تابستان داغ نقل و انتقالات ۱۴۰۳ هنوز برخی از بازیکنان مشهور فوتبال ایران تیم خود را انتخاب نکرده و عنوان بازیکن آزاد را با خود ‌ یدک می‌کشند. ستاره‌هایی نظیر علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، کریم انصاری‌فرد و حتی عارف غلامی. قرارداد این بازیکنان با باشگاه‌های قبلی به پایان رسیده و طرفین برای همکاری مجدد به توافق نرسیده‌اند. به همین دلیل آنها در بازار آزاد هستند و برای انتقال به تیم جدید نیاز به دریافت رضایتنامه ندارند.

به هفته‌های پایانی نقل و انتقالات نزدیک می‌شویم و این چهار بازیکن مشهورترین مهره‌هایی هستند که هنوز نمی‌دانند فصل بعد پیراهن چه تیمی را بر تن خواهند کرد. با هم مرور می‌کنیم اتفاقاتی که برای آنها در نقل و انتقالات رخ داد و پیشنهادهایی که به دست‌شان رسید اما با پاسخ منفی‌ آنها مواجه شد. آنها روی هم ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار یورو در بازار ارزش دارند؛ یعنی مبلغی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فعلاً روی هوا است.

کدام نقطه تهران بیشترین تصادف‌ها رخ می‌دهد؟

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اکثر تصادفات در تهران در بزرگراه یادگار امام و آزادگان روی داده و بیشترین زمان وقوع بین ساعت ۲۰ الی ۲۴ بوده است.

ملی‌پوش پیشین والیبال ایران درگذشت

بیشتر بخوانید  ساخت 10 طبقه در کمتر از 29 ساعت | از عجایب ساخت و ساز مسکن در چین+ ویدیو

«محمد شریعتی» پاسور سال‌های نه چندان دور تیم ملی والیبال ایران در سن ۴۶ سالگی درگذشت.

شریعتی که سال‌های طولانی در کنار امیر حسینی و علی بهبودی،‌ پاسورهای تیم ملی والیبال ایران بودند، ساکن اتریش بود که به دلیل سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

طرحی جدید برای سهمیه‌بندی بنزین

وحید احمدی نماینده مجلس:

با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود.

در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد.افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.

عتیقهٔ ۲ هزار ساله در توقیف پلیس

فرمانده انتظامی بوشهر:

یک رشته دستبند، ۲ قطعه صورتک انسان، کاسه و مجسمه که همه از جنس طلا بودند از یک باند قاچاقچی اشیای عتیقه ضبط شد.کارشناسان ادارهٔ میراث فرهنگی قدمت این اشیا را بیش از ۲ هزار سال و مربوط به دوره ایلامیان می‌دانند و ۲۰ میلیارد تومان این عتیقه‌ها را قیمت ‌گذاری کردند. در این راستا ۳ نفر دستگیر شدند.

  مدیران خودرو در حال بازگشت به دوران ایده آل!

از هفته گذشته روزانه شاهد صدور مجوز خروج انواع مدل های خودرو تولیدی این شرکت هستیم.مسئولین مدیران خودرو طبق قول هایی که با پیگیری های مکرر این بخش خبری داده بودند روندی را آغاز نموده که امید می رود کلیه تعهدات معوق بزودی به دست مشتریان محترم برسد.

از هفته گذشته تاکنون تعداد ۳۶۷۰ دستگاه انواع خودرو از گمرک بم مجوز خروج دریافت کرده اند. تا دریافت همه تعهدات معوق مشتریان پیگیر خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید