مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خطر ابتلا به سرطان ریه برای افراد غیر سیگاری!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درست است که سیگار عامل اصلی سرطان ریه است، اما می توانید بدون سیگار به این نوع سرطان مبتلا شوید.

آمار موسسه ملی سرطان نشان می دهد که 10 درصد از مردان و 20 درصد از زنان مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده اند. علاوه بر سیگار، عوامل خطر دیگری نیز برای سرطان ریه وجود دارد، از جمله سیگار کشیدن غیرفعال (سیگار کشیدن دست دوم)، گاز رادون، آلودگی هوا و جهش های ژنتیکی. قرار گرفتن در معرض آزبست (یک آلاینده هوا) به عنوان یک آلاینده هوا همچنین خطر ابتلا به نوع نادر سرطان به نام مزوتلیوما را افزایش می دهد که در بافت های پوشاننده اندام های داخلی بدن از جمله ریه ها رخ می دهد.

استنشاق هر ماده ای که به مجاری تنفسی و ریه ها آسیب برساند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و هنوز همه این مواد مضر شناسایی نشده اند.

در افراد سیگاری، سال ها قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا در دود سیگار اغلب باعث ایجاد تعدادی تغییرات ژنتیکی در سلول های پوششی ریه می شود که منجر به سرطان می شود.

امروزه دانشمندان می توانند سرطان ریه را بر اساس ویژگی های مولکولی مختلف طبقه بندی کنند و گزینه های درمانی موثری داشته باشند که این نوع سرطان ها را با ویژگی های بیولوژیکی متفاوت مورد هدف قرار دهند.

اگر سیگار نمی کشید و نگران ابتلا به سرطان ریه هستید، می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. اول از همه، هرگز شروع به کشیدن سیگار نکنید. از سوی دیگر، امروزه کارشناسان سی تی اسکن سالانه با دوز پایین را برای افرادی که در معرض سطوح بالای دود سیگار بوده اند، از جمله افراد سیگاری مسن توصیه می کنند. همچنین می توانید میزان گاز رادون را در خانه خود آزمایش کنید.

بیشتر بخوانید  کدام کالاها نسبت به شنبه ارزان تر می شوند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *