مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خشکسالی در تمام نقاط کشور طولانی است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش ایسنا سلام نو، رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی با بیان اینکه شرایط خشکسالی در اقصی نقاط کشور فوق العاده استثنایی و طولانی است و بارندگی های پاییزی دیرتر آغاز می شود، گفت:

احد تعزیفی با اشاره به اینکه شاخص های خشکسالی خشکسالی استثنایی متوسط ​​تا شدید را در اقصی نقاط کشور نشان می دهد، گفت: غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به ویژه ایلام شرایط خشکسالی فوق العاده استثنایی و طولانی را تجربه می کنند.

وی افزود: پارسال بارندگی در کرمانشاه 50 درصد زیر نرمال و امسال 48 درصد زیر نرمال و بارندگی در ایلام 61 درصد زیر نرمال گزارش شده است، بنابراین با نگاهی بلندمدت، یک سال و دوساله می شود. بارندگی در یک منطقه بیش از 50 درصد است، اگر کمتر از حد نرمال باشد و دوره خشکی طولانی شود، شرایط بسیار حاد و بی سابقه ای در کشور حاکم خواهد شد.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی درباره کاهش بارندگی ها در کشور گفت: در مناطقی مانند تهران که سال گذشته بیش از 20 درصد بارندگی های غیرعادی ثبت شده بود، امسال این ارقام به حدود 38 درصد افزایش یافته است. غیر طبیعی است، اما این شرایط منحصر به تهران نیست و در قزوین، سمنان، البرز جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به طور کلی در شمال شرق کشور خشکسالی بسیار شدیدی وجود دارد.

وی ادامه داد: سایر نقاط کشور وضعیت مناسبی ندارند به طوری که بارندگی در سیستان و بلوچستان و کرمان حدود 50 درصد زیر نرمال، فارس 30 درصد زیر نرمال است و میانگین بارندگی در استان بوشهر نیز کاهش قابل توجهی دارد. و در هیچ نقطه دیگری از کشور. بارندگی بالاتر از حد نرمال نبود.

بیشتر بخوانید  علت مسمومیت دانشجویان زنجان امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ – ایران چطور

به گزارش تکلیف، تنها جایی که در سال آبی جاری بیش از حد نرمال بارندگی داشته است استان هرمزگان است که خشکسالی در آن حاکم است زیرا در دی ماه به مدت دو هفته بارندگی داشت و پس از آن بارندگی قابل توجهی نداشت.

وی افزود: آنچه قابل توجه است این است که بارندگی های شدید هرمزگان اغلب وارد دریا می شود و شرایط مساعدی در این استان ایجاد نشده است. همه این موارد بیانگر خشکسالی شدید در کشور است. با توجه به اینکه بارندگی قابل توجهی در تابستان وجود ندارد، ایران در تابستان خشک و بدون بارندگی است و به جز برخی مناطق محدود، این خشکسالی تا پایان سال آبی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی گفت: شروع سال آبی آینده چندان امیدوارکننده نخواهد بود (تناوبی سطح دریا در مرکز شرق خط استوا بر روی اقیانوس آرام است.) احتمال شروع بارش های پاییزی دیرتر از نرمال، با بارش پاییز بیشتر کمتر از حد نرمال است.

وی در پایان درباره دمای هوای کشور گفت: دمای هوا همچنان بالاتر از حد نرمال خواهد بود. این شرایط دمایی به ویژه در غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور یک تا دو درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود و تابستانی گرم با دمای بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *