خرید دام از دامداران 48 تا 52 هزار تومان; گوشت کیلویی 300 هزار تومان!



با وجود گذشت 20 روز از مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر توقف صادرات دام، گوشت در واحدهای خرده فروشی نه تنها ارزان نشده، بلکه با روند صعودی نیز همراه است.

در جلسه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی که شبانه در کابینه وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد، تصمیماتی مبنی بر توقف و ممنوعیت صادرات و عرضه گسترده گوشت گاو و گوسفند از طریق توزیع هوشمند اتخاذ شد. . ، میادین میوه و تره بار و شبکه تجارت.

اخیراً به وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم بازار و همچنین مخالفت با کاهش قیمت اقلام اساسی داده شد که اتفاقاً با این تصمیمات قیمت گوشت را کاهش داد. .

بررسی های بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 170 تا 190 هزار تن، گوشت گاو از 150 تا 170 هزار تن و گوشت مخلوط 160 هزار تن است. و همیشه اعلام می کنند که تا پایان سال دوباره قیمت ها افزایش می یابد. .

در این میان مسئولان تشکل های تولیدی و عشایری اذعان دارند که با مازاد دام از دست تولیدکنندگان مواجه هستیم و گرانی های اخیر ربطی به دهقان ندارد و تنها مافیای داخلی با ایجاد جو روانی به دنبال منفعت آن هستند. بازار.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران می گوید: قیمت فعلی هر کیلوگرم لاشه گوسفند در میادین 116 هزار تومان، گوسفند 140 هزار تومان، لاشه گاو 94 هزار تومان، گوشت گوساله 125 تا 130 هزار تومان، گوشت چرخ کرده 120 هزار تومان است. تومان و ران و دست گوساله لاغر 140000 تومان.

با توجه به سودآوری برخی از دلالان در پایان سال باید نظارت بر بازار تقویت شود تا گوشت با نرخ مناسب به دست تولیدکنندگان برسد چرا که کاهش سرانه مصرف نسبت به سال 98 موجب افزایش قیمت ها خواهد شد. این محصول پروتئینی را از سبد خانه حذف کنید.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس تبریز از یک فاجعه جلوگیری کرد

ممنوعیت صادرات تاثیری بر بازار داخلی نداشت

افشین صدرداران گفت: با وجود مجوز صادرات 300 هزار راس دام به یکباره و بدون هیچ مبنایی جلوی آن را گرفتند در حالی که این موضوع به نفع مصرف کننده نبود.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام 62 تا 65 هزار تومان است اما برای هر کیلوگرم گوشت باید 132 تا 135 هزار تومان عرضه شود.

وزیر جهاد کشاورزی در آبان ماه در راستای حمایت از دامداران دستورالعمل صادرات 300 هزار راس دام غیرمولد عشایر کشور را ابلاغ کرد که پس از مدتی در راستای تنظیم بازار داخلی تصمیم به توقف صادرات گرفت.

صدر گفت: عدم کنترل سیستم توزیع محصولات کشاورزی از جمله گوشت و سایر محصولات پروتئینی دلیل اصلی گرانی است زیرا با توقف صادرات دام قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا نکرده است. .

بر اساس آمار منتشر شده توسط اتحادیه دام سبک، سرانه مصرف گوشت از 12 کیلوگرم در سال 98 به 6 کیلوگرم کاهش یافته است که این امر ناشی از جهش قابل توجه قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید خانوارها است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک می گوید: وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دولت یک شبه مصوبات را لغو می کنند که علاوه بر آسیب رساندن به وام در بازارهای خارجی، تولیدکننده داخلی را نیز متضرر می کند.

افزایش قیمت گوشت با سایر محصولات پروتئینی قابل مقایسه نیست

فضل خرم گفت: صادرات دام تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت گوشت در بازار نداشت و تنها هیجان حاکم بر نظام و جو روانی موجب شعله ور شدن قیمت ها در بازار شد.

بیشتر بخوانید  درخواست تجدیدنظر کلیباف از جعفرزاده ایمن آبادی/ خرید ملک از ترکیه کذب است

به گفته وی، منافع مافیا با صادرات دام به خطر افتاد، زیرا سود آن در قاچاق دام است، بنابراین با ایجاد جو در بازار، دامداری را به حالت تعلیق درآوردند.

پس از تشکیل جلسه اضطراری کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به منظور کنترل بازار گوشت، تصمیماتی مبنی بر توقف و ممنوعیت صادرات دام اتخاذ شد در حالی که این موضوع تاثیری بر کاهش بازار داخلی نداشت. .

خرم قیمت فعلی هر کیلوگرم دام عشایری را ۶۵ تا ۶۶ هزار تومان و دام روستایی را ۶۷ تا ۷۲ هزار تومان اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری گفت: بر اساس آمار، قیمت گوشت کمترین رشد را از سال 98 نسبت به سایر محصولات پروتئینی داشته است.

آمارها نشان می دهد که قیمت گوشت از سال 1998 تا کنون 48 درصد و سایر محصولات پروتئینی مانند قارچ، مرغ و ماهی 300 درصد افزایش یافته است.

مجتبی عالی گفت: دلالان و چوب بران قیمت گوشت را در بازار به 300 هزار تن رساندند در حالی که دام از 48 هزار تن به 52 هزار تن خریدند.

وی گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم بره زنده از دامداری 62 هزار تومان و دام سنگین 59 هزار تومان است.

با وجود مازاد دام در دست دامداران، نهادهای نظارتی بازار تصمیم گرفته اند صادرات دام را ممنوع کنند زیرا منافع برخی در قاچاق است و فقط می خواهند با برهم زدن فضای بازار کسب درآمد کنند.

عالی گفت: با توجه به نرخ فعلی دام، عرضه گوشت بالاتر از 120 تا 130 هزار تومان است که گران نیست و ربطی به دامدار ندارد.

بیشتر بخوانید  ثبت 66000 مگاوات مصرف برق / اختلاف 10 هزار مگاوات تولید و مصرف

مدیرعامل اتحادیه دامپروری گفت: با توجه به شعله ور شدن بازار گوشت توسط دلالان و مدیران بازار، صادرات دام ممنوع شده است در حالی که این موضوع تاثیری در بازار داخلی نداشته است.

مسئولان تشکل ها و تشکل های صنفی معتقدند با وجود مازاد دام، توقف صادرات ضربه مهلکی به تولیدکنندگان وارد کرد و تنها لازم بود به جای پایان سال، این زمان تا تیرماه تمدید شود. با ممنوعیت صادرات، قاچاق تشدید شده است که فقط به نفع قاچاقچیان و مافیای داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید