خبر مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان



آنچه دیگران می خوانند:

حقوق بازنشستگان این همیشه یکی از چالش برانگیزترین نظرات هنگام بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شد. بازنشستگان جدید خواستار توجه بیشتر به موضوع افزایش حقوق در بودجه و همسان سازی هستند حقوق بازنشستگان آنها در چند ماه گذشته اعتراضات زیادی را آغاز کرده اند حقوق بازنشستگان بر لبان افتاد در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را خواهید خواند.

محمد باکر کلیباف دیروز چهارشنبه 8 تیرماه طی نامه ای از لغو دو مصوبه کمیته دولت خبر داد. این مکاتبات شامل انتشار نظر رسمی مجلس در خصوص مصوبات ماه گذشته دولت در خصوص افزایش دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته است. در متن این نامه با استناد به ماده 96 قانون تامین اجتماعی، مصوبه دولت مغایر با قانون مشخص شد.

در تصمیم فوق که منجر به اختلاف بین گروه مستمری بگیران سازمان و هیات مدیره شد، مستمری مستمری بگیران بدون حداقل دستمزد 10 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که قرار بود درآمد این کارگران 38 درصد افزایش یابد.

همانطور که در نامه کلیباف آمده است، مصوبه دولت در خصوص افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان تا 7 روز دیگر بی اثر می شود و دولت باید مصوبه جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

نمایندگان مجلس می گویند بر اساس قانون تامین اجتماعی همه مستمری ها و مستمری های از کارافتادگی باید با توجه به افزایش هزینه های زندگی در بازه های زمانی مشخص افزایش یابد.

بیشتر بخوانید  خبر مهم برای سربازی نرفته‌ها؛ معافیت‌های پزشکی اعلام شد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه ترین اظهار نظر خود درباره لغو آیین نامه دولت مبنی بر پرداخت 10 درصد حقوق بازنشستگان می گوید: پس از نظارت های انجام شده توسط کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد. جلسات کمیسیون اجرای قانون مربوط به آیین نامه دولت در مورد بیمه بازنشستگی اجتماعی، پس از مذاکرات طولانی و درخواست دولت برای تغییر آن، با توجه به اصرار دولت بر مصوبه خود، در نهایت این موضوع مطرح و رد شد. کمیته اجرا برای دومین بار

به گفته وی، این موضوع از سوی رئیس مجلس به طور رسمی به دولت ابلاغ و مصوبه دولت مبنی بر پرداخت 10 درصد به مستمری بگیران لغو شد.

پورابراهیمی توضیح می دهد: اکنون دولت موظف است مصوبه هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی و شورای عالی کار را دوباره در دستور کار قرار دهد. همچنین امیدواریم این اقدام مجلس برای ابطال موافقت هیات وزیران این امکان را فراهم کند که دولت با 38 درصد موافقت کند و هر چه زودتر به بازنشستگان کشور با عدد جدید پرداخت شود.

در همین حال، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: در حال حاضر دولت دو راه دارد. یا ظرف یک هفته مصوبه هیات مدیره سازمان که اعمال ماده 96 قانون تامین اجتماعی است به طور کامل تایید و برای اجرا به تامین اجتماعی برگردانده می شود که در این صورت عملا کار تمام می شود. و ما هیچ نگرانی نخواهیم داشت. راه دیگر رد مصوبه و برگرداندن آن به سازمان است تا سازمان بتواند تصمیم جدیدی بگیرد. درخواست جمعی بازنشستگان اولین راه حل است و قانون هم همین را می گوید.

بیشتر بخوانید  دولت از یارانه معیشتی تعجب کرده است

در حالی که حقوق و دستمزد کارکنان و مستمری بگیران تیرور در حال پرداخت است، رئیس شورای اسلامی مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران را خلاف قانون دانست. تاثیر این تجلی بر درآمد کارگران و مستمری بگیران چیست؟

در روزهای پایانی تیرماه که کارگران و بازنشستگان در صف های جداگانه منتظر دریافت فیش های حقوقی خود هستند، این نوشته چه تاثیری بر درآمد خانوارهای درآمدزا دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید یک به یک سوالات مطرح شده در این دو نامه را به همراه دلیل نگارش آنها به صورت جداگانه بررسی کرد. در این صورت، دریابید که هر کدام به تنهایی به دنبال چه آثاری هستند.

یکی از مصوباتی که لغو آن در نامه امروز کلیباف به رئیسی اعلام شد، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. در متن این نامه با استناد به ماده 96 قانون تامین اجتماعی، مغایرت راهکار ارائه شده با قانون مشخص شد.

در تصمیم فوق که منجر به اختلاف بین گروه مستمری بگیران سازمان و هیات مدیره شد، مستمری مستمری بگیران بدون حداقل دستمزد 10 درصد افزایش یافت.


دیدگاهتان را بنویسید