خطرات جدی کمبود ویتامین B در بدن چیست؟


علائم و عوارض کمبود ویتامین در بدن

کمبود ویتامین های مختلف در بدن علائم و عوارضی دارد که زنگ خطری برای سلامتی است. در این بخش قصد داریم علائم و عوارض جدی کمبود ویتامین و مصرف زیاد مکمل ها به من اجازه دهید به شما بگویم دلگرم کننده با من باش.

خطرات جدی کمبود ویتامین B در بدن چیست؟

ویتامین B12 و علائم آن

ویتامین B12 یا “کوبالامین” یکی از مهم ترین و پیچیده ترین ویتامین های شناخته شده برای انسان است. ویتامین B12 بسیار کم می تواند منجر به کم خونی، خستگی، جنون و افسردگی شود، در حالی که کمبود طولانی مدت این ویتامین می تواند برای همیشه به مغز و سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند.

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12 برای همه یکسان نیست، شما و بهترین دوستتان ممکن است مشکل یکسانی داشته باشید، اما ممکن است علائم متفاوتی داشته باشید. به همین دلیل، گاهی اوقات تشخیص این کمبود دشوار است و کمبود ویتامین B12 می تواند بدتر شود و فرد ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

با افزایش سن، توانایی بدن برای جذب ویتامین B12 از غذا کاهش می یابد. از هر 100 زن 40 تا 59 ساله، 4 نفر دچار کمبود ویتامین B12 هستند و بیشتر آنها در آستانه این کمبود قرار دارند. اما پیری تنها دلیل نیست: نخوردن گوشت، مصرف برخی داروها – مانند متفورمین ( معمولاً برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود یا برخی از داروهای رایج سوزش سر دل و حتی کاهش وزن با جراحی، خطر کمبود ویتامین B12 را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین می تواند نتیجه هر چیزی از خستگی مزمن تا بینایی ضعیف باشد. اگر از علائم زیر آگاه هستید، برای آزمایش خون با پزشک خود صحبت کنید. اگر سطح این ویتامین ها پایین است، مصرف مکمل های ویتامینی یا تزریقی می تواند مانند قبل شما را برای چند هفته سالم نگه دارد.

به سختی می توانید بعد از ظهر بیدار بمانید – حتی اگر شب قبل 8 ساعت خوابیده باشید

خستگی یکی از اولین نشانه های کمبود B12 است. این به این دلیل است که بدن شما برای ساخت گلبول‌های قرمز خون به ویتامین‌ها متکی است که اکسیژن را به اندام‌ها می‌رسانند. بدون اکسیژن کافی در سلول هایتان، هر چقدر هم که بخوابید، احساس خستگی می کنید. خستگی می تواند معانی زیادی داشته باشد، بنابراین شما نمی توانید ویتامین B12 را فقط برای خستگی مزمن تجویز کنید. پزشکان با مشاهده خستگی و چندین علامت دیگر کمبود ویتامین B12 را تشخیص می دهند.

بیشتر بخوانید  مزایای فوق العاده پودر فیبر 400 گرمی دوبیس

کمبود ویتامین B را جدی بگیرید نظر بدهید

پاکت خرید شما 100 کیلوگرم به نظر می رسد

بدون دریافت اکسیژن از گلبول های قرمز، عضلات احساس ضعف می کنند. افرادی که این علامت را دارند ممکن است فکر کنند که این مشکل به دلیل خستگی یا غذا خوردن ناکافی است. اما یک آزمایش ممکن است نشان دهد که مشکل اصلی کمبود B12 است. با دریافت B12 این ضعف از بین می رود.

حس عجیبی داری

برخی از افرادی که فاقد ویتامین B12 هستند می گویند: احساس می کنم جریان الکتریکی از سر تا پا حرکت می کند. سایر موارد گزارش شده شامل بی حسی و گزگز است. همه این احساسات عجیب و غریب نتیجه آسیب به سیستم عصبی است که با کمبود اکسیژن در سلول ها تحریک می شود.

کلیدها را در یخچال بگذارید!

فراموش می کنید کار کنید یا حواس شما پرت می شود، نام دوست خود را به خاطر نمی آورید، ممکن است نگران ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس باشید، اما گاهی اوقات مقصر اصلی کمبود B12 است. در برخی از بیماران مسن، گاهی اوقات کمبود ویتامین B12 با بیماری آلزایمر اشتباه گرفته می شود. برای چنین بیمارانی آزمایش خون گرفته می شود و به محض تشخیص کمبود B12، پزشک مکمل ویتامین B12 را برای کاهش علائم تجویز می کند.
همچنین بخوانید : کاهش حملات آسم با مصرف مکمل های ویتامین D

احساس سرگیجه و گیجی می کنید

سرگیجه یکی دیگر از علائم کمبود B12 است. در مطالعه ای که بر روی 100 نفر (این افراد دچار سرگیجه مزمن بودند)، محققان دریافتند که 40 درصد از آنها مشکل کمبود ویتامین B12 دارند. سرگیجه ممکن است همیشه نشانه کمبود ویتامین نباشد و بهتر است تشخیص را به پزشک بسپارید.

پوستت رنگ پریده

اگر متوجه شدید که پوست شما زرد می شود، ممکن است به دلیل کمبود B12 باشد. هنگامی که کمبود دارید، گلبول های قرمز بسیار شکننده می شوند و به راحتی تجزیه می شوند و رنگدانه های بیلی روبین آزاد می شوند و پوست زرد می شود.

زبان صاف و قرمز می شود

بیشتر بخوانید  درمان آبریزش بینی با زنجبیل

نیمی از کسانی که کمبود شدید B12 دارند پاپیلاها – برجستگی های کوچک روی زبان – به خصوص آنهایی که در اطراف لبه زبان هستند را از دست می دهند. بیماران همچنین از گزگز زبان به خصوص در پشت زبان شکایت دارند. از آنجایی که بیشتر این برجستگی های ریز حاوی جوانه های چشایی هستند، حتی اگر مقدار زیادی از دست بدهید، حتی غذاهای مورد علاقه شما نیز طعم بدی خواهند داشت. در واقع، زنانی که کمبود ویتامین B12 دارند، می توانند راحت تر وزن خود را کاهش دهند، زیرا غذای آنها دیگر خوشمزه نیست، اما این اصلاً راه عاقلانه ای برای کاهش وزن نیست.

هر چیز کوچکی شما را به گریه یا نگرانی وا می دارد

آیا بیش از هر زمان دیگری احساس اضطراب و ضعف می کنید؟ کمبود B12 بر خلق و خو نیز تأثیر می گذارد که منجر به افسردگی و اضطراب می شود. پزشکان هنوز دقیقا نمی دانند که چرا این کمبود باعث افسردگی می شود، اما ممکن است به این دلیل باشد که B12 در سنتز مواد شیمیایی در مغز، از جمله سروتونین و دوپامین، که به تنظیم خلق و خو کمک می کند، نقش دارد.

چشم شما مشکل دارد

در موارد حاد، کمبود B12 می تواند به عصب بینایی آسیب برساند یا رگ های خونی شبکیه را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تاری دید، دو بینی، حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی شود. برخی از بیماران مبتلا به کمبود B12 که به شبکیه چشم خود آسیب رسانده اند می گویند که به تدریج سایه هایی را در چشمان خود می بینند تا زمانی که سطح B12 آنها افزایش یابد و علائم آنها متوقف شود. ویتامین B12 به طور طبیعی فقط در محصولات حیوانی مانند خاویار، خاویار و گوشت، تخم مرغ، ماهی و غیره یافت می شود. .، اگرچه اشکال مخلوط آنها به طور گسترده ای در دسترس است و به اکثر غذاها مانند غلات اضافه می شود.

کمبود ویتامین B را جدی بگیرید نظر بدهید

عوارض جانبی مکمل

باید بدانید که مصرف خودسرانه ویتامین ها مانند کمبود آنها عوارض خطرناکی را برای افراد به همراه دارد. به عنوان مثال، برخی افراد برای پیشگیری از سرماخوردگی روزانه ویتامین C مصرف می کنند، البته پزشکان می گویند مصرف بیش از حد این ویتامین خطری برای فرد ندارد و معمولا محدوده دریافت ویتامین C حدود 2000 میلی گرم است. اما افرادی که در صورت مصرف بیش از یک ویتامین در روز، علائمی مانند استفراغ، سردرد، بی خوابی و اسیدیته را تجربه می کنند. در برخی موارد، مصرف غیرقانونی این ویتامین می تواند باعث اسهال شود.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن IgE در آزمایش خون/CSF

امروزه انواع مکمل های غذایی حاوی ویتامین های مختلف را در داروخانه ها می توانید پیدا کنید که مشتریان زیادی نیز دارند. در واقع بسیاری از زنان برای رشد بهتر مو و ناخن به توصیه اطرافیان از مکمل های روی استفاده می کنند، برای جلوگیری از پوکی استخوان از مکمل های کلسیم استفاده می کنند و برای درمان مشکلات ناشی از کمبود ویتامین به مولتی ویتامین روی می آورند.

این در حالی است که به گفته محققان، مصرف خودسرانه مکمل های غذایی مانند شمشیر دولبه عمل می کند و سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد. به گفته محققان، استفاده زیاد از این مکمل ها در زنان باعث تغییرات هورمونی، رشد مو، ایجاد جوش در صورت و بدن می شود و در مردان باعث کاهش سطح تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) و حتی ناباروری می شود. البته این خطرات مختص مکمل های غذایی نیست و مصرف هر یک از آنها بدون مشورت پزشک مشکل ساز خواهد بود.

تصور غلط

یکی از مهم ترین مشکلات بسیاری از زنان ایرانی کمبود کلسیم است. اگر به طور منظم در شب خوب می‌خوابید، اما در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید زیرا محققان می‌گویند که ارتباط مستقیمی بین سطح ویتامین D و خواب‌آلودگی در طول روز وجود دارد و مصرف مکمل‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

کمبود ویتامین B را جدی بگیرید

اگر مکمل مصرف می کنید

افراد زیادی هستند که به دلیل کمبود ویتامین ها و توصیه پزشک از مکمل ها استفاده می کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بدانید که یک ساعت قبل از صبحانه یا ۲ ساعت بعد از هر وعده غذایی بهترین زمان برای مصرف مکمل ها به خصوص مکمل آهن است. همچنین بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها صبح و در اولین وعده غذایی است، زیرا ویتامین ها ترکیباتی هستند و بهترین زمان برای جذب آن ها در بدن، مصرف همراه غذا است.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید