مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خبر بد برای دانشمندان الهه میمون؛ حالت انتقال تغییر کرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دانشمندان معتقدند راه انتقال آبله میمون احتمالا تغییر کرده است اما دلیل این تغییر را نمی دانند.

قبل از اپیدمی اخیر، آبله معمولاً فقط در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا گزارش می‌شد. با این حال، در هفته های اخیر بیش از 1000 مورد ابتلا به این بیماری در 29 کشور گزارش شده است.

قبلاً اعتقاد بر این بود که تماس مستقیم و فیزیکی منبع اصلی انتقال است. به استثنای چند مورد، ویروس ممکن است از طریق ذرات معلق در هوا پخش شده باشد.

بریتنی ال. کیموش، دانشیار دپارتمان بهداشت عمومی در دانشگاه سیراکیوز در ایالات متحده می گوید: «اگرچه آبله میمون معمولاً یک ویروس معلق در هوا در نظر گرفته نمی شود، اما راه انتقال آن ممکن است تغییر کرده و بعداً باعث اپیدمی شود.

او می گوید: انتقال آبله میمون از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی بسیار راحت تر از قرار گرفتن در معرض هوا است. با این حال، به نظر می رسد شیوع فعلی آبله میمون تا حدودی با اپیدمی های قبلی متفاوت است.

بیماران کمتر احتمال دارد که علائم یک بیماری عمومی را قبل از ظاهر شدن بثورات نشان دهند و بثورات معمولاً کمتر مشخص می شود. همچنین سرایت آن در جامعه نسبت به گذشته بیشتر است; یعنی مواردی که منبع عفونت مشخص نیست. بنابراین، ممکن است نحوه انتقال در این مورد نیز تا حدودی متفاوت باشد. مهم است که به روز بمانید و از دستورالعمل های ارائه شده توسط مقامات بهداشت عمومی پیروی کنید زیرا این شیوع همچنان در حال رشد است.

با توجه به ماهیت غیرمعمول شیوع، دانشمندان در ابتدا مشکوک بودند که ویروس ممکن است بیشتر قابل انتقال باشد. با این حال، توالی های ژنومی مورد مطالعه بر اساس شیوع این بیماری این دیدگاه را تایید نمی کند.

بیشتر بخوانید  خلافی خودرو رایگان ۱۴۰۱ | پرداخت خلافی خودرو + عوارض شهرداری – ایران چطور

سوال اینجاست که آیا این ویروس از طریق جنسی قابل انتقال است؟ برخی، اما نه همه، به رابطه جنسی مرتبط هستند. دانشمندان هنوز در حال تحقیق در مورد آن هستند.

آیا ماسک ها می توانند از انتشار جلوگیری کنند؟

در روزهای اخیر بحث هایی در مورد نحوه انتقال ویروس از طریق هوا و بر این اساس، اینکه آیا استفاده از ماسک می تواند به مبارزه با شیوع آن کمک کند یا خیر، وجود داشته است. هیچ نمونه ای از انتقال از طریق هوا در همه گیری فعلی وجود ندارد که کارشناسان از آن آگاه باشند. با این حال، این اتفاق در گذشته رخ داده است.

کارشناسان قبلاً پیشنهاد کرده بودند که مواردی که به نظر می رسد آبله میمون از طریق ذرات معلق در هوا پخش می شود ممکن است به دلیل انتقال تاول های موجود در هوا باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها قبلاً دستورالعمل‌هایی را صادر کرده بود که به مسافران توصیه می‌کرد برای جلوگیری از شیوع بیماری از ماسک استفاده کنند، اما بعداً حذف شد و در بیانیه آمده است که توصیه حذف شده است زیرا گیج‌کننده است.

اما این سوال با واکنش هایی در شبکه های اجتماعی مواجه شد. دانشمندان مراکز را متهم کرده اند که همه چیز را گیج کننده تر می کنند.

به عنوان مثال، اریک فیگل دینگ، اپیدمیولوژیست و اقتصاددان سلامت، در این باره توییت کرد و اشاره کرد که دولت بریتانیا از آبله میمون به عنوان یک ویروس معلق در هوا با عواقب بزرگ یاد می کند.

حتی اگر آبله میمون از طریق هوا منتقل شود، کارشناسان می گویند که بسیار متفاوت از کووید است.

بیشتر بخوانید  سن ؟ نرخ ؟ شرایط ؟ – ایران چطور

کیموش در توییتر خود نوشت: ماسک ها می توانند از شیوع آبله میمون جلوگیری کنند. آبله می تواند توسط قطرات از اندام های تنفسی منتقل شود، اما معمولا فقط در موارد تماس چهره به چهره طولانی مدت. این می تواند در میان متخصصان مراقبت های بهداشتی که از بیماران آلوده مراقبت می کنند یا در میان اعضای خانواده رخ دهد.

اگر شما یک کارمند بهداشتی هستید که آبله میمون را درمان می کنید یا یکی از اعضای خانواده شما به آبله میمون مبتلا شده است، پوشیدن ماسک می تواند به پیشگیری از آبله میمون کمک کند. با این حال، برای عموم مردم استفاده از ماسک در برابر ویروس های رایج تری مانند کووید یا آنفولانزا بسیار مؤثرتر و ضروری تر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *