خبر مهم درباره یارانه یلدایی



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: عصر ایران نوشت: در 7 ماه گذشته یارانه مالی 300 و 400 هزار تومانی هر 20 تا 22 ماه به حساب خانوارها واریز شده است و پیش بینی می شود یارانه مالی در این ماه نیز واریز شود. اما همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد یارانه جلدا به هر 9 دهک درآمدی تعلق نمی گیرد و یارانه برخی نیز لغو می شود.

روند آزمایشی تحقق پروژه کالابرگ به پایان رسیده و یارانه یکی از استان ها باید متوقف شود و ساکنان این استان به جای یارانه نقدی کالابرگ دریافت می کنند.

اجرای طرح کاتالوگ الکترونیکی در سال جاری منتفی است، زیرا در حال حاضر امکان تحقق این طرح و لغو یارانه مالی وجود ندارد و مردم برای پوشش بخشی از تورم تحمیلی بر اقتصاد خانوار بر اساس این ماهنامه برنامه ریزی کردند. . یارانه

این جملات را یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر آغاز زودهنگام اجرای آزمایشی پروژه الکترونیک کالابرگ در یکی از استان های جنوبی کشور و ملی شدن آن پس از یک سال اخیر بیان کرد. اجرای آزمایشی یک ماهه

محسن زنگنه با تاکید بر اینکه عملیات آزمایشی یک ماهه در یک استان صرفاً برای سنجش زیرساخت های فنی این پروژه است و برای این ارزیابی باید چندین ماه وقت صرف کنیم. وی در عین حال به وجود حفره ها و خلأهای فراوان در کاتالوگ الکترونیکی از جمله نحوه تامین منابع و توزیع کالاهای یارانه ای و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از این کاتالوگ اشاره می کند و هنوز هیچ یک از این ابهامات برای دولت ها برطرف نشده است. و پارلمان ها

زنگنه می گوید: در مرحله آزمایشی نباید بودجه خاصی تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی است که آیا امکان اجرای طرحی برای توزیع بسته حمایتی وجود دارد یا خیر. بر این اساس امسال قطعا اجرای طرح منتفی است و برای سال آینده باید دید دولت در لایحه بودجه که هنوز به مجلس ارائه نشده چه برنامه ای در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید موتورسیکلت صفرکیلومتر اعلام شد + جدول دی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یارانه 300 یا 400 هزار تومانی که بخشی از تورم بالای فعلی را پوشش می دهد را نمی توان به یکباره لغو کرد، می افزاید: دولت می خواهد مشخص کند که آیا می توان آن را در سال جاری اجرا کرد یا خیر. یک استان با آزمایش این طرح در یک استان امسال یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، آیا یارانه اضافی به صورت کوپن به همه مردم یا بخشی از جامعه اعطا شود.

وی خاطرنشان می کند: بحث اجرای کاتالوگ الکترونیکی محصولات زمانی مطرح شد که دولت قرار بود تنها در حوزه کالاهای اساسی و مواد غذایی بسته های حمایتی را برای رسیدگی به وجود مردم ارائه کند که در آن زمان متاسفانه ، اجرا نشد و امروز منطقا و عملاً انجام آن غیر ممکن است. .

وی در پاسخ به اینکه به هر حال اجرای این طرح در سال آینده هزینه های مالی زیادی را به دولت و کشور تحمیل می کند و منبع اعتبارات نیز مشخص نیست، می گوید: باید منتظر بودجه سال آینده باشیم. قانون برای پاسخ به چنین سوالاتی.

امکان افزودن مبلغ مشخصی به یارانه نقدی ماهانه شهروندان وجود دارد و تنها این مبلغ اضافی به عنوان کالا برای تامین کالاهای اساسی مردم تخصیص می یابد که این امر نیز مستلزم بصیرت به زیرساخت های فنی لازم برای رفع خلأهای احتمالی در این زمینه است. طرح.

کالابرگ در حال حاضر بسیار محبوب است

وی در تشریح مهمترین لبه ها و خلأهای احتمالی کالابرگ الکترونیک حتی علاوه بر یارانه نقدی ماهانه می گوید: اگر دولت خلأها را نبیند کالابرگ مشکلات جدیدی ایجاد می کند. به عنوان مثال نحوه عرضه و توزیع کالا بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  بورس هم‌چنان قرمزپوش؛افت ۱۲۲۳ واحدی شاخص بورس در معاملات امروز

هنوز مشخص نیست که آیا دولت می‌خواهد مانند دوران توزیع کوپن، کالاها را از طریق شبکه توزیع و توزیع‌کنندگان به گروه‌های هدف تحویل دهد یا اینکه مردم برای همان کالا و قطعه مشخص به فروشگاه‌ها مراجعه خواهند کرد. هزینه های این خرید از کارت شهروندی یارانه پرداخت می شود

وی ادامه می دهد: در این بین با توجه به تنوع زیاد مغازه ها در کشور، امکان سوء استفاده از کاتالوگ محصولات بسیار زیاد است و دولت باید تدبیری بیندیشد تا مثلا مغازه ها نفروشند. “آدامس” به مردم اما ثبت آن به عنوان کالای اساسی در سامانه به گفته وی، در حال حاضر عدم شفافیت در اجرا، مدیریت و نظارت بر طرح محصولات الکترونیکی دولت و مجلس به حدی است که امکان اجرای آن حداقل در سال جاری منتفی است.

در 7 ماه گذشته از 20 تا 22 ماه جاری 300 و 400 هزار تومان یارانه مالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و پیش بینی می شود یارانه مالی در این ماه نیز واریز شود. . اما همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد یارانه جلدا به هر 9 دهک درآمدی تعلق نمی گیرد و یارانه برخی نیز لغو می شود.

هفته گذشته احسان خاندوزی از اتمام مراحل آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: مقدمات انجام شده و مراحل آزمایشی اجرای طرح کالابرگ به پایان رسیده و یارانه یکی از استان ها قطع می شود. و مردم این استان به جای یارانه نقدی کالابرگ دریافت خواهند کرد.

اما یارانه پولی سایر استان ها به قوت خود باقی است و پرداخت می شود.

پس از آن سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از توقف یارانه استان هرمزگان از آذرماه خبر داد. بر این اساس می توان گفت یارانه شب یلدا در استان هرمزگان به طور کامل متوقف می شود و مردم کالابرگ می گیرند.

پرداخت آخرین یارانه دولت ریاست جمهوری

بیشتر بخوانید  قیمت خودرو شاهین به زیر 500 میلیون تومان رسید! | بررسی قیمت خودرو در بازار

اگر صحبت های خاندوزی صحت داشته باشد، یارانه آذر ماهانه آخرین یارانه نقدی است که مردم می گیرند و پس از این یارانه یلدا، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کوپن هستند.

البته دولت با پرداخت کالابرگ موافق نیست و عموماً از پرداخت یارانه نقدی حمایت می کند. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که سال آینده دولت ۴۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می کند.

دولت پیش از این اعلام کرده بود که با توزیع کالابرگ مخالف است و حتی تلویحاً اعلام کرده بود که اعتبار لازم برای پرداخت کالابرگ را ندارد. چرا که در شهریور ماه باید اجناس را با قیمت 1400 به مردم بدهد اما از شهریور سال گذشته همه محصولات چند صد درصد افزایش یافته است و دولت برای پرداخت سبد کالا باید بیش از 300 تا 400 هزار تومان هزینه کند. کالاها

از سوی دیگر، بسیاری از مردم می گویند که دوست دارند یارانه نقدی دریافت کنند تا بتوانند به جای اینکه دولت برای آنها تصمیم بگیرد که یارانه خود را صرف چه کالایی کنند، برنامه ریزی کنند که چگونه آن را خرج کنند.

برخی معتقدند دولت موظف به پرداخت یارانه مالی بر اساس بودجه سال جاری است، اما این احتمال وجود دارد که در لایحه قانون بودجه 1402 دولت به پرداخت یارانه مالی و توزیع آن بازگردد.

برخی از اقتصاددانان قبلاً اعلام کرده اند که اساساً وقتی دولت به مردم یارانه یا یارانه نقدی می دهد، نمی تواند به سادگی آنها را حذف کند و باید به پرداخت آن ادامه دهد.


دیدگاهتان را بنویسید