خشکسالی ، فاجعه 1400 | اخبار از فارس


نمایندگی لرستان فارس- سمیرا عزیزی ، بر اساس گزارش های رسمی ، میزان متوسط ​​بارندگی در طول سال آبی جاری 134 میلی متر است که بسیار کمتر از میزان بارندگی طبیعی در کشور است.

این امر منجر به کاهش چشمگیر منابع آب شده است و نه تنها فعالیت هایی مانند کشاورزی بلکه تأمین آب آشامیدنی در بسیاری از مناطق کشور با مشکل روبرو هستند.

بر اساس این پیش بینی ها ، کمبود شدید آب و خشکسالی در سال جاری تهدیدی جدی است و به جرات می توان گفت که کشور انتظار فاجعه زیست محیطی را دارد.

در این میان بیشترین کسری بارندگی مربوط به استانهای غربی کشور از جمله لرستان است در قالب این خبر روزانه در وب سایت مرکز ملی خشکسالی اعلام می شود.

اگرچه کارشناسان بارها در مورد تهدید خشکسالی هشدار داده اند ، اما برنامه روشنی برای مقابله با آن نداریم و متأسفانه تمام اقدامات انجام شده در این زمینه معمولاً منفعلانه و واکنش پذیر بوده و مطالعه منابع آب و کشاورزی در سال جاری انجام می شود. کاملا پشتیبانی می کند.

جریان رودخانه های اصلی لرستان 68٪ کاهش یافت

در همین راستا ، احمد گودرزی ، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در سال های 1499-1399 ، متوسط ​​دبی آب رودخانه بادی در ایستگاه نورآباد 40 هزار متر مکعب در ثانیه بوده و در مقایسه با 38 درصد کاهش یافته است. به مدت مشابه سال گذشته.

وی افزود: دبی رودخانه دوآب الشتر در ایستگاه سراب سید علی 72 درصد متر مکعب در ثانیه و در مقایسه با سال گذشته 81 درصد است ، دبی فعلی رودخانه قهرمان ایستگاه کاکارزا با 1.11 متر مکعب در ثانیه و 65 درصد و تخلیه رودخانه خرم آباد در ایستگاه چم شکل با 1.80 متر مکعب در ثانیه ، 71 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین ، خروجی فعلی رودخانه کشکان در ایستگاه آب دوئیس آب یک متر مکعب در ثانیه است که 85 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و جریان خروجی رودخانه خرم آباد در ایستگاه آب ویسیان در ویسیان 2 ، 50 متر مکعب در ثانیه نسبت به سال گذشته 69 درصد است. “کاهش یافته است.

گودرزی ادامه داد: دبی فعلی رودخانه افرینه در ایستگاه کشکان به میزان 2.65 متر مکعب در ثانیه 84 درصد کاهش یافته و جریان این رودخانه در ایستگاه چولهول 55 متر مکعب در ثانیه است که 61 درصد کمتر از سال گذشته است.

وی گفت: در حال حاضر جریان رودخانه برآفتاب در ایستگاه مادیان رود صفر است و میزان دبی فعلی رودخانه کشکان در ایستگاه پلدختر 4.20 متر مکعب در ثانیه است که 75 درصد کمتر از سال گذشته است.

بیشتر بخوانید  فال روزانه چهارشنبه 1 فروردین | ماه تولدتو بگو تا فال روزانه است رو تعبیر کنم

وی با بیان اینکه جریان فعلی رودخانه سیلاخور در ایستگاه رحیم آباد صفر است ، افزود: در حال حاضر رودخانه مارباره در ایستگاه دورود دارای دبی 50/1 متر مکعب در ثانیه ، 64 درصد و رودخانه تاریک در ایستگاه دورود با دبی 1 است. متر مکعب در ثانیه 50٪ است. آنها تا سال گذشته کاهش یافته است.

گودرزی افزود: تغییرات جریان ایستگاه های هیدرومتری در رودخانه های اصلی لرستان براساس گزارش های ماه ژوئن است.

لازم به ذکر است که در طول سالهای بارانی که منابع کمیاب هستند ، از حجم آب پشت سدها نیز کاسته می شود و گزارش های تایید کننده این امر نشان می دهد که منبع آب آنها رو به کاهش است.

میراژ کیو و گرداب سنگی خرم آباد خشک شد

داریوش حسنه نژاد ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: طبق آمار شرکت مطالعات دبی ، مازاد مصرف سراب از خرم آباد تا 31 ژوئیه 75 لیتر برای سراب از مطهری ، 210 لیتر از سراب از دارایی است. و 260 لیتر از سراب گلستان.

وی افزود: متاسفانه به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دما ، دو سراب Q و گرداب سنگی خرم آباد خشک شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: امسال با بحران جدی آب روبرو هستیم و رفع این تنش نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم در مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب است.

حسن نژاد با بیان اینکه پس انداز به معنای مصرف صحیح است ، گفت: مردم عزیز در مصرف داخلی و کشاورزان و کشاورزان در مصارف کشاورزی با احترام به الگوی کشت و مصرف مناسب و اصولی به ما کمک کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پرونده های منابع آب شهری با شناسایی چاه های غیرمجاز و متخلفان برداشت غیر مجاز و ارائه آنها به مراجع قضایی از تخلفات غیرقانونی منابع آب جلوگیری می کند.

حسن نژاد از همه صاحبان چاه های کشاورزی و صنعتی دعوت به نصب کنتورهای هوشمند کرد.

کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در ایران است که حدود 9٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و حدود 17٪ از کارکنان کشور را اشغال می کند. این منطقه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد ، یکی از آنها شرایط آب و هوایی و پدیده های مختلف جوی و کمترین تنش است ، تولید در این بخش نیز تغییر می کند. خشکسالی یکی از چالش برانگیزترین مشکلات است و حتی ضعیف ترین وقوع آن منجر به کاهش تولید می شود.

مسئله زمین باید در سطح کلان بررسی شود

در همین راستا چنگیز ابراهیمی ، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ما از خشکسالی و فصل مرطوب رنج می بریم ، گفت: این مشکل به دلیل شرایط آب و هوایی استان است که رخ داده و باعث خسارت شده است.

بیشتر بخوانید  تحریم دو پنالتی زن استقلال توسط مدیران باشگاه!

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته الگویی از کاشت را ارائه می دهند ، یعنی. کشاورزان یارانه ای تا حدی که تولید کافی را تضمین کند. پرداخت شده.

ابراهیمی با بیان اینکه این مهم در ایران محقق نمی شود ، افزود: موضوع خشکسالی باید در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد و برنامه ای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای آن تدوین شود ؛ این یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید دنبال شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در همین حال ، شهرستان کوهدشت از نظر آب و هوا و شرایط آب و هوایی شکننده تر است و عقل سلیم حکم می کند که در زمینه مدیریت حوضه آبریز و مدیریت سفره آب کار شود. این مهم نباید در این منطقه بسته شود.

در حال حاضر ، خشکسالی و تأثیرات آن بر تولید محصولات کشاورزی یکی از اصلی ترین نگرانی ها در جهان است ، زیرا ارتباط مستقیمی با توسعه اقتصادی دارد ، در حالی که بیشتر محصولات کشاورزی متکی به استفاده از آب هستند و مهمترین سهم تولید در این زمینه هستند.

مشکل آب یک مشکل در حومه است

یوسف آروان ، مدیر هماهنگی هماهنگی برای گسترش جهاد کشاورزی در لرستان ، دلیل توسعه ضعیف استان را مسئله آب دانست و افزود: این موضوع در جلسات مختلف تکرار شده و پس از 43 سال از انقلاب اسلامی آن هنوز هم یک مشکل در حومه شهر است. “

وی متوسط ​​اراضی آبی کشور را 46 درصد عنوان کرد و گفت: این آمار برای استان 23 و شهرستان کودشت 8 درصد است.

آروان با بیان اینکه این موضوع وضعیت بسیار بحرانی استان را نشان می دهد ، ادامه داد: اکنون یکی از اولویت ها باید آب باشد تا مشکل درایت و مدیریت مسئولان حل شود.

لرستان ، مدیر هماهنگی ارتقا Organization سازمان جهاد کشاورزی گفت: در این راستا مسئولیت آموزش ها به عهده ما است که بصورت مجازی و شخصی نظارت می شود.

وی با اشاره به افت 22 متری سطح آبهای زیرزمینی در دشت کوگدشت افزود: این بحران بزرگی است که در 30 سال گذشته رخ داده است.

همانطور که گفته شد ، تولید تحت فشارهای زیست محیطی ، از جمله خشکسالی و در این میان مشکل عمده دیگری است که کشاورزان ایرانی ، به ویژه کشاورزان بارانی با آن روبرو هستند. بیشتر کشاورزان محصولات خود را بیمه نمی کنند و بنابراین منتظر تصویب دولت می مانند تسهیلات بانکی می توان از آنها برای ترمیم موقت زخم استفاده کرد.

جبران خسارت برای کشاورزان فقط از طریق بیمه امکان پذیر است

در همین رابطه غلامعلی فتحی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طبق قانون جبران خسارت کشاورزان فقط از طریق بیمه امکان پذیر است ، افزود: در این راستا وارد شدیم و ردیابی کردیم غرامت افرادی که محصولاتشان بیمه بودند. “و ما ارزیابی کردیم.

بیشتر بخوانید  دولت نمی داند بورس چیست

وی گفت: بیمه دریافتی کشاورزان در لرستان 7 میلیارد تن است که می توان بیش از 60 میلیارد تن خسارت آن را پرداخت کرد و خسارات آن به کشاورزان وارد می شود.

فاطی از همه کشاورزان و دامداران خواست محصولات خود را بیمه کنند تا این روند رشد کند.

براساس گزارش های رسمی ، میزان بارندگی در کشور و سال برداشت فعلی بیش از 52 درصد کاهش یافته است و این وضعیت در 40 سال گذشته بی سابقه است ، به طوری که از اکتبر سال گذشته تا ژوئن سال جاری بیش از 92 درصد این کشور تحت تأثیر خشکسالی و عواقب آن قرار گرفت. این امر در مناطق مختلف کشاورزی و منابع طبیعی به وضوح دیده می شود.

خشکسالی 55.5 میلیارد تن خسارت به کشاورزی در لرستان وارد کرد

اسفندیار حسنی مقدم ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه امسال در خشکسالی به سر می بریم ، ادامه داد: طبق نظر کارشناسان خشک ترین سال صد سال در استان خواهیم داشت.

وی با یادآوری اینکه جریان رودخانه کشکان 4500 متر مکعب در ثانیه بوده و اکنون خشک است ، افزود: این خشکسالی صدمات زیادی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

حسنی مقدم گفت: طبق آخرین برآورد ما 700 هزار تن کاهش برداشت و 5 هزار و 500 میلیارد تن خسارت به کشاورزی لرستان وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از اقدامات بیشتر برای جبران خسارت وارده خبر داد و گفت: در حال حاضر دولت مصوباتی را برای کل کشور ارائه کرده و 1000 میلیارد تومان به بخش کشاورزی توزیع شده است همچنین برای مدیریت زمین 3 هزار امکانات در نظر گرفته شده است. میلیارد تومانی با سود 4٪. “این کار انجام شده است و ما منتظر هستیم شهر از آن بکاهد.

وی بر لزوم اجرای پروژه هایی برای مدیریت حوزه های آبخیزداری و سفره های زیرزمینی در استان و به ویژه در شهرستان کوهدشت تأکید کرد و افزود: در این زمینه باید مطالعه ای انجام شود و در صورت تأمین اعتبار ، کودشت بهتر دیده می شود زیرا متضرر می شود آسیب بیشتر از خشکسالی.

سرانجام ، پیش بینی می شود موضوع سازگاری با تغییرات اقلیمی ، که در حال حاضر به عنوان یک برنامه مهم در بیشتر کشورها دنبال می شود ، در برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار گیرد و البته گام های اساسی در این راستا برداشته خواهد شد. .

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید