خبر خوب برای دانشمندان: داروی ضد پیری ساخته شده است



نیواطلس گزارش داد: دانشمندان مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که توسط آن داروهای سنولیتیک کار می کنند و پروتئین های محافظ را افزایش می دهند که در نهایت می تواند به کاهش برخی از علائم پیری کمک کند.

داروهای سنولیتیک گروه جدیدی از داروها هستند که برای هدف قرار دادن سلول‌های به اصطلاح «زامبی» طراحی شده‌اند که تقسیم سلولی را در بدن در طول سال‌ها متوقف می‌کنند و در سال‌های اخیر شاهد اکتشافات هیجان‌انگیزی بوده‌ایم که پتانسیل آنها را نشان می‌دهند.

اکنون محققی در کلینیک مایو موردی را به لیست مزایای «داروهای سنولیتیک» اضافه کرده است که نشان می‌دهد این داروها می‌توانند با تأثیر بر پروتئینی که مدت‌ها با طول عمر مرتبط بوده، از ما در برابر پیری و بیماری‌های مرتبط با آن محافظت کنند.

سلول های زامبی مورد مطالعه در این مطالعه به عنوان سلول های پیر شناخته می شوند و تجمع آنها در طول پیری با طیف گسترده ای از بیماری ها همراه است. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از داروهای سنولیتیک برای از بین بردن آنها می تواند به عنوان یک درمان جدید و موثر برای زوال عقل و دیابت عمل کند و همچنین سلامت عمومی و طول عمر را بهبود بخشد.

تیمی از محققان در کلینیک مایو بررسی کردند که چگونه داروهای سنولیتیک می توانند بر سطح پروتئینی به نام α-clotho تأثیر بگذارند، پروتئینی که شناخته شده برای محافظت از سالمندان در برابر اثرات پیری شناخته شده است.

نقش این پروتئین در فرآیند پیری به خوبی ثابت شده است و تمرکز بسیاری از مطالعات در این زمینه بوده است. مطالعات روی آن نشان می دهد که این پروتئین می تواند به معکوس کردن استئوآرتریت و بازیابی عضلات قدیمی کمک کند.

بیشتر بخوانید  بلینکن،روسیه و چین را متهم کرد

سطح این پروتئین با افزایش سن کاهش می یابد و مطالعات نشان داده است که این کاهش طول عمر موش ها را کوتاه می کند. در مقابل، نشان داده شده است که قرار دادن ژن هایی که این پروتئین را تقویت می کنند، طول عمر موش ها را تا 30 درصد افزایش می دهد.

با این حال، افزایش سطح این پروتئین در انسان مشکل ساز بوده است زیرا نیاز به تزریق داخل وریدی دارد. اما اکنون دانشمندان در کلینیک مایو بر این باورند که راه دیگری پیدا کرده اند و می توان داروهای سنولیتیک را به صورت خوراکی تجویز کرد.

آنها ابتدا نشان دادند که سلول های قدیمی سطح “e-clots” را در سلول های انسانی کاهش می دهند. سپس آنها نشان دادند که استفاده از ترکیبی از داروهای سنولیتیک بر روی سه نوع مختلف موش می تواند با این مشکل مقابله کرده و سطح E-clot را افزایش دهد. این تأثیر بعداً در آزمایش‌های بعدی بر روی بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، یک بیماری ریوی که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، ضعف و حتی مرگ شود، مشاهده شد.

دکتر جیمز کرکلند، متخصص بیماری های داخلی در کلینیک مایو، گفت: ما نشان می دهیم که راهی برای اتخاذ یک رویکرد خوراکی با وزن مولکولی کم برای افزایش این پروتئین مفید و همچنین تقویت عملکرد داروهای سنولیتیک وجود دارد. و نویسنده اصلی این مطالعه.

این مطالعه در مجله eBioMedicine منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

10 عادتی که ممکن است از بین برود قدیمی اندازه

مواد غذایی برای درمان پوست چرب

47231

دیدگاهتان را بنویسید