خشم آمریکایی ها از عواقب “خروج شتاب زده” چراغ سبز از افغانستان / لندن برای همکاری با طالبان!



جورج دبلیو بوش که در خلال جنگ های افغانستان و عراق مستقیماً در ایجاد باتلاق های کشنده برای نیروهای کشورش نقش داشت ، در مصاحبه با دویچه وله به شدت از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد. اگرچه بوش از این فرصت برای دفاع از جنگ در افغانستان استفاده كرد ، وی همچنین خواستار عقب نشینی نیروها برای آسیب رساندن به زنان افغان شد. رئیس جمهور پیشین آمریکا که خود متهم به جنایات جنگی است ، گفت: “ناراحت کننده است ، اما متأسفانه آنها (زنان و دختران) در مقابل افراد بیرحمی که آنها را می کشند تنها مانده اند ، این قلب من است.” بوش. بوش شکایت داشت که عواقب این جنگ بسیار بد خواهد بود.
بایدن از جواب دادن اجتناب می کند
وزارت دفاع آمریكا روز سه شنبه اعلام كرد كه در تلاش است با همسایگان افغانستان درباره احتمال استفاده از حریم هوایی آنها مذاكره كند. پنتاگون این اقدام را با توسل به مبارزه با تروریسم توجیه كرد. میچ مک کانل ، رهبر اقلیت جمهوری خواه و یکی از متحدان بوش ، با این نظر موافق است. وی به مجلس سنا که قبلا از خروج کشورش از افغانستان انتقاد کرده بود ، گفت: “عجله بی پروای ما برای ترک افغانستان در حال تبدیل شدن به یک خجالت جهانی است.” جو بایدن با این تصمیم خود واقعیت آشکار را در مقابل همه نادیده می گیرد. “افغانستان در حال فروپاشی است.”
نگرانی در مورد تسلط کامل طالبان در افغانستان
مک کانل در مورد پیشرفت طالبان در افغانستان گفت: “این بحران انسانی احتمالاً تاریخی خواهد بود” ، حتی اگر هیچ برنامه مشخصی برای حمایت از متحدان افغانستان وجود نداشته باشد. بایدن و تیم او به شدت تلاش می کنند تا از پاسخ دادن به س questionsالات دشوار در مورد افغانستان جلوگیری کنند. “اما مردم آمریکا سزاوار پاسخ هستند.” رهبر اقلیت سنا از کمیته های مربوط سنا خواست تا مواردی مانند آینده جمع آوری اطلاعات در ایالات متحده و حضور روسیه و چین در منطقه را رصد کنند.
فتح مداوم طالبان همچنین نگرانی برخی از دموکرات ها را در مورد برنامه های دولت بایدن برای محافظت از متحدان افغان خود ، از جمله مترجمان ، ایجاد کرده است. پاتریک لی ، سناتور دموکرات ورمونت گفت: “ما می خواهیم تصاویر متحدان افغان را که در مقابل دیوار قرار گرفته اند و تیراندازی کرده اند ببینیم و این اصلا اغراق آمیز نیست.” نکته این است که ترس از سقوط دولت وجود دارد. مایکل اوهانلان ، تحلیلگر موسسه بروکینگز ، گفت: “من فکر می کنم محاصره بیشتر از تسلط طالبان در سطح وسیع است.”
چراغهای سبز لندن با همکاری طالبان
با این حال ، به نظر می رسد لندن برای هر سناریویی حتی برای ظهور طالبان آماده می شود. والاس ، وزیر دفاع انگلیس ، به دیلی تلگراف گفت: “دولت هر چه باشد ، لندن متعهد به اجرای آن خواهد بود.” وی گفت اگر آنها به گونه ای رفتار کنند که واقعاً نقض حقوق بشر باشد ، کشورش در هر رابطه تجدید نظر می کند. وزیر دفاع انگلیس همچنین از طالبان و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خواست تا پس از دهه ها درگیری برای ایجاد صلح در این کشور همکاری کنند.
هموار کردن راه برای پیشگامی طالبان در مذاکرات ، روسیه نگرانی زیادی در مورد قدرت طالبان ندارد. ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه روسیه در افغانستان ، به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که کشورش نگران افزایش خصومت ها در افغانستان است ، اما معتقد نیست که طالبان در تلاش برای به دست گرفتن قدرت هستند. کابلوف گفت: “طالبان به دنبال تقویت مواضع خود قبل از آغاز مذاکرات صلح هستند.” طالبان از عواقب منفی این سناریو خشونت آمیز آگاه هستند و علاقه ای به اجرای آن ندارند. “آنها قصد خود را برای دستیابی به سازش از طریق مذاکره ، از جمله با تماس با ما اعلام می کنند.”
ترکیه در تلاش است که بماند
قرار است طالبان روز جمعه در دوحه دیدار کنند ، زیرا طالبان موقعیت دشواری برای مذاکره با افغانستان دارند. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای آشتی افغانستان در نشست بعدی مقامات افغانستان شرکت می کنند و تلاش می شود راهی برای برون رفت از بحران کنونی پیدا شود. یکی از مواردی که طالبان سعی در مقابله با آن دارند ، نقش ترکیه است. آنکارا پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان ، با حمایت مالی ، سیاسی و لجستیکی متحدان خود ، به ویژه واشنگتن ، پیشنهاد کرده است که مدیریت و دفاع از فرودگاه بین المللی کابل را به عهده بگیرد ، اما طالبان حتی به نگه داشتن نیروهای ترکیه در این کشور اعتماد کردند فرودگاه بین المللی کابل روز سه شنبه هشدار داد: افغانستان در کنترل و محافظت از خود است ، “اقامت نیروهای ترک در افغانستان اقدامی تحریک آمیز و ادامه اشغال خارجی است.” “حضور نیروهای خارجی در افغانستان با هر نام و بهانه ای عملی است که ما با آن مقابله خواهیم کرد.” حمدالله محب ، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان ، همچنین گفت که کشورش و ترکیه پس از خروج نیروهای خارجی ، مذاکرات را برای تأمین امنیت فرودگاه کابل رهبری می کنند نیروهای.

بیشتر بخوانید  دومین مهمان فینال سریال جوکر لورفت

2323

دیدگاهتان را بنویسید