مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خشکسالی های پی در پی باعث تخریب جنگل های زاگرس شد / فاجعه ناشی از ریزگردها در جنگل های زاگرس؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، معاون جنگل های سازمان مدیریت منابع طبیعی و حوضه های آبخیز کشور با بیان اینکه بسیاری از گونه ها در کشور کمیاب و در خطر انقراض هستند، گفت: خشکسالی های متوالی وجود دارد، آفاتی که برگ ها را می خورند. و میکروب ها.” در جنگل های زاگرس باعث ایجاد تنش های محیطی و جانوری و آسیب به درختان و بلوط می شوند.

نگی شعبانیان با بیان اینکه بسیاری از گونه های موجود در کشورمان مانند شمشاد، گردو، شاه بلوط و بادام گونه های کمیاب، در خطر انقراض یا در معرض انقراض هستند و احتمال انقراض آنها وجود دارد و این گونه ها ممنوعه هستند، اظهار کرد: سیاست و نوع فعالیت ما تهیه طرح حفاظتی ویژه برای آنها در داخل مخزن ژنتیکی است که در برخی مناطق نیز در حال اجراست.

حفاظت از گونه ها در قالب «بانک ژن»

وی افزود: حفظ این گونه ها در قالب طرح حفاظتی و در قالب بانک ژن در دستور کار قرار گرفته است. ذخیره سازی «بانک ژن» به معنای نگهداری بذر یا کاشت نهال در منطقه ای به نام بانک ژن است.

به گفته معاون جنگل های سازمان مدیریت منابع طبیعی و حوضه های آبخیز، موضوعاتی مانند ریزگردها و خشکسالی های پی در پی امروز اهمیت پیدا کرده است که شاید در 20 سال گذشته به آن توجهی نشده است. در انبارهای ما اصلا گونه بلوط وجود نداشت و گونه های دیگری نیز در این انباری وجود داشت. کنه‌های نشسته روی برگ‌ها از نظر فیزیولوژیکی بر گیاهان فشار وارد کرده و از نظر تنفس و فتوسنتز به گیاهان آسیب می‌رسانند.

بیشتر بخوانید  آخرین وضعیت جوی جاده های کشور 12 بهمن 1400 / این جاده ها برفی و بارانی است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده خشکسالی مداوم، آفات خوار برگ و میکروب هایی که در جنگل های زاگرس وجود دارد باعث ایجاد استرس برای گیاهان می شود.همه این عوامل باعث استرس محیطی و جانوری و آسیب به درختان و بلوط می شود.

نجات گونه ها از طریق تعادل اکولوژیکی

شعبانیان با بیان اینکه برای حفظ گونه در درازمدت نیاز به ایجاد تعادل اکولوژیکی داریم، درباره علل برهم زدن تعادل اکولوژیکی اظهار کرد: علاوه بر موضوع خشکسالی که مردم کمتر درگیر آن هستند، موارد زیادی نیز دارند.

وی با اشاره به اینکه دو مشکل در ایجاد عدم تعادل وجود دارد، بهره برداری نادرست و سوء استفاده است، در زاگرس تعادل اکولوژیکی وجود دارد.

معاون جنگلداری پژوهشگاه تاریخ طبیعی افزود: در کوتاه مدت با روش هایی مانند سمپاشی با سموم بیولوژیک که عمدتاً توصیه ای برای مبارزه بیولوژیکی است که عمدتاً از باکتری ها یا عصاره های گیاهی تشکیل شده است با آفات مبارزه خواهیم کرد. . سازمان مدیریت منابع و حوضه. راه دیگر استفاده از دشمنان طبیعی آفات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دعواها با استفاده از عصاره های باکتریایی در حال انجام است که اصولا باید به گونه ای انجام شود که آسیبی به طبیعت وارد نشود. کنترل بیولوژیکی نباید بی ضرر فرض شود. سمپاشی باید با دقت و با مطالعات اولیه انجام شود تا از عوارض جانبی بر روی حشرات و گیاهان جلوگیری شود.

جهش های ژنتیکی و کاهش مقاومت گونه ها در برابر سم پاشی بیولوژیکی

وی گفت: سموم بیولوژیکی اغلب بی ضرر در نظر گرفته می شوند.

بیشتر بخوانید  حمام عجیب موش ها با شامپو

وی افزود: در برنامه های بلندمدت باید روی ایجاد تعادل اکولوژیکی و بهبود اکوسیستم های جنگلی کار کنیم. اگر اکوسیستم جنگلی زاگرس به تعادل اولیه خود برسد، مشکل کاهش گونه ها از بین می رود و نجات می یابند.

معاون جنگلبانی سازمان مدیریت منابع طبیعی و حوضه ها در پاسخ به سوال ایسنا که آیا گرد و غبار بر گرده افشانی گیاهان اثر منفی دارد یا خیر، گفت: درختان در مقابل گرد و غبار ضعیف هستند و دچار تنش و تغییرات فیزیولوژیکی می شوند. گرد و غبار در تولید گرده، تولید گل و قسمت های نر و ماده گیاهان اختلال ایجاد می کند.

شعبانیان در پایان با اشاره به اینکه بلوط هر سال بذر ندارد و این روند هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد، تصریح کرد: در سال هایی که گرد و غبار زیاد باشد و سال کاشت سال آینده باشد، نخواهیم داشت. دانه های خوب و گرد و غبار در کیفیت و کمیت بذر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در نتیجه این بذر کثیف نهال خوبی تولید نخواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *