خبرگزاری مهر؛ گروه ولایتی – نوشین سلامت: چندین سال ، ضمن توجه به آموزش و پرورش استان اردبیل برای توسعه فضاهای آموزشی در مناطق شهری با یا بدون کمک خیران ، بی توجهی این نهاد به ساخت و بازسازی مدارس روستایی به قدری مشهود بود که اکنون روستاهای برخی از فقرا شهرها ، از جمله شهر گرمی. کوتاهی آموزش و پرورش در انجام وظیفه خود قابل لمس است.
مدارس بلااستفاده در روستاهای گرمی که امروزه به دلیل مشکل فزاینده مهاجرت به دلیل مشکلاتی از جمله بیکاری و گسترش تمایل به شهرنشینی متروکه شده اند ، امروزه تنها استفاده از این فضاها بهره برداری آموزشی است ، زیرا بسیاری از این مدارس اکنون فقط به انبار عمومی ، انبار گاو و محل بازی کودکان تبدیل شده اند و این مشکل به دلیل سهل انگاری آموزش در سازماندهی سرانه آموزش استانی بوجود آمده است.
مدارس ، چه استاندارد و چه غیر استاندارد ، كه در گذشته كلاس های معلمان و دانش آموزان بود ، هم اكنون در صف فضاهای آموزشی بلا استفاده قرار گرفته اند و به زودی باید با مجوز لازم از مرجع بالاتر تخریب شوند.
مدارس مناطق محروم و روستایی که برای استفاده آموزشی مناسب نیستند و یا به دلایل منطقی مانند غیبت دانش آموز یا روستای خالی از سکنه رها شده اند ، باید بر آموزش اولویت داشته باشند. به دنبال سوال از وضعیت نامناسب برخی از مدارس در روستاهای شهر گرمی ، سخنرانی مدیر کل آموزش و پرورش استان را شنیدیم که در آن مربوط به وی اظهار داشت: مدارس مناطق فقیرنشین و روستایی که برای استفاده آموزشی نامناسب هستند و یا به دلایلی از جمله کمبود دانش آموز یا روستای خالی از سکنه رها شده اند ، باید با اولویت آموزش روستایی و دریافت دستورات از وزارتخانه تخریب و ساماندهی شوند. آموزش.
احمد ناصری ادامه داد: تعدادی از این مدارس با جمع آوری اعتبار کافی در سال تحصیلی گذشته نوسازی شده اند و یا این مدارس به دلیل کمبود جمعیت کافی در سال تحصیلی آینده و پیش بینی آموزش و پرورش بدون استفاده باقی می مانند یا تعداد کمی از آنها دانش آموزان در این مکان ها تدریس می کنند
سرنوشت نامعلوم 16 مدرسه ابتدایی روستایی
در مصاحبه ای با مربیان شهر گرمی ، مشخص شد که 16 روستای آن شهر با یک مشکل آموزشی بسیار جدی روبرو هستند که هنوز تکلیف مدارس متروکه در این روستاها یا در برخی از روستاها برای مدارسی که هنوز در آن نیستند مشخص نیست. استفاده ، ترتیب تخریب و قلع و سرکوب گرفته شده!
روستاهایی مانند Clansra، شیفلر ، درمانگر، تولون، دیزج، برعرق ، حمزهخانلو …… در واقع با مشکلات آموزشی روبرو هستند که در بررسی این موضوع مشخص شد که حتی کادر آموزشی استان و شهرستان نیز در تعیین سرنوشت این مناطق در تردید هستند ، بنابراین در یک وضعیت نامعلوم برای تعدادی از مدارس روستایی که سالم به نظر می رسیدند و اتفاقاً تعداد قابل توجهی از خانواده های ساکن در این روستاها به تخریب محکوم شدند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرمی با اشاره به آخرین وضعیت مدارس در روستاهای شهرستان گرمی گزارشگر بیشتر وی گفت: در حال حاضر 16 مدرسه روستایی در توابع شهرستان گرمی بلا استفاده و متروك هستند و تعدادی از این مدارس به دلیل ظاهر غیرمعمول و فرسوده در روستاها مانند زینگیر و Clauser آنها باید با یک جمله نهایی نابود شوند.
رسول اشرفی با تأکید بر اینکه برخی از این مدارس در بهترین شرایط تعداد کمی دانش آموز دارند ، گفت: در برخی از روستاهای شهرستان گرمی که به دلیل مهاجرت جمعیت اندکی ساکن هستند ، مدارس شرعی تاسیس و برای استفاده دانشجویان فراهم شده است. “ای.
علیزاده ، یکی از والدین دانش آموزان روستای گرمی ، در مصاحبه با گزارشگر بیشتر وی با گلایه از وضعیت نامطلوب آموزش کودکان در مناطق روستایی اظهار داشت: متأسفانه سال هاست که تحصیل دانش آموزان در مناطق روستایی هرگز در اولویت آموزش و پرورش نبوده است ، حتی وقتی سرانه آموزش در مناطق شهری و روستایی توزیع می شود. مناطق روستایی ، سهم روستاهای دورافتاده چیزی نیست جز مدارس خانقاه. “نه اینکه در بهترین شرایط این مدرسه سیار پاسخگوی نیازهای روستاییان نباشد.
مهاجرت ساکنان به مناطق بالا یا پایین دست به دلیل
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرمی یکی از دلایل ناامنی مدارس و فضاهای آموزشی روستایی در گرمی را مهاجرت روستاییان در مناطق مختلف در یک منطقه خاص عنوان و خاطرنشان کرد: تقسیم برخی از روستاها در بالادست و پایین دست در نتیجه مهاجرت یا جابجایی تعدادی از مدارس در این روستاها بلااستفاده مانده و این مسئله آموزش و نوسازی مدارس را مجبور به ساخت مدرسه جدیدی در قسمت فوقانی منطقه می کند که بعضاً به دلیل کمبود جمعیت و مهاجرت از مدرسه ، پس از ساخت مدرسه متروک می شود. این فضاهای آموزشی.
اشرفی همچنین وضعیت مناسب برخی از مدارس روستایی گرمی را یادآور شد و تصریح کرد: ناگفته نماند که در برخی از روستاهای شهرستان مانند روستا درمانگر، تولون سایر روستاها شرایط آموزشی خوبی دارند اما همانطور که اشاره کردیم مشکل اصلی ما در این زمینه کمبود جمعیت روستایی و مدارس بلااستفاده است.
شایان ذکر است که پس از بررسی وضعیت مهاجرت اخیر در شهر گرمی و روستاهای دورافتاده ، موضوع را برای توضیح و اطلاع به مدیر شهرک ارجاع دادیم و علی رغم درخواست های مکرر برای محاسبه آمار مهاجرت و جمعیت روستاهای گرمی ، ارائه نشد همکاری این نهاد.
به گفته رئیس آموزش و پرورش گرمی ، بسیاری از دانش آموزان در روستاهای گرمی در ابتدای سال تحصیلی به دلیل کمبود معلم در روستاهای خود یا حتی کمبود مدرسه به روستاهای همجوار می روند که گاهی فقط برای این دانش آموزان خطرناک است. .
هنگامی که این فضا کاملاً اسفناک و اسفناک باشد یا در شرایط دیگر جمعیتی برای استفاده از این فضاها در روستا وجود نداشته باشد ، می توان تصمیم گرفت که یک فضای آموزشی را در یک منطقه معین تخریب کنیم.
مقاماتی که از تصمیم تخریب مدارس در روستاهای گرمی صحبت می کنند ، شایسته توجه هستند. می توان تصمیم گرفت كه یك فضای آموزشی در یك منطقه دارای ساختار كاملاً فرسوده و اسفناكی تخریب شود ، در این صورت شما باید قبل از تخریب و یا در موارد دیگر برای حل نیازهای آموزشی مردم منطقه راهكاری ارائه دهید. از هیچ جمعیتی استفاده نمی شود. چنین فضاهایی نباید در روستا وجود داشته باشد و در این موارد باید مراقبت از این مکان ها با حفظ شأن تعلیم و تربیت نیز انجام شود.
تغییر در استفاده از مدرسه بدون قانون انجام می شود
اکنون که برخی از فضاهای آموزشی در روستاهای گرمی رها شده و هیچگونه فعالیت آموزشی در حال انجام نیست ، طبق آموزش و پرورش این شهر ، بسیاری از ساکنان خواستار تغییر کاربری مدارس برای ایجاد شغل و کارآفرینی برای از بین بردن بیکاری در منطقه شده اند!
در نتیجه این س fromال از آموزش و پرورش استان ، مشخص شد كه چنین درخواستی توسط مردم برخی از روستاها مطرح شده و این س seriouslyال به طور جدی در حال مطالعه و بررسی است ، كه در واقع با موافقت احزاب ، یعنی. مردم و نهاد دولتی.
اگر جنبه هایی از موضوع به خوبی بررسی شود و سیستم آموزشی صریحاً تأیید کند که این فضا به دلایل خوبی توسط مردم استفاده نمی شود ، تغییر کاربری ، تخریب یا حتی انتقال امکانات آموزشی و مدارس انجام می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در این مربوط به وی گفت: اگر جنبه هایی از موضوع به خوبی تفکر شود و سیستم آموزشی صریحاً تأیید کند که این فضا به دلایل موجهی توسط مردم استفاده نمی شود یا چنین مواردی را ندارد ، تغییر کاربری ، تخریب یا حتی انتقال مکان های آموزشی و مدارس صورت خواهد گرفت. توانایی یا از همان ابتدا نیازها به طور دقیق ارزیابی نشده و ساخت آنها صحیح نیست.
ناصری خاطرنشان کرد: شهر گرمی به عنوان یکی از مناطق محروم استان اردبیل شناخته می شود که در چند سال اخیر بسیاری از روستاهای آن خالی از سکنه مانده و یا تعداد کمی از خانواده ها به دلیل برخی جراحات و خطراتی که ساکنان را تهدید می کند در آن زندگی کرده اند. . این مسئله طبیعتاً مشکلات زیادی را برای سرانه آموزش ، رفاه و خدمات ایجاد می کند ، زیرا وقتی فضایی در یک منطقه توسط مردم آن منطقه استفاده نمی شود ، باید یک وظیفه تعیین شود.
آموزش دانش آموزان روستایی برای آموزش مهم نیست
با وجود حرفه ای بودن مربیان شهرستانی و استانی که دلیل تخریب فضاهای آموزشی و چشم بستن بر تحصیلات و آرزوهای کودکان را مهاجرت و کمبود جمعیت کافی در روستاهای گرمی عنوان کردند ، این نظر مسئولان بود.
یکی از اهالی روستای گرمی با اشاره به اینکه دخترش سال اول دبیرستان است ، توضیح داد: اگرچه فرزندان ما با برخی مشکلات به دبستان در روستای ما رفتند اما اکنون برای تحصیل در مقاطع بالاتر مجبور به رفتن هستیم برای مدت طولانی روشن است. راهی برای عبور از دهکده ای که دبیرستان دارد.
به گفته یکی دیگر از ساکنان روستای گرمی ، با کوره ویروس کرونا نه تنها آموزش دانش آموزان در مناطق روستایی در متن فضای مجازی دنبال نشده است ، بلکه همین دانشجویان تقریباً دو سال است که به صورت حضوری در کلاسها شرکت می کنند.
این مادر با ابراز نگرانی از تحصیل و سلامتی فرزندش گفت: کمبود امکانات و زیرساخت ها در این روستا بسیاری از اهالی را مجبور کرده است که چشم خود را به روی تحصیلات فرزندانشان ببندند و عواقب آن را متحمل شوند.
مدارسی که روزگاری با هزاران امید و آرزو ساخته شده بودند تا مکانی برای آموزش و تربیت آینده سازان این کشور باشند ، امروزه ، در بی اعتمادی در روستاهایی که نیاز مبرم به مدارس وجود دارد ، آموزش و پرورش تصمیم گرفت آنها را تخریب کند تا آنها این کار را می کنند این کاخ آرزوی بسیاری از دانش آموزان است که نابود می شود و حسرت های بی شماری در قلب این کودکان ریخته می شود.
موضوع این گزارش وضعیت تنها چند روستای شهر گرمی بود که بدون شک از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد. بسیاری از روستاهای دور از مرکز شهر و محروم ، مشکلات جدی و بزرگتری نسبت به آموزش و پرورش دارند ، هر چقدر هم که باشد مخفی می شود ، موضوع سعی می کند چهره مشکل را تغییر ندهد.
اکنون ساکنان هر روستای شهر گرمی امیدوارند که در میان بسیاری از مشکلات در زمینه های رفاهی ، خدماتی ، بهداشتی و زیرساختی ، حداقل با خیال راحت در مورد تحصیلات فرزندان خود احساس راحتی کنند و تحقق این درخواست روستاییان نیاز به آموزش دارد. و حضور این نهاد در کنار مردم.