به گزارش سلام نو، مجلس می تواند افراد بازنشسته بودجه های مختلف به بهبود شرایط زندگی کمک می کند. اما این کمک چگونه ممکن است؟ در این خصوص وحید محمدزاده (کارشناس صنفی بازنشستگان کشوری و کارشناس بازنشستگان) می گوید: تورم و ناتوانی در کاهش و کنترل آن فشار فزاینده ای را بر حقوق بگیران اعم از کارمندان و مستمری بگیران وارد می کند به گونه ای که می تواند برای خانواده شامل غذا، پوشاک و مسکن است. بر اساس اصول قانون اساسی، نظام مقننه دارای دو بعد است: اول قانونگذاری که وظیفه قوه مقننه است و دوم نظارت بر اجرای صحیح و به موقع قوانین که مبتنی بر اصول 88 و 89 است. قانون اساسی توسط مجلس و با طرح سؤال، استیضاح و استیضاح مقامات اجرایی است.
وی می افزاید: قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری که روابط و تعهدات متقابل کارگزاران و دولت را برای ساماندهی نظام جبران خدمات قوای جمعی دولت و حفظ کیفیت زندگی آنها در رابطه با افزایش هزینه ها در تبصره ماده 64 و ماده 125. o نحوه افزایش ضریب سنوات کارمندان و مستمری بگیران بر اساس هزینه زندگی، شاخص هزینه زندگی و حداقل نرخ تورم رسمی و بر اساس قانون تعریف می شود. دولت های مستقر موظفند در تهیه قانون بودجه سالانه این موضوع را پیش بینی و برای تصویب به مجلس برسانند. شورای عالی کار که طبق ماده 41 قانون کار بالاترین مرجع قانونی برای تعیین حداقل مزد کارگران مشمول قانون کار است، موظف است افزایش و حداقل مزد کارگرانی را که قانون کار به آنها تعلق می گیرد تعیین کند. اعمال میشود. این قانون بر اساس درصد تورم منتشر شده توسط بانک مرکزی و همچنین محاسبات هزینه معیشت تنظیم شده و وزیر کار آن را به اطلاع کارفرمایان و ارگان های رسمی می رساند. افزایش حداقل دستمزد در سال 1401 نیز با رعایت مختصات و موازین قانونی به سازمان ها و کارگاه های مشمول قانون کار، اجرا و مورد احترام کارفرمایان دولتی و غیردولتی ابلاغ شد.
محمدزاده می افزاید: افزایش حقوق مستمری بگیران سالانه نیز باید در قالب هنر اجرا شود. 96 و 111 قانون بیمه های اجتماعی که به پیشنهاد سازمان بیمه های اجتماعی که یک نهاد عمومی غیردولتی است و موافقت سازمان تامین اجتماعی تشکیل و داده می شود. هیأت وزیران که به تصویب هیأت مدیره و پیشنهاد سازمان رسید، مقرر شد بیمه اجتماعی مستمری بگیرانی که حداقل دستمزد دریافت می کنند 57.4 درصد تعیین شود، اما برای سایر رده هایی که بیش از حداقل مستمری دریافت می کنند، افزایش حقوق تعیین شد. و با سازوکار دیگری که مطابق با مفاد ماده 96 قانون تامین اجتماعی است که افزایش هزینه زندگی را ملاک افزایش می داند، سازگار و سازگار نیست و مجلس و کمیسیون برای بررسی و انطباق مصوبات دولت با قانون در حال بررسی این موضوع است، لذا در صورتی که تصویب نامه هیات وزیران مطابق با قانون نباشد، این مغایرت با اصلاح و الحاق مصوبه اصلاح و اصلاح شود. شورای وزیران.
اما کارمندان دولتی چطور؟ محمدزاده می گوید: شورای اسلامی در مفاد بند پ ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه که مدت زمان آن 5 سال است و تا پایان سال 1401 یک سال تمدید شده است، اختیار تعیین میزان افزایش را دارد. . در ارشدیت کارمندان کشوری و مشمولان و غیر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری. متناسب با نرخ تورم به دولت تفویض شد و اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری را تا پایان برنامه ششم توسعه موقتاً متوقف کرد. این در حالی است که دولت برای 1401 کارمند و مستمری بگیر 10 درصد افزایش حقوق تعیین کرده است که با تورم رسمی 38 درصدی پایان سال 1400 یعنی ابتدای امسال با حذف ارز ترجیحی است. و با افزایش قیمت کالاها و اجناس، این تورم به بیش از 10 درصد می رسد، 50 درصد افزایش یافته، سازگار نیست و به این ترتیب شکاف عمیقی بین تورم و افزایش سال های سلطنت ایجاد شده است. کارمندان و مستمری بگیران، که نیاز به بررسی و تایید جدید دارند.
حالا چطور می تواند وارد مجلس شود؟ این فعال صنفی تصریح می کند: با توجه به وظایف و اختیارات قانونگذاری و نظارتی شورای اسلامی، مقتضی است قوانین مصوب آنها بررسی و اصلاح شود تا شرایط اجرای قانون برای دولت تسهیل شود و بر اجرای به موقع آن نظارت شود. توجه نمایندگان محترم مجلس پیشنهاد می گردد:
1- با اصلاح قسمت اخیر ماده 96 قانون بیمه های اجتماعی تعیین افزایش حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به هیات مدیره این سازمان محول و نسبت به رفع این موضوع به هیات مدیره محترم این سازمان اقدام شود. (با حذف عبارت با تصویب هیأت مدیره).
2- با عدم اجرا و حذف بند ج ماده 28 قانون برنامه ششم در قانون برنامه هفتم توسعه به مفاد تبصره ماده 64 و ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری مراجعه و دولت. موظف است طبق ماده 125 اقدامات لازم را در حساب های بودجه سنواتی به عمل آورد.