خبر مهم برای حداقل بگیران



آنچه دیگران می خوانند:

حداقل دستمزد مبلغی است که برای انجام کار یا خدمت در زمان معینی به کارگران پرداخت می شود و کارفرما نمی تواند آن مبلغ را کاهش دهد. حداقل دستمزد در واقع حداقل مبلغی است که توسط مقامات اقتصادی و با همکاری یکدیگر تعیین می شود و کارگران نباید کمتر از این میزان حقوق دریافت کنند، این حداقل دستمزد هر ساله توسط دولت، کارفرمایان و کارگران تعیین می شود. در نیمه دوم سال جلسات مشترک با نمایندگان این سه گروه تشکیل می شود و در پایان روزهای پایانی سال و اسفند میزان حداقل دستمزد اعلام می شود. یکی از مواردی که به شدت بر میزان حداقل دستمزد تأثیرگذار است، میزان مقرری بیکاری است، زیرا در قانون بیمه های اجتماعی، میزان بیمه بیکاری نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد.

حداقل دستمزد روزانه بر اساس دریافت حق بیمه برای بیمه شدگان مشمول قوانین کار و بیمه اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیتهای با حقوق مقطوع) یک میلیون و 393 هزار و 250 ریال می باشد. سایر سطوح حقوق بر اساس آخرین حقوق روزانه 1400 معادل 38 درصد به اضافه رقم ثابت روزانه 171722 ریال طبق اعلام سازمان.

بر اساس بخشنامه مورخ ۲۲ اسفند ۹۶ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع تصویب جلسه ۲۰ اسفندماه شورای عالی کار در خصوص تغییر حداقل مزد روزانه و سایر سطوح مزد و حداقل دستمزد پرداختی. به کارگران طبق قانون کار 1401 افزایش روزمزد مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری به شرح زیر منتشر و منتشر شد:

حداقل دستمزد روزانه بر اساس دریافت حق بیمه برای بیمه شدگان مشمول قوانین کار و بیمه اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیتهای با حقوق مقطوع) یک میلیون و 393 هزار و 250 ریال می باشد.

سایر سطوح حقوق بر اساس آخرین حقوق روزانه 1400 معادل 38 درصد به اضافه رقم ثابت روزانه 171722 ریال طبق اعلام سازمان.

بیشتر بخوانید  ضرب و شتم وحشتناک مسافر توسط راننده تاکسی / فیلم

محمد حمزه ای گفت: مایه تاسف است که بحث حقوق بازنشستگان از مدت ها قبل به دلیل کاما مطرح شده است در حالی که بحث حقوق بازنشستگان و راه های افزایش آن مشخص است و باید بر اساس مصوبه شورای عالی کار باشد. در ضیافت افطاری خانه کارگر.

معاون امور بین الملل خانه کارگر تاکید کرد: برای رفع فقر مطلق باید حداقل دستمزد به خوبی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در مجلس افرادی مثل محجوب خلاء وجود دارد. به گفته یکی از نمایندگان مجلس، زمانی که محجوب در مجلس بود، تمام تلاش خود را برای تصویب طرح ها و قوانینی که به نفع کارگران بود، انجام داد و به شدت با طرح ها و قوانین ضد کارگری مخالفت کرد.

معاون امور بین الملل خانه کارگر با اشاره به حضور خود در سازمان جهانی کار تصریح کرد: اولین کنوانسیون مصوب سال 1919 کاهش ساعات کار بود که از ساعت 14 به 8 صبح کاهش یافت. آخرین کنوانسیون من در تصویب آن شرکت کردم، حذف خشونت و آزار و اذیت در محل کار بود. کنوانسیون 128 همچنین به بازنشستگی بازنشستگان و معلولان می پردازد.

به گفته حمزی، کارهای زیادی برای تصویب این کنوانسیون ها در حال انجام است و سال هاست درباره آن بحث شده است. اگر دولتی به توافق بپیوندد باید آن را اجرا کند و اگر نشد باید پاسخ دهد.

وی افزود: جای تاسف است که برای ارتقای جایگاه کارگران تفاهم نامه هایی نوشته می شود که در اینجا برای حداقل دستمزد کارگران و مستمری بگیران مطرح می شود.

به گفته معاون امور بین الملل مجلس عوام بین الملل، برای رفع فقر مطلق باید حداقل دستمزد افزایش یابد.

اگر حداقل دستمزد بالاتر از تعادل بازار باشد، عرضه نیروی کار عقلانی می شود و عده ای نمی توانند وارد بازار کار شوند. بنابراین نرخ اشتغال کاهش می یابد. می توان حدس زد که گروهی از کارگران شاغل در این سطح از حداقل دستمزد و کمتر ممکن است شغل خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید  شروع گفتگوی زنده با رئیس در تلویزیون / ما قصد نداریم قیمت سوخت را تغییر دهیم

خروج بازار کار صنعتی از رکود و خروج بازار کالا و خدمات از رکود تنها با افزایش دستمزد واقعی امکان پذیر است، یعنی در صورت رشد دستمزد بالاتر از نرخ تورم واقعی و جهش ماهانه. هزینه ها

«افزایش دستمزد واقعی» به معنای دستمزد مازاد بر تورم انباشته یا هزینه کل زندگی است. وقتی به جرأت می توان گفت که دستمزد واقعی کارگران کشور افزایش یافته است، تورم واقعی یک رقم ثابت و در محدوده پایین مشخصی است و تورم ماهانه نداریم، در حالی که حقوق کارگران در حال افزایش است به طوری که از آن جلوتر هستند. نرخ تورم واقعی در این زمینه کارفرمایان یا افرادی که می توان آنها را «مولد و دغدغه اقتصادی» نامید حق دارند ادعا کنند که این افزایش تورمی است و پول زیادی در جامعه در گردش است یا اثر بازدارندگی دارد و اشتغال را از بین می برد.

با توجه به اینکه هم اقتصاد و هم «عرضه و تقاضا» در رکود کامل به سر می‌برند و نرخ تورم واقعی کالاهای اساسی هر ماه و هر هفته رو به افزایش است، افزایش 57.4 درصدی دستمزد کارگران می‌تواند عاملی مخرب یا. بازدارنده مورد انتقاد قرار گرفت؟ برای درک عمق این رکود مزمن و گسترده لازم نیست راه دور برویم.

محمد یک فروشنده لوازم خانگی در مرکز تهران است. او درباره فروش شب عید خود گفت: امسال بدتر از پارسال بود. مردم توان خرید آن را ندارند و اغراق نیست اگر بگوییم فروش شب عید ما نصف سال های گذشته ادامه داشته است.

وی گفت: قیمت ها بالاست و مردم توان خرید آن را ندارند. اگر کارگری دو یا سه ماه حقوق بدهد، باز هم نمی تواند لوازم خانگی مانند یخچال یا ماشین لباسشویی بخرد. روزهایی که مردم برخی از مبلمان قدیمی را در شب سال نو بازسازی می کردند، گذشته است. الان حتی هزینه تعمیر هم ندارند.

بیشتر بخوانید  دروازه بان ایرانی آلمیر منتظر فصل جدید است

بازار کالاهای سرمایه ای مانند مسکن نیز در رکود است. علی که صاحب یک بنگاه املاک در شمال غرب تهران در منطقه ای نسبتاً مرفه است. او می گوید: خریدها و حتی اجاره بها آنقدر کاهش یافته است که نمی توانیم اجاره ماهانه را پرداخت کنیم. ما چندین نیرو داشتیم که باید از همه عذرخواهی می کردند به جز دو نفر. ما نه می توانستیم حقوق ثابت بدهیم و نه آنها حاضر به کار با پورسانت بودند، زیرا معاملاتی که شامل پورسانت و سود کلان باشد، زیاد نیست!

در چنین شرایطی اگر تضمینی برای تثبیت قیمت ها و تورم وجود داشت، می توان از افزایش 57.4 درصدی دستمزد به عنوان عاملی برای افزایش قدرت خرید کارگران (تقریبا نیمی از جمعیت فعال) صحبت کرد. در آن صورت می‌توان انتظار داشت که این افزایش قدرت خرید، بازار داخلی کالا و دارایی‌های سرمایه‌ای را از رکود خارج کند. اما با توجه به افزایش هزینه های زندگی، نمی توان از افزایش دستمزد واقعی یا افزایش قدرت خرید صحبت کرد.

دستمزدهای پایین نه تنها شغل ایجاد نمی کند، بلکه باعث ایجاد «رکود اشتغال» و بحران نیروی کار ماهر می شود. در اوایل زمستان سال 1400 آیت الله اسدی، رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین، یکی از صنعتی ترین استان های کشور، نسبت به بحران فزاینده نیروی کار ماهر در شهرک های صنعتی استان هشدار داد و گفت: کارفرمایان به دنبال این هستند. کارگران ماهر آنها تمایلی به کار با حقوقی که نیمی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کند، ندارند.


دیدگاهتان را بنویسید