خروج سپاه از لیست تحریم‌ ها صحت دارد؟



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: سناتور دموکرات کریس مورفی در پاسخ به این سوال که آیا برای دستیابی به توافق با ایران باید سپاه پاسداران ایران را از لیست تروریستی FTO خارج کرد یا خیر، به NBC News گفت: بله، اما حذف سپاه از لیست تحریم های آمریکا. عملاً ناچیز است و تأثیر عملی ندارد. چون گروه های دیگر می مانند.

کریس مورفی، سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با NBC به خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها اشاره کرد و گفت که آمریکا آماده این کار است. اما بیانیه مورفی مشخص نمی کند که آمریکا به زودی سپاه را از فهرست تحریم ها خارج خواهد کرد.

مورفی فقط تاکید کرد که سپاه می تواند از لیست حذف شود. اما این موضوع عملا هیچ تاثیری بر توافق ایران و آمریکا ندارد.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که مذاکرات وین از اواخر اسفند سال گذشته به طور رسمی متوقف شده بود و اعلام شد یکی از مهمترین موضوعات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای برکناری سپاه است. از لیست تحریم ها

ایران مهم‌ترین شرط پذیرش این توافق را حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها می‌داند، اما آمریکا هنوز رسما به این درخواست پاسخ مثبت نداده است. اما حالا سناتور آمریکایی گفته است که حذف سپاه از لیست تحریم ها عملا بی فایده است و هیچ تاثیری ندارد.

بیشتر بخوانید  تمرکز وزیر برای ایجاد پایگاه های قهرمانی و سالن های کشتی برای جذب ورزشکاران

کریس مورفی چند روز پیش در مصاحبه دیگری گفت که تحریم های حقوق بشر برای ایران همچنان باقی است. سپاه همچنان در تحریم های شدید باقی خواهد ماند. هیچ راه دیگری (این توافق) وجود ندارد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز دارد.

بیانیه مورفی به این معناست که ایالات متحده تنها در صورتی این توافق را می پذیرد که ایران فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند.

اما از سوی دیگر، اگر گفته کریس مورفی محقق شود و آمریکا سپاه را از لیست تحریم ها خارج کند، به این معناست که یکی از مهمترین مسائل اختلاف ایران حل شده است و می توان گفت ایران و آمریکا یک قدم به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، در وین به پایان می‌رسند./تجارت نیوز


دیدگاهتان را بنویسید