فرهنگ و هنر: روح نام گروهی از موجودات ماوراء الطبیعه است که طبق آیات قرآنی مذکور ماهیت واقعی دارند. اما خرافات زیادی در مورد جن وجود دارد که قابل اثبات نیست.
به طور کلی کلمه ghost به هر موجود ماورایی اطلاق می شود که انسان قادر به دیدن آن نباشد. بر اساس تصور برخی، جن گروهی از موجودات زنده هستند که دارای احساسات و افکار هستند، معمولاً در معرض دید عموم نیستند و هزاران سال قبل از خلقت بشر از آتش آفریده شده اند.
جن در لغت به معنای «پنهان و پوشیده» است، همانطور که به کودک در رحم «جنین» می گویند، «بهشت» نیز به باغی اطلاق می شود که درختان آن دید زمین را مسدود می کنند. شاید دلیل تردید در وجود جن مخفی بودن آن از چشم و حواس انسان باشد که دلیل آن در اصل خلقت آن نهفته است.
کلمه جن در قرآن
از نظر قرآن جن موجودی با هوش و اراده است که به دلیل ماهیتش از حواس انسان پنهان است و در شرایط عادی با حواس قابل درک نیست. او به عنوان یک انسان مقید است و در آخرت زنده خواهد شد. او می تواند مطیع یا نافرمان، مذهبی یا مشرک و غیره باشد. زیرا:
- نام جن سی و چهار بار در قرآن کریم آمده است.
- هفتاد و دومین سوره قرآن به نام این مخلوق نامگذاری شده است: «قُلْ لِلَّهِ یَسْمَعُونَ لَهُمْ الْعَالْمِ…».(سوره جن، آیه 1)
- احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (علیه السلام) و ائمه اطهار در این زمینه وارد شده است.
- خیلی ها آنها را دیدند.
برخی از آیات قرآنی که واژه جن را به کار برده است عبارتند از:
1. و اگر از انس مردمی بودند که از جن به قوم پناه می بردند، آنها را بسیار زیاد می کردند.سوره جین، آیه 6); آنها با برخی افراد ارتباط برقرار می کردند و با دانش محدود خود از برخی رازهای نهایی مردم را اغوا می کردند.
2. و ما از صالحان نیستیم و از روشهای قدیمی پیروی نمی کنیم. ( سوره جن، آیه 11); گروهی از آنان مؤمن صالح و گروهی کافرند.
3. جن از جن گفت: من از مقام تو به پیشگاه تو می آیم و من بر تو هستم ای قوی آمین. ( سوره نمل، آیه 39) ; هیولایی از جن گفت: قبل از اینکه از مجلس خود و این مجلس برخیزید آن را برای شما می آورم. [کار] من سخت کوش و قابل اعتماد هستم.» در میان آنها افرادی هستند که قدرت زیادی دارند، همانطور که در بین مردم وجود دارد
4. و خلقت جهان از آتش است (سوره الرحمن، آیه 15). موجودی است از شعله های آتش، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.
5. و ما جایی برای استماع قرار ندادیم، پس هر که اکنون گوش کند، شهابی برای مشاهده پیدا می کند. ( سوره جن، آیه 9); آنها قدرت نفوذ به آسمان و جاسوسی و استراق سمع را داشتند و بعداً تحریم شدند.
6. دارای علم و فهم و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال. (آیات مختلف سوره جن)
7. و اما الکساتون که مقدر جهنم شدند. ( سوره جن، آیه 15); آنها همچنین در معدن پرجمعیت هستند.
8. و باطل اللّه، همدستان جن و مخلوقات… (سوره انعام، آیه 100); و برای خدا[مشرکان] جنیان را شریک ساختند ولی خداوند جن را آفرید.
ماهیت جین:
خلقت جن از آتش است، اما آتش معلوم نیست، بلکه نوعی آتش است، چون می گویند آتش است، پس آتش معمولی نیست. خداوند در این مورد دو مرحله از خلقت جن را ذکر کرده است:
و خلقت عالم از آتش است.سوره رحمان، آیه 15); و جن را از شعله های مخلوط و متحرک آتش آفرید.
و خداوند ما را پیش از آتش زهر آفرید.سوره حجر، آیه 27); و جن را پیش از آن از آتش داغ و سوزان آفریدیم.
یک فاز مرج و فاز دیگر نار. مرج به معنای اختلاط شعله ها و به گفته برخی به معنای تحرک نیز می باشد که به همین دلیل به شعله بدون دود نیز تعبیر شده است. مرج درجه دیگری از آتش است و خود آتش قابل مشاهده است اما مرج محصول نامرئی آتش است که همان انرژی حاصل از آتش است که حرکت می کند و نفوذ می کند و همراه با ارتعاش یا امواج گرما یا چیزی است که از گرما حاصل می شود. امواج.
غولها و شیاطین انسانهایی نیستند که دیده شوند و بدن داشته باشند و مانند انسان و حیوان در دنیا حرکت کنند، بلکه بدنهایی هستند که توانایی تبدیل شدن به بدنهای مختلف را دارند و همچنین دارای هوش و درک و قدرتی هستند که ممکن است مشکل باشد. و طاقت فرسا.
خلقت جن قبل از انسان
چرا کلمه جن قبل از نام انسان در قرآن آمده است؟
و خدایان ما را پیش از آتش زهر آفریدند.«ما جن را پیش از آن (پیش از خلقت انسان) از آتش سوزان آفریدیم».( سوره حجر 27.
«جن ها نیز مانند انسان ها به صورت گروهی به دنیا می آیند و سپس به دنیای دیگر می روند.(سوره فصلت، آیه 25.
نر و ماده هم دارند.(سوره جن، آیه 6)
تعداد جن ها از انسان ها بیشتر است.(سوره انعام، آیه 128.
اگرچه از آیات قرآن به خوبی استفاده شده است که انسانها بر گروه جن برتری دارند، اما در آیه فوق الذکر مقدم بر نام آنها «انسان» آمده است، بدیهی است که خلقت آنها بر خلقت مقدم بوده است. او یک مرد است..
در مورد جن از آیات قرآن مطالب مختلفی استنباط می شود:
«جن» برگرفته از معنای لغوی این کلمه، موجودی نامرئی است که در قرآن خصوصیات بسیاری از آن ذکر شده است:
1. آنها قدرت انجام برخی از کارهای مورد نیاز مردم را دارند. و از جن که بین دستانش به اذن پروردگارش کار می کند… برای او کار می کنند، بخواهد. “ گروهی از جن به اذن خداوند در پیشگاه سلیمان کار کردند و برای او معابد و مجسمه ها و ظروف بزرگ غذا تهیه کردند.(صبا 12-13).
2. آنها پرجمعیت و استخراج معادن هستند. و اما الکستون، مقدر جهنم بودند (جن 15).
3. موجودی است که از شعله آتش ساخته شده است، بر خلاف انسان که از خاک است; و خلقت عالم از آتش است (الرحمن/15)
4. قدرت نفوذ در آسمان ها و شنیدن و استراق سمع داشتند و بعداً نهی شدند; و ما هیچ یک از آنها را محل شنیدن قرار ندادیم تا هر کس اکنون گوش کند، شهابی برای تماشای او بیابد (یین/9).
5. با برخی افراد ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی اندک از برخی اسرار پنهان، مردم را اغوا می کردند; و اینکه افرادی از انس به مردمی از جن پناه می برند و آنها را نرم کرده اند (جن 6).
6. وظایف و مسئولیت هایی دارد (آیات سوره جن و سوره رحمان).
7. در میان آنها مردانی با قدرت زیاد هستند، چنانکه در میان مردم نیز چنین است. او گفت: «من تخت ملکه سبا را به اینجا خواهم آورد، پیش از آن که تو از سرزمین او برخیزی» (نمل 39).
8. دارای علم و فهم و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال. (آیات مختلف سوره جن).
9. گروهى از آنان مؤمنان صالح و گروهى كافرند; و ما از صالحان نیستیم و از آنها نیستیم (جین 11).
ارواح خرافه
اگرچه قرآن و روایات بارها به این موجو نامرئی اشاره کرده اند، اما افراد عادی و جاهل خرافات زیادی در مورد آن می گویند که با عقل و منطق همخوانی ندارد، به همین دلیل هنگام صحبت از جن، یک مشت خرافات به مردم یادآوری می شود که در تخیل آنها روح ظاهری عجیب دارد که بدخواهانه و بدرفتار است و با ریختن آب گرم خانه را آتش می زند یا خرافاتی که در بین مردم رایج است.
به طور کلی موجودی که ماهیت جسمانی نداشته باشد به دلیل نداشتن جن قابل نابودی نیست و طبق آیات مذکور جن موجودی از آتش است که چون عنصری از آتش نیست، عنصر آتش نیست. گرما داشته باشد
قرآن جن را با ویژگی های ذکر شده معرفی می کند و دلیل عقلی بر نفی آن وجود ندارد. به همین دلیل وجود آن را نمی توان انکار کرد، اما خرافات و شایعات در این زمینه را نباید پذیرفت.