خبر فوری | یارانه‌ها در سال آینده افزایش‌می‌یابد



آنچه دیگران می خوانند:

در این پیش نویس قانون، دولت علاوه بر هماهنگی با اسناد قبلی، به طور خاص بر 12 موضوع مهم برای اقتصاد و مردم تمرکز کرده است. این موضوعات شامل تامین معیشت مردم، تولید و اشتغال دانش بنیان، سلامت مردم، زنان و خانواده، آب، کشاورزی و محیط زیست، مسکن و حمل و نقل، تقویت جایگاه استان ها، آموزش، آموزش عالی، فرهنگ و گردشگری، صندوق توسعه ملی و شرکت های دولتی.
460 هزار میلیارد تومان یارانه
دولت در لایحه بودجه از سال 1402 علاوه بر 360 هزار میلیارد تومان یارانه پولی، 104 هزار میلیارد تومان یارانه نان نیز برای حفظ سفره ملی در نظر گرفت که چهار تا یک درصد، گام دیگری برداشته شد. برای حمایت از زندگی مردم در راستای تنظیم بازار خودرو به عنوان یکی از مطالبات امروز شهروندان، دولت واردات دو میلیارد دلاری خودروهای خارجی را پیش بینی کرده است که در صورت تصویب در مجلس و با توجه به رشد تولید داخلی شاهد تعدیل آن خواهیم بود. و تعادل قیمت ها در این بازار.
در لایحه قانون بودجه از سال 1402، دولت برای بکارگیری کارمندان و مستمری بگیران افزایش 20 درصدی ضریب حقوق را پیش بینی کرده بود که البته منابع این رشد در بودجه دیده شد تا فشارهای تورمی به آنها تحمیل نشود. مردم این مناطق به دلیل کسری بودجه. بر این اساس حداقل دستمزد کارمندان 7 میلیون تومان افزایش می یابد و حقوق تا سقف 7 میلیون تومان از مالیات معاف می شود، البته حق عائله مندی و اولاد نیز به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش می یابد.
بودجه عمرانی 327 هزار میلیارد تومان است
از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، اعمال فشار مالیاتی بر بخش‌های تولیدی اقتصادی متوقف شد و در سال جاری نیز دولت مشوق‌های مالیاتی مختلفی از جمله کاهش ۷ درصدی مالیات بر واحدهای تولیدی را تصویب کرد، اما یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه در بخش تولید، فرصت ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت را در تمام استان های کشور فراهم می کند. در مجموع 31 هزار میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شد، یعنی برای هر استان یک هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. منابعی که در صورت استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و بانک ها می تواند به حل مشکلات تولید و رشد اقتصادی پایدار استان ها کمک کند.
بودجه عمرانی نیز در حساب دولت افزایش چشمگیری داشت و به 327 هزار و 920 میلیارد تومان رسید. این رقم نسبت به حساب بودجه از سال 1401 رشد بیش از 30 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، مشوق های خوبی برای شرکت های ایرانی که با شرکت های دولتی خارجی قرارداد می بندند، دیده شد.
البته حمایت فقط برای پروژه های دولتی نیست. سازوکارهایی برای اعتباردهی به بنگاه های کوچک پیش بینی شده و علاوه بر آن سیاست های خوبی در زمینه اشتغال دانش بنیان در نظر گرفته شده است. در بخش فضای مجازی، کسب‌وکارهای آنلاین که به پلتفرم‌های داخلی روی می‌آورند از مشوق‌های مالیاتی خوبی بهره‌مند خواهند شد.
همچنین بر اساس تبصره 18 لایحه بودجه، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای مجازند یک هزار میلیارد تومان از منابع داخلی برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند. و مکان های ایجاد شغل ، و ایجاد اشتغال پایدار
سه اقدام مهم برای حمایت از بورس
در لایحه قانون بودجه از سال 1402 پیش بینی شده است که 15 هزار میلیارد تومان از سهام بنگاه های دولتی به منظور مصون ماندن سهامداران خرد از ریسک های بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. از سوی دیگر برای تقویت پایه های بنگاه های بازاری، بخشی از سودی که برای افزایش سرمایه این بنگاه ها در نظر گرفته می شود با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می شود. با این اقدام شرکت ها مبنی بر افزایش سرمایه، انگیزه و توان سرمایه گذاری و توسعه فعالیت شرکت های مذکور بیش از پیش فراهم می شود.
بر اساس لایحه بودجه سال 1402 کلیه کالاهایی که در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می شوند تا زمانی که به کالای فیزیکی تبدیل نشوند مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند و تنها یک بار در هنگام تبدیل این مالیات اخذ می شود. در کالاها
69 هزار میلیارد تومان یارانه دارو
دولت علاوه بر معیشتی به حمایت های درمانی مردم توجه زیادی دارد تا مردم در این زمینه کمتر هزینه کنند و از سوی دیگر در لایحه بودجه از سال 1402، 69 هزار میلیارد تومان یارانه دارو در نظر گرفته شده است. 10 درصد از منابع هدف و 1 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص یافت. توجه دولت در حوزه سلامت تنها معطوف به درمان نیست، بلکه در حوزه پیشگیری نیز منابع خوبی برای حوزه سلامت و ورزش دیده است. برای تحقق این امر بخشی از مالیات سیگار برای سلامت و بخشی از مالیات بر ارزش افزوده 27 درصدی به این حوزه اختصاص می یابد.
وام یک درصدی زنان و خانواده
در لایحه لایحه بودجه، دستگاه ها مقرر شد یک درصد از وام های خود را در حوزه حمایت از زنان و خانواده هزینه کنند. از سوی دیگر برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، اعتباراتی برای افزایش 100 درصدی حقوق فرزندان و 50 درصدی حقوق خانواده در نظر گرفته شده است.
آب، کشاورزی و محیط زیست
در لایحه بودجه سال 1402 مجوز انتشار 30 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی برای پروژه های نیمه تمام، حفظ و تامین آب و برق صادر شد. این رقم نسبت به بودجه امسال سه برابر شده است. وزارت نفت موظف است 10 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی و شعب خود با رهبری و نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فرآیند ظرفیت‌سازی و توسعه فناوری و عملیات حفاری عمیق و بهره‌برداری از سایر منابع اختصاص دهد. تکنولوژی آب
از سوی دیگر، اجرای الگوی کشت در کشور با توجه به منابع آبی، نظارت و اعتبار خوبی برای رعایت و مدیریت الگوی کشت پیش بینی شده است. افزایش عوارض صادراتی محصولات آب بر و حمایت از شهرک های گلخانه ای و کشاورزی از دیگر اقدامات مهم دولت در لایحه لایحه بودجه برای توجه همزمان به مشکل آب و حمایت از تولید محصولات کشاورزی است.
مقابله با آلودگی هوا
در لایحه بودجه سال آینده، همانطور که رئیس جمهور تاکید کرد، 20 درصد از عوارض سبز برای رفع آلودگی هوا به محیط زیست اختصاص داده شده است. همچنین 1000 میلیارد تومان منابع برای کمک به صندوق ملی حفاظت محیط زیست و تامین تجهیزات حفاظت محیط زیست و … در نظر گرفته شده است. حفاظت از محیط زیست با معافیت از پرداخت هزینه دادرسی از دیگر تصمیمات مهم دولت در این بخش است.
مسکن و حمل و نقل
دولت با این لایحه از یک سو تامین منابع مالی برای حمایت از ساخت و سازهای مسکونی را پیش بینی کرد و از سوی دیگر امکان ایمن سازی زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز ساختمان های مسکونی را فراهم کرد. اخذ مجوزهای لازم برای فروش و ترخیص ملک با در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی پروژه های مسکن مهر و ارائه خدمات زیربنایی و زمینی برای ساماندهی سازه های ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی از دیگر بخش های مهم بودجه مسکن است.
یکی دیگر از پیش نیازهای رشد اقتصادی پایدار، توجه به زیرساخت های ترافیکی و کریدورهای ارتباطی است. دولت در لایحه بودجه 1402 اعتبارات خوبی برای صندوق توسعه حمل و نقل دید.
معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب، برق و گاز
در لایحه بودجه سال 1402 مدارسی که از الگوی مصرف پیروی می کنند از پرداخت عوارض برق، گاز و آب معاف هستند. همچنین مدارس خیریه 50 درصد معافیت از هزینه های قانونی خواهند داشت. امکان استفاده مدارس از سهم ۲۷ صد واحدی ارزش افزوده، تقویت وام تغذیه دانش آموزان و تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین از دیگر بخش های مهم لایحه بودجه در حوزه آموزش و پرورش است.
همچنین رشد و تقویت عملی پژوهش های دانشگاهی در جهت رفع مشکلات کشور از سیاست های مهم دولت در لایحه بودجه 1402 است و در نتیجه تقویت منابع صندوق تحقیقات علمی و فناوری و امکان اخذ منابع مالی خارجی جهت تجهیز دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و مراکز فنی – حرفه ای و ضمانت نامه دولتی نیز ارائه می گردد.
فرهنگ و گردشگری
تشکیل صندوق حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، آزادسازی ارز حاصل از صادرات صنایع دستی از محل اخذ عوارض گمرکی، عوارض صادراتی و تعهدات ارزی صادرات صنایع دستی و کاهش تعرفه مصرف گاز. توسط شرکت های فعال در حوزه گردشگری از جمله مصوبات خوب دولت در لایحه قانون است. بودجه حمایت از این اداره کل است.
در بخش فرهنگی نیز با توجه به هجمه های گسترده به فرهنگ ایرانی اسلامی، تقویت وام به این بخش مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس دستگاه های اجرایی مجازند بخشی از شایستگی های خود را برای امور قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنار بگذارند. همچنین مؤسسات مجازند تا سقف 2 درصد وام خود را در حوزه فرهنگی هزینه کنند.
نفت و صندوق توسعه ملی
در لایحه بودجه سال 1402، برخلاف دولت های گذشته، دولت به پرداخت سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی پایبند بود تا از توان صندوق در حمایت از بخش خصوصی و تولید اطمینان حاصل شود. از سوی دیگر برای ایجاد شفافیت، تبصره 14 از جدول حذف و منابع آن به بودجه شرکت نفت و بخشی از هزینه های آن به بودجه عمومی واریز شد.
با توجه به لزوم توجه به پتروپالایشگاه ها به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی، در لایحه بودجه 1402 ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مشترک بین دولت و بخش غیردولتی در پالایشگاه های نفت پیش بینی شده است. همچنین منابع خوبی برای توسعه پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شد.
شرکت های دولتی
یکی دیگر از بخش های حاشیه ساز بودجه که بعضاً با اختلاف نظر دولت و مجلس مواجه شده است، بحث قیر رایگان و تخلفات پیرامون آن است. دولت در لایحه بودجه از سال 1402 سازوکار شفاف سازی از طریق نقدینگی را ایجاد کرد که در کنار تامین قیر راه های روستایی و موارد مندرج در لایحه فروش حواله ها و سوء استفاده ها در این بخش خواهد بود. متهم.
یکی از موضوعات مورد توجه افکار عمومی در بودجه معمولاً بودجه شرکت های دولتی است. در لایحه بودجه سال 1402 اقدامات مهمی برای ایجاد شفافیت در این شرکت ها انجام شد. بر این اساس تا پایان خردادماه سال بعد آیین‌نامه‌ای برای تنظیم، شفاف‌سازی و تنظیم درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی تدوین و تصویب می‌شود. از طرفی کلیه حقوق و مزایای کارکنان در این شرکت ها در سیستم اداری و سامانه سازمان استخدامی ثبت می شود.
از سوی دیگر بنگاه های دولتی 1402 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور سرمایه گذاری خواهند کرد و با حذف حاشیه ها و ایجاد مدیریت بهتر در این بنگاه ها در سال آینده، درآمد دولت از محل سود شرکت های دولتی 61 درصد افزایش می یابد. . .

بیشتر بخوانید  800 گروه جهادی از استان مرکزی به مناطق محروم اعزام شدند - اخبار مرکزی - استانهای تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید