خلاصه اخبار نیم روزی ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروز


خلاصه اخبار گوناگون را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید .

رشد مصرف برق ایران سه برابر میانگین جهانی

معاون انتقال توانیر:

رشد بیش از ۸ درصدی مصرف برق کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی است که فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند.بیش از ۳۰ روز را با با اوج‌بار نزدیک به ۸۰ هزار مگاوات سپری کردیم.نمی‌توان انتظار داشت دما به یکباره کاهش پیدا کند و هنوز نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف برق هستیم.

تا اطلاع ثانوی سینما نروید؛ سمفا قطع شد و کسی پاسخگو نیست!

قطعی سامانه خرید آنلاین بلیت سینما تقریبا به سریال ادامه‌داری تبدیل شده که گویا قرار نیست هیچوقت تمام شود!

پی‌نوشت: رئیس سازمان سینمایی امروز گفته بود «سینمای کشور» را در آرامش تحویل دولت چهاردهم می‌دهیم!

 

بار سنگین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر دوش دولت چهاردهم/ منابع مالی افزایش مالیات بر ارزش افزوده کجا رفت؟

شرایط سخت معیشتی گریبانگیر بازنشستگان صندوق‌های کشوری

تداوم وضعیت فعلی بازنشستگان زمینه‌ساز بحران اجتماعی است

باتوجه به گذشت ۵ ماه از سال و تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه و تایید منابع مالی مورد نیاز آن در بودجه ۱۴۰۳ هنوز بازنشستگان مانند روال سابق حقوق دریافت می‌کنند. روز گذشته رییس سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مجلس وعده داد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با آغاز پرداخت مبلغ علی‌الحساب رسما کلید خورده و کمیته‌ای به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند، اما واریز حقوق بازنشستگان از روز بیستم مرداد نشان می‌دهد که زمان دقیق همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در هاله‌ای از ابهام است.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه به خبرنگار چندثانیه گفت: یکی از ایرادات اساسی که به دولت سیزدهم در راستای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان وارد است، ابلاغ دیرهنگام قانون برنامه هفتم توسعه و تعلل در ابلاغ آیین‌نامه همسان‌سازی است.

وی افزود: در زمان بررسی لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، نمایندگان مجلس به منابع پیش‌بینی شده برای تامین مالی را غیر قابل اتکاء دانستند که به همین دلیل مقرر شد تا با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منابع مورد نیاز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.

این اقتصاددان کشورمان تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات بر ارزش افزوده در تمامی کسب و کارها با ۱۰ درصد اعمال می‌شود، اما با گذشت ۵ ماه از سال خبری از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیست و تنها مبلغ 3میلیون تومان به عنوان علی الحساب واریز شده است. این موضوع نماد انحراف از بودجه و بی‌توجهی دولت به مصوبه‌های قانونی است.

بیشتر بخوانید  نحوه تماس از ایران با عراق همراه اول و ایرانسل اربعین ۱۴۰۲

پازوکی با اشاره به اینکه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید با سرعت هرچه بیشتر در دولت چهاردهم اجرایی و به نتیجه برسد، اظهار داشت: به معنای واقعی کلمه دولت سیزدهم بحران حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی را بر دوش دولت چهاردهم گذاشته در صورت تداوم وضعیت فعلی یک بحران اجتماعی کشور را تهدید می‌کند.

پازوکی افزود: یکی از ایرادات جدی به عملکرد دولت سیزدهم این است که رقم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان صندوق‌های کشوری اختلاف ۲۰ درصدی داشت و این موضوع به خودی خود یک بی‌عدالتی در جامعه رقم می‌زد.

این استاد اقتصاد کشورمان تاکید کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران بیش از هر چیزی نیاز به انضباط دارد، اگر شرایط اقتصادی کشورمان در وضعیت مناسبی قرار گیرد، دیگر شاهد عقب ماندگی حقوق از تورم نخواهیم بود. با این وجود بازنشستگان کشوری در سال‌های اخیر به دلیل مصوبات ضد عدالتی دولت در وضعیت نامناسبی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: خانواده بازنشستگان کشوری حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که بخش عمده‌ای از آنها را قشر معلمان و اساتید تشکیل می‌دهندمیزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال‌های اخیر هیچ تناسبی با تورم نداشته است.

وی تصریح کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز به تهیه آمار و اطلاعات  دارد تا براساس آن بازنشستگان ۹۰ درصد کسر مالیات را به عنوان حقوق دریافت کنند، این جدول مندلیوف نیست که نیاز به چندین سال زمان داشته باشد.

پازوکی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در روزهای آخر دولت سیزدهم گفت: متاسفانه آنچه که شاهد آن هستیم دولت قبل بیشتر دنبال بحران‌سازی بود، حقوق بازنشستگان زمانی متناسب می‌شود که نرخ تورم به صورت افسارگسیخته رشد نکرد، اگر حقوق بازنشستگان بیش از نرخ تورم تعیین شود، اما دولت توان کنترل تورم را نداشته باشد، هیچ نتیجه مثبتی در رابطه با معیشت بازنشستگان رخ نخواهد داد.

وی در پایان تاکید کرد: به دلیل نبود سلامت در اقتصاد و افزایش لحظه‌ای تورم، بازنشستگان وضعیت معیشتی نامناسبی پیدا کرده‌اند که در این میان طی ۳ سال اخیر وضعیت بازنشستگان کشوری به مراتب سخت‌تر از بازنشستگان تامین اجتماعی است. 

کوهنوردنماها بلای جان محیط‌زیست/ «کوه زباله» ۴.۵ تنی از دماوند جمع‌آوری شد

بیشتر بخوانید  پژو ۲۰۷ و هایما بازار خودرو را زیر و رو کردند! + قیمت جدید خودروهای داخلی

رئیس کمیته پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو 

مشکل ما در قله دماوند و دیگر قله‌های مرتفع مانند علم کوه و سبلان، افرادی هستند که از نظر ما کوهنورد نیستند. هیچ آموزشی ندیده و سازماندهی نشده‌اند و در چارچوب برنامه‌ریزی کوهنوردی کشور نیستند.

این به اصطلاح کوهنوردان توسط فرد یا افرادی که وجاهت قانونی برای ساماندهی ندارند و تنها از طریق تبلیغ در فضای مجازی با عنوان «صعود تضمینی قله دماوند» یا «صعود دوستانه قله دماوند» فعالیت دارند، هدایت می‌شوند.

سال گذشته ۶ و نیم تن زباله و امسال از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۴ و نیم زباله از دماوند جمع‌آوری کردیم که پیش‌بینی می‌شود حجم زباله‌های صعود تابستانی امسال بیش از سال گذشته باشد.

مشکل ما بیش از زباله‌های رهاشده، آدم‌های رهاشده در مسیر دماوند هستند که در مسیر قله با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند و  درخواست امداد می‌کنند.

 

بیست ساله‌ها چگونه نسل جوان ورزش ایران در المپیک آبروداری کردند

در وسط بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و در اوج تحریم، تیم‌های ورزشی ما نتایج آبرومندی در المپیک گرفتند. نتایجی که بیش از هرچیزی نشانه جاه‌طلبی و تحرک جوانان ماست.

جوانانی عموما متولد دهه هشتاد (مبینا و آرین و اسماعیلی و مهمدی و عموزاد) و یا در لب مرز دهه هشتاد (زارع و مهران برخورداری و حتی ناهید کیانی) در دوره‌ای که فکر می‌کردیم با توجه به رابطه اقتصاد و انسجام اجتماعی و با موفقیت‌های ورزشی شاهد سقوط در تابلوی مدال‌ها باشیم این جوان‌های پرشور حق ما را از دنیا گرفتند.

 دهه هشتادی‌ها. دختران و پسران بیست و چند ساله. آنها کاری کردند که فشل بودن حرکت دولتی ورزش ما چندان دیده نشود.

کشف ۲۰۰ کُلت در بارِ تلویزیون

فرمانده مرزبانی فراجا درباره ترددهای غیرمجاز در مرز گفت عده ای قانون را زیرپا می گذارند، وقتی در دل شب در منطقه ممنوعه هزاران نفر عبور می‌کنند نمی شود از آنها دفاع کرد. به عنوان مثال یکی از این افراد می‌گفت می خواهد تلویزیون جا به جا کند اما مشخص شد بیش از ۲۰۰ کلت کمری در آن وسیله جاساز شده بود.

 

هک تلفن همراه با ادعای کمک سه میلیون تومانی دولت جدید

به تازگی پیامکی در تلفن‌های همراه با عنوان کمک سه میلیون تومانی دولت پزشکیان ارسال شده است، که هدفی جز کلاهبرداری و دسترسی به اطلاعات تلفن همراه افراد ندارد.

بیشتر بخوانید  تصاویری عجیب از سقوط پودر سفید از آسمان آبادان / فیلم

 

گزارش یک د‌خترکشی

روایت روزنامه شرق از قتل «آمنه (جانه) چوپانی» به دست پدرش در سلماس با بهانه‌های منتسب به ناموس

«جانه» را از بچه‌هایش جدا کردند، از شوهرش هم. ساعت ۱۱و نیم شب ششم مرداد، در حیاط خانه پدری سرش را در سطل آب فرو‌کردند، جانِ «جانه» که تا نیمه از تنش بیرون آمد، پدر سرش را از آب بیرون کشید و با دست‌هایش دختر را خفه کرد. جنازه‌ «جانه» در حیاط خانه افتاد و سپیده که سر زد، رد سنگین مرگِ زن جوان روی تن روستای کوزه‌رش و اهالی آن نشسته بود.زندگی جانه گره خورد به یک فیلم یک‌دقیقه‌‌و هفت‌ثانیه‌ای. فیلمی که به دست «شرق» هم رسیده است. در روستا چو افتاده بود که جانه، مادر دو دختربچه چهار‌ساله و دو‌ساله در غیاب شوهر با پسرعموی پدرش در رابطه است. فیلمی که هیچ محتوای خاصی هم ندارد و بعدا مشخص می‌شود که از طرف برادرشوهر جانه گرفته شده است. او با همین فیلم پدر جانه را تهدید کرده که دخترش بی‌آبرویی کرده و برای پاک‌کردن این رسوایی هیچ راهی به جز قتل این زن وجود ندارد.

 

طالبان به افغانی‌های ساکن ایران فراخوان داد

گروه طالبان از مهاجران افغان ساکن در کشورها خواسته که به کشور خود بازگردند چرا که امکانات لازم برای آنها در افغانستان فراهم شده است.

معصومه ابتکار خطاب به پزشکیان: طرح نور را بلافاصله مدیریت کنید

معصومه ابتکار، فعال سیاسی اصلاح طلب:

این طرح‌ها جز ایجاد نارضایتی و ناامنی اجتماعی، اثری نداشته است.

خیلی عجیب است که اصرار دارند هنوز این طرح‌ها اجرا شوند

کل کشور، دین و انقلاب دارد هزینه‌های این برخورد‌های سلیقه‌ای با موضوع پوشش زنان را می‌دهد

خود من از کسانی‌ام که از سال ۷۵ با گشت‌های حجاب درگیر بوده‌ام؛ همسر من آن سال برای دفاع از یک دختر در خیابان کتک خورد

حالا ۲۸ سال گذشته و هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد، اما متاسفانه مدافعان این برخورد‌ها گوش‌شان بدهکار نیست ‌.

پایان پول‌پاشی عربستانی‌ها برای جذب ستاره‌ها

 کمیته ویژه جذب ستاره‌های خارجی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان اعلام کرد که در این فصل هیچ حمایت مالی صورت نخواهد گرفت.

 این در حالی بود که ۴ تیم برجسته این مسابقات برای جذب ستاره‌های موردنظر خود منتظر دریافت کمک‌های مالی این کمیته ویژه بودند.

دیدگاهتان را بنویسید