مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خبر مرگ 3 نفر بر اثر تزریق آسترازنکا/ مشکوک بودن واکسن آسترازنکا چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، تزریق واکسن آسترازنکا در برخی مراکز بهداشتی درمانی متوقف شد. اگرچه اعلام شد که تولید این واکسن به دلیل تعداد اندک واکسن های وارداتی متوقف شده است، اما گزارش های غیر رسمی حاکی از آن است که مرگ و میر ناشی از این واکسن گزارش شده است که منجر به توقف تولید واکسن شده است. ماجرای عوارض تزریق آسترازکا چیز جدیدی نیست.

این شرکت قبلاً در سطح جهانی اعلام کرده بود که در هر میلیون نفر تعداد زیادی از عوارض وجود دارد، از جمله لخته شدن در اندام ها و بافت های بدن که منجر به سکته یا آمبولی در قلب و برخی مشکلات خودایمنی می شود. به همین دلیل آسترازنکا از همان ابتدا سهم زیادی در سبد واکسن ایران نداشت. اما از آنجایی که برخی کشورها صدور ویزا را منوط به تزریق چندین واکسن از جمله آسترازنا کرده اند، تقاضا برای این واکسن افزایش یافته و با وجود عوارض احتمالی، برخی مجبور به تزریق واکسن برای سفر خود شده اند. با این حال، بسیاری دیگر در صف های طولانی برای دریافت واکسن منتظر بوده اند، زیرا گزارش هایی مبنی بر اینکه این واکسن در پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب بسیار موثر است. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که از بیش از 131 میلیون واکسن تزریقی، 11 میلیون دوز مربوط به زن آستاراخانی بوده و تاکنون 16 میلیون و 754 هزار و 610 دوز از این واکسن به ایران وارد شده است. تا چند ماه پیش این واکسن برای زنان زیر 50 سال توصیه نمی شد، اما با باز شدن مرزها و آغاز سفرهای خارجی، تقاضا برای این واکسن نیز افزایش یافته است. همزمان همشهری در سایت وزارت بهداشت برای مسافران خارج از کشور گزارشی مبنی بر دستکاری اطلاعات تزریق واکسن منتشر کرد که نشان می داد این گروه برای دریافت واکسن اقدام به تغییر اطلاعات تزریق واکسن از سینوفارم به آسترازنکو کرده است. ویزای مسافرتی

خبر مرگ سه نفر بر اثر تزریق آسترازنکا

اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر توقف تزریق آسترازنکا در برخی مراکز بهداشتی و درمانی منتشر شد که در ابتدا دلیل آن نبود موجودی این واکسن بود، اما دیروز پیامی منتسب به جقوب مظفری، مدیر اجرایی در فضای مجازی رسید. چناران در خراسان رضوی تحت درمان قرار گرفت و سایر جنبه های توقف تزریق این واکسن کشف شد. مظفری در این پیام از فوت دختر 24 ساله خود بر اثر تزریق واکسن آسترازنکو خبر داد و نوشت: علاوه بر فرزندش دو دختر 19 و 22 ساله دیگر نیز جان باختند. تا زمان تزریق همان واکسن آسترازنکا در بیمارستان قائم مشهد.» افزایش مرگ و میر ناشی از تزریق آسترازنکا محمد گفت: «آسترازنکا یکی از موثرترین واکسن‌ها علیه بیماری کرون است که در صدها میلیون دوز در سراسر جهان استفاده می‌شود». هاشمي رئيس روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام كرد: به دليل برخي عوارض نادر، بهتر است گروه سني تا 50 سال با ساير واكسن ها واكسن شوند.

بیشتر بخوانید  دلیل بازی نکردن الهام چرخنده درسینما

مرگ ناشی از تزریق واکسن در دست بررسی است

پایش همشهری مرگ کودک مسئول شبکه بهداشت و درمان چناران در بیمارستان قائم مشهد را تایید می کند، اما به گفته مدیر روابط عمومی بیمارستان، علت فوت در دست بررسی است و به زودی اعلام می شود: «چناران تحت عمل جراحی قرار گرفت اما بستری شد. بعد از اینکه بیمار شد و بر اثر سکته درگذشت، به مرکز رفت.» وی همچنین درباره ادعای این پزشک مبنی بر فوت دو دختر دیگر بر اثر تزریق واکسن گفت: این موضوع در نهایت تایید نشده است، اما اظهارنظر در این مورد نیاز به بررسی بیشتر دارد. جواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرگ بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا در بیمارستان قائم (عج) را تایید نکرد و گفت: این موضوع هنوز تایید نشده است اما وضعیت سنی واکسن آسترازنکا در حال حاضر مشخص شده است. اعلام شده است. و بخشنامه ای صادر شد: «دوز اول این واکسن برای تمام گروه های سنی ممنوع است. دوز دوم برای افراد زیر 50 سال که اولین دوز آسترازنکا را مصرف کرده اند با احتیاط داده می شود. نوبت سوم نیز برای افراد کمتر از 50 سال که دوز اول و دوم آسترازنکا را مصرف نکرده اند ممنوع است و برای افراد بالای 50 سال با رضایت فرد انجام می شود.

عوارض آسترازنکا گزارش شده است

مقامات وزارت بهداشت می گویند که عوارض جانبی آسترازنکا از ابتدا گزارش شده است، اما بسیاری از آنها تمایلی به تزریق واکسن ندارند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا، گفت: آسترازنکا دارای عارضه نادری است که می تواند باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن مانند مغز، قلب و اندام ها شود. ایران در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود و در صورت بروز عوارض بیشتر از حد انتظار، کمیته ملی عوارض واکسن تصمیم می گیرد.

وی در تشریح موارد منع مصرف واکسن آسترازنکا گفت: مشکلات این واکسن از ابتدا گزارش شده است، بنابراین افراد در سنین باروری نباید واکسینه شوند و دلیل آن نیز همین عارضه یعنی احتمال خونریزی است. لخته ها این موضوع از سوی معاون وقت وزیر بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت ابلاغ شد. همچنین توصیه می شود افراد زیر 50 سال تا حد امکان از سایر واکسن ها استفاده کنند و دلیل آن نیز توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید  روزهای آخر آقای مدافع در پرسپولیس!

قله ها با تزریق واکسن عبور کردند

این مقام سابق بهداشت که نخواست نامش در گزارش ذکر شود نیز به این موضوع پرداخت و به همشهری گفت: باش. وی ادامه داد: البته از همان ماه‌های اول صدور پروتکل تزریق واکسن، وزارت بهداشت در قالب توصیه‌ای اعلام کرد که واکسن‌هایی مانند سینوفارم بر آستراژنکا ترجیح داده می‌شود و این واکسن به جوانان هم داده نمی‌شود.

وی تعداد مرگ و میر ناشی از واکسن آسترازنکا را در بین جوانان تایید کرد، اما گفت: این به معنای افزایش مرگ و میر ناشی از این واکسن نیست، گروه سنی بالاتر این عوارض کمتر دیده می شود. در حال حاضر مواردی از عوارض به دلیل استقبال بیشتر جوانان گزارش شده است که مورد توجه قرار گرفته است. البته واکسن ها عموماً عوارض حادی ندارند، اما در مورد آسترازکا به ندرت به نظر می رسد که عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر واکسن ها داشته باشد، بنابراین در صورت وجود واکسن های دیگر، تزریق آن فایده ای ندارد. این موضوع نه تنها در مورد Astraznka، بلکه در مورد سایر واکسن های دارای پلت فرم آدنوویروس از جمله واکسن های جانسون-جانسون و کانوسینو-چینی نیز مطرح شده است. «در مورد مدرنیته هم همین مشکلات مطرح شده و تزریق آن محدود است. وی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف همچنان نگرانی برای واکسیناسیون وجود خواهد داشت؟ وی پاسخ می دهد: تزریق واکسن به طور کلی باعث کاهش مرگ و میر و عوارض شدید شده است و عبور ایران از قله دلتا و اوج گیری بیماری در تابستان با تزریق واکسن هایی که بیشتر سینوفارم و تعدادی از تولیدات داخلی بوده امکان پذیر شد. واکسن ها.” واکسن‌ها.» واکسن‌هایی با پلتفرم‌های ویروسی ضعیف شده یا نوترکیب‌ها اکنون گزینه بهتری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اثرات این واکسن تا چه زمانی مردم را تهدید می کند، گفت: علائم در روزها و هفته های اول تزریق واکسن ظاهر می شود و تاخیر در تشخیص عوارض نادر است. «حتی اگر حدود یک ماه از تزریق واکسن بگذرد، بعید است که فرد دچار عارضه شود.

ثبت کمتر از 10 مورد عوارض جانبی واکسن از 130 میلیون دوز تزریقی

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با همشهری به تشریح عوارض و مرگ و میرهای گزارش شده بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا پرداخت و گفت: پرونده های ثبت شده نیز برای تایید به کمیته علمی وزارت بهداشت ارسال می شود. «مطالعات ما روی همه واکسن‌ها افزایش عوارض یا مرگ پس از واکسیناسیون را نشان نمی‌دهد. به گفته حیدری، تاکنون بیش از 130 میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است که در این میان موارد عوارض و مرگ و میر تایید شده است که تعداد آنها بسیار کم است: «بر اساس آخرین آمار تا 115 میلیون دوز تزریق شده است. داده شده. اما کمتر از 10 مورد از عوارض جانبی واکسن تایید شده است. وی گفت: گزارش شده که وی بر اثر واکسن فوت کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا او بر اثر واکسن فوت کرده است یا خیر. «پرونده این فرد در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید  خبر جدید افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان/ افزایش حقوق چه زمانی پرداخت می شود؟

معاون بهداشت درمان توضیح می دهد: هر واکسنی با هر مدلی در دنیا عوارض دارد اما عوارض جدی از جمله مرگ و انسفالیت از دیرباز وجود داشته است. میلیون ها و بسیار نادر. بر اساس شنیده ها، نگرانی مردم در فضای مجازی در مورد واکسیناسیون تایید نشده است. در دنیا نسبت به واکسن حساسیت وجود دارد و تمام اطلاعات آن بین کشورها رد و بدل می شود. سلامت انسان برای تمام دنیا مهم است و اگر عوارض جانبی جدی واکسن‌ها وجود داشته باشد، مطمئناً اطلاع‌رسانی بین‌المللی وجود خواهد داشت. وی افزود: به ویژه واکسیناسیون در ایران همواره با ملاحظات زیادی همراه بوده است، بنابراین هیچ مشکلی در بهداشت عمومی وجود ندارد. این مقام وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد تزریق واکسن آستراژنکو در کشور تغییر کند؟ وی گفت: دستورالعمل تزریق این واکسن همان است که از ابتدا بوده است. ممنوعیت تزریق دوز اول به دلیل نبود این واکسن بود و اخیراً به دانشگاه ها اعلام کردیم که به جز افراد زیر 50 سال که باید به خارج از کشور سفر کنند و به دلیل سیاست اشتباه برخی کشورها باید آسترازنکا را تزریق کنند. اما اولین دوز این واکسن دیگر تزریق نمی شود. وی گفت: این فرضیه که Astrazenka عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر واکسن ها دارد اشتباه است و هیچ مرجع علمی آن را تایید نکرده است. از ابتدا توصیه می شد افراد زیر 50 سال واکسینه نشوند و در صورت اصرار به تزریق راضی باشند، اما اخباری که در فضای مجازی منتشر شد تا آنجا پیش رفت که Astraznka بسیار موثرتر و ارزشمندتر از سایر واکسن ها شناخته شد. این امر تمایل مردم به تزریق این واکسن را افزایش داده است. «از ابتدا تزریق این واکسن برای این گروه های سنی به رضایت آنها بستگی داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *