مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خبر جدید برای مستاجران/ آیا ساختمان دولتی آپارتمان اجاره ای برای مستاجران است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، بر اساس برنامه ای که در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفته است، شرکت ها با استفاده از زمین شخصی و دولتی در محدوده اجاره حرفه ای، اقدام به خرید واحد مسکونی و اجاره و یا ساخت واحد مسکونی به دو صورت می کنند. انجام داد

ایسنا نوشت: تلاش دولت و مجلس برای ساماندهی بازار اجاره. در این زمینه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تعیین حداکثر افزایش مجاز اجاره بها در تهران 25 درصد و در سایر شهرها 20 درصد به تصویب سران دولت رسید.

از سوی دیگر شورای اسلامی طرح ساماندهی و کنترل اجاره ساختمان های مسکونی را در دستور کار قرار داد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ساخت ارجاع داد. با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند عدم توجه به موضوع تولید مسکن یکی از پاشنه آشیل بازار اجاره است، باید بحث اجاره حرفه ای در طرح جدید مجلس گنجانده شود.

ورود شرکت های اجاره ای به مسکن

همانطور که عبدالجلال ایری – سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون در روزهای اخیر گفت: در راستای اصلاح طرح ساماندهی و کنترل اجاره ساختمان های مسکونی و افزایش بهره وری آن، چند مورد دیگر اضافه شد. طرح اولیه که یکی از مهمترین آنها سیستم اجاره حرفه ای جامع است.

وی در توضیح این موضوع گفت: شرکت های لیزینگ در زمینه لیزینگ حرفه ای با خرید و اجاره واحدهای مسکونی و یا ساخت واحدهای مسکونی به دو صورت با استفاده از زمین شخصی و زمین دولتی فعالیت می کنند.

سخنگوی کمیسیون اتباع مجلس تصریح کرد: موضوع بسیار مهم دیگری که به طرح ساماندهی و کنترل اجاره ساختمان های مسکونی اضافه می شود، تسهیلات کمکی برای کمک به مستاجران از جمله وام و ودیعه مسکن است که به آنها داده شده است. مستاجران اخیرا سال با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا

بیشتر بخوانید  مدل‌های جذاب کفش مری جین | 26 استایل فوق‌العاده با این کفش‌های ظریف و زنانه

بر اساس گزارش های ارسالی، وام سپرده مسکن برای تهرانی ها 100 میلیون تومان، برای کلانشهرها 70 میلیون تومان و برای شهرستان ها 40 میلیون تومان است. تاکنون 305 هزار متقاضی برای دریافت وام اقدام کرده اند که حدود 80 هزار نفر از آنها به بانک ها معرفی شده اند و برخی نیز پس از تکمیل مدارک ظرف 10 روز کاری وام دریافت کرده اند.

ایری تصریح کرد: با توجه به اهمیت مدیریت بازار اجاره املاک مسکونی و نبود قانون مدون و جامع در این زمینه، کمیسیون عمران مجلس با حساسیت بالایی به بررسی موضوعات می پردازد و قطعا از ظرفیت های نخبگانی و تخصصی استفاده خواهد کرد. برای این موضوع

در حال حاضر راه حل های موقت در دستور کار است

مجلس آمد تا بازار اجاره را سامان دهد در حالی که اقتصاد کشور در سال های اخیر با تورم بالای 40 درصدی مواجه بوده و اکنون به 52 درصد رسیده است.

در این زمینه برخی کارشناسان از حد مجاز افزایش اجاره بها انتقاد کرده اند، اما تجربه دو سال گذشته نشان می دهد مهم ترین پاشنه آشیل تعیین حد مجاز برای قراردادهای اجاره، نبود ضمانت اجرایی است. بنابراین در دو سال اخیر بسیاری از مالکان به راحتی حکم تخلیه را به مستاجر داده اند.

البته به گفته نمایندگان ضمانت اجرایی لازم در طرحی که مجلس در دستور کار قرار داد وجود دارد. به گفته آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس، اعمال جریمه بنگاه های متخلف املاک، حذف معافیت های مالیاتی، افزایش مالیات و عوارض قانونی برای مالکانی که مبالغ غیرعادی تعیین می کنند از جمله ضمانت های قوه مجریه برای افزایش حداکثر مجاز تعداد است. خانه ها مورد احترام خواهد بود. اما برای دستیابی به همه اینها وجود یک سیستم اطلاعاتی قوی بسیار مهم است و این اهمیت در برنامه مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  پیروان: ما با تمام وجود بازی می کنیم / توانستیم به هدف خود برسیم

فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن درباره تاثیر قیمت ها بر بازار اجاره گفت: به نظر می رسد مسئولان مسائل اصلی حوزه مسکن را فراموش کرده و کف را جایگزین کرده اند. در این دوره ده ساله تعداد خانوارهای مستاجر 14 درصد افزایش یافت که دلیل اصلی کاهش ساخت و ساز و در نتیجه افزایش قیمت مسکن بود.

وی افزود: در سال های اخیر هزینه های تولید و سرمایه گذاری در ساختمان های مسکونی افزایش یافته است. حالا به جای حل این مسائل می گویند آقای مالک اگر بالای 25 درصد اجاره بها را افزایش دهید جریمه می شوید. این اقدامات جز جلب مشارکت مردم در فرآیندهای دادگاه ها و هیات های حل اختلاف نتیجه دیگری ندارد. نتیجه دیگر این است که قراردادهای رسمی به مشکلات بازار اجاره کمک می کند.

این در حالی است که براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خرداد 1401، اجاره بها در تهران 46 درصد و در کل کشور 51 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. این آمار در سال گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که در دو سال اخیر افزایش مجاز سالانه در تهران 25 درصد، کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرهای کشور 15 درصد بود. بنابراین آمارها نشان می دهد که نرخ اجاره بها طبق برنامه سیاست گذاران رسما دو تا سه برابر شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *