خبرهای مهم از نماینده مذاکرات هسته ای در دولت اصلی


خبرهای مهم از نماینده مذاکرات هسته ای در دولت اصلی

MeetNews “ابوالفضل عمویی” گفت: شش دور گفتگو برای احیای برجام بر اساس سیاست های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب از جمله رفع کلیه تحریم ها ، بررسی م ofثر تحریم ها و اقدامات ایران در پی اقدامات طرف مقابل انجام شده است. “

یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روند مذاکرات می توانست زودتر به پایان برسد ، گفت: “دلیل تأخیر در پایان گفتگوها رویکرد ایالات متحده بود که باید گفته های وی را در متن مذاکرات بگنجانید. . او از این کار امتناع ورزید.

عمو ادامه داد: مقامات آمریکایی بارها تصدیق کرده اند که سیاست فشار حداکثر بر ایران شکست خورده است ، اما در عین حال بر حفظ تحریم ها پافشاری کرده و حتی سعی کرده اند سایر موارد را به مذاکرات اضافه کنند.

وی افزود: ایالات متحده با اتخاذ مواضع غلط و غلط روند مذاکرات را تا زمان مصادف شدن آن گفتگوها با تغییر دولت در ایران تمدید کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: از سوی دیگر ، یکی از خواسته های جمهوری اسلامی در مذاکرات تکرار خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای نبود ، اما طرف آمریکایی از دادن تضمین واقعی در این زمینه خودداری کرد. توجه.

عمو رویکرد غیرقانونی و یک جانبه ایالات متحده برای خروج از شورای امنیت را برخلاف مصوبه شورای امنیت خواند و گفت: “برای جلوگیری از تکرار این عقب نشینی یک طرفه ، جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که اگر آمریکا بخواهد برگردد در شورای امنیت ، باید 5 + 1 باقی بماند.

یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی کمبود ضمانت نامه های آمریکا را چالش اصلی مذاکرات وین عنوان کرد و گفت که وی به قصد آمریكایی ها برای بازگشت به توافق برجام اعتماد ندارد و مشخص نیست كه ایالات متحده می خواست برگردد. BRICS. از س Snال Snapback علیه ایران استفاده کنید یا در واقع قصد اجرای برجام را دارید.

عمو در مورد رویکرد دولت بایدن در مذاکرات وین گفت: “ایالات متحده در سال 2018 تحت برجام ترامپ از برجام خارج شد و در سال 2021 دولت بایدن علاقه مند به بازگشت به برجام بود. با این وجود ، از آنجا که ایالات متحده به تعهدات خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل عمل نکرده است ، شرایط برای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شده است که از طریق مذاکرات بین ایران و 1 + 5 پیگیری شده است و این مذاکرات هنوز انجام نشده است.

بیشتر بخوانید  زمان برگزاری اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی به تعویق افتاد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی مذاکرات وین را “برخلاف خواست جمهوری اسلامی” توصیف کرد و گفت: تا زمانی که ایالات متحده به جای گفتگوهای صرف اقدام عملی نکند ، نمی توانیم انتظار موفقیت مذاکرات را داشته باشیم.

چارچوب سیاست ایران در برجام تغییر نمی کند
آمویی با بیان اینکه مذاکرات به دلیل انتقال دولت به ایران به حالت تعلیق درآمده است ، افزود: مذاکرات پس از تشکیل رسمی دولت جدید ادامه خواهد یافت ، اما تغییری در سیاست های پیشین مذاکرات ایجاد نخواهد شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به بررسی متن اصلی مذاکرات وین توسط کمیته آشتی ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات در دولت بعدی به طور اساسی تغییر نکند.

وی افزود: دولت بعدی قطعاً می تواند با تقویت اقتصاد داخلی و خنثی سازی تحریم ها به تقویت موقعیت کشور در مذاکرات وین کمک کند.

هیچ اتفاقی برای منابع ایران در کره و ژاپن نیفتاده است
عمو همچنین درباره توافق آمریکا با آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی و ژاپن گفت: “آنچه برای کره و ژاپن انجام شده است اجازه انتقال پول نیست ، بلکه اجازه برداشت 70 میلیون دلار از این منابع است. از کره و ژاپن شرکت ها “
یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از 7 میلیارد دلار طلب دارد و به این منابع دسترسی ندارد اما کشور دیگر برای درخواست 70 میلیون دلار به منابع دسترسی دارد.

وی با بیان اینکه این اقدام آمریکا نه تنها نشان از حسن نیت بلکه اقدامی علیه ایران است ، گفت: “این یک اقدام آمریکا برای محافظت از منافع شرکت های کره ای و ژاپنی است.”

دولت سیزدهم به صورت دیپلماتیک سهم ایران از بازار نفت را بازیابی کرده است
به گزارش ایرنا ، مصطفی نخعی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه انرژی چالش ها و مشکلات جدی داریم ، گفت: بسیاری از این مشکلات به دلیل عدم برنامه ریزی و یک استراتژی روشن و صحیح در زمینه انرژی است ، زیرا اگر طبق برنامه جامع گذشته و ما از نظر استراتژیک عمل می کردیم ، قاعدتاً مجبور نبودیم با شرایط بحرانی روبرو شویم.

بیشتر بخوانید  دستفروشان محور تجریش ساماندهی می‌شوند نه جمع آوری

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه تولید گاز با چالش کاهش فشار مخازن گاز روبرو هستیم. یکی از اولویت های دولت آینده باید مقابله با مشکل افت فشار گاز در مناطق مختلف به ویژه پارس باشد تا مانند زمستان سال گذشته با چالش کاهش فشار گاز روبرو نشویم.

نهائی با اشاره به تأخیر در تولید برق از برنامه های توسعه کشور ، ادامه داد: دولت جدید در زمینه تولید برق باید به تعهدات قانونی خود طبق اسناد قبلی از جمله برنامه توسعه کشور عمل کند و علاوه بر جبران نواقص گذشته ، که دولت را متمرکز بر این حوزه می کند ، زیرا جبران گذشته و انجام وظایف فعلی نیاز به سرعت عمل و سرمایه گذاری جدی عمومی در این زمینه دارد.

وی در مورد نیروی کار متخصصی که در ادارات مختلف وزارت نفت مشغول به کار است ، گفت: “نیروی کار وزارت نفت یک نیروی کار متخصص و استراتژیک برای کشور است که برای رسیدن به این سطح از تجربه سالها صرف شده است و آنها نیاز دارند از حمایت و توجه بیشتر. “آنها طرف دولت سیزدهم هستند.

این قانونگذار افزایش تولید نفت و صادرات در بازارهای بین المللی را از دیگر چالش های دولت جدید در زمینه انرژی عنوان و خاطرنشان کرد: دولت جدید باید برای بازسازی امکانات و افزایش تولید نفت تلاش کند. کشورهای دیگر در نتیجه تحریم های ظالمانه سهم ما از بازار جهانی نفت را به دست آورده اند و دولت سیزدهم باید با دیپلماسی قوی برای بازگرداندن سهم ایران از بازار جهانی نفت تلاش کند.

توسعه نیروگاه های حرارتی و منابع انرژی تجدیدپذیر
نهائی گسترش تماس ها و دیپلماسی با کشورهای همسایه در زمینه گاز و فرآورده های نفتی را از دیگر اولویت های مورد بررسی دولت جدید عنوان کرد و افزود: ما باید همکاری با اعضای اوپک و خریداران سابق نفت خود را افزایش دهیم. “علاوه بر تلاش برای احیای روابط با خریداران سابق نفت کشورمان ، باید تلاش کنیم بازارهای جدید و مشتریانی نیز پیدا کنیم. بازیابی سهم ایران از بازار جهانی نفت نیاز به یک برنامه استراتژیک و دیپلماسی هوشمند دارد.

بیشتر بخوانید  جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران امروز ۴ آذر ۱۴۰۱ – ایران چطور

وی خشکسالی اخیر و کمبود آب و برق در برخی از مناطق کشور را یادآوری کرد و گفت: خشکسالی ممکن است در سال های آینده نیز ادامه داشته و ظرفیت تولید برق در نیروگاه های برق آبی کشور را کاهش دهد. بنابراین وزیر انرژی دولت سیزدهم باید تلاش کند تا کمبودهای موجود در این زمینه را جبران کند. دولت جدید باید در افزایش ظرفیت تولید برق کشور در زمینه نیروگاه های برق و انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند.

نهایی با بیان اینکه در این زمینه عقب هستیم ، گفت: “در سال های اخیر ، ما طبق برنامه عمل نکرده ایم و در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر بسیار عقب هستیم ، که باید در اولویت برنامه های دولت جدید باشد.” این منطقه از تولید انرژی های تجدید پذیر است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تهیه و مدیریت منابع آب را از اولویت های وزیر نیرو در کابینه سیزدهم دانست و افزود:

وی از دولت جدید خواست به طور جدی موضوع تأمین آب و برق را در سالهای آینده مورد توجه قرار دهد و خاطرنشان کرد: “ما نباید اجازه دهیم این چالش های عمیق به یک مشکل مزمن برای کشور تبدیل شود و در این زمینه توجه به ساختارها و اصلاحات در مدیریت انرژی کشور. “

تحقیقات توسط وزارت نفت هنوز نهایی نشده است
نهایی با اشاره به تصویب درخواست طرح تحقیق از سوی وزارت نفت در کمیسیون انرژی ، گفت: اعضای کمیسیون مفاد کلی تحقیق را تأیید کردند ، اما این به معنای آغاز تحقیقات و بررسی آن نیست نهایی “طبق آیین نامه ، گزارش کمیسیون انرژی باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و رأی گیری شود و در صورت رأی دادن ، برای تعیین اعضای کمیته تحقیق به کمیته انرژی بازگردانده می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تأخیر در کار مراحل مشترک نفت و گاز کشور با کشورهای همسایه را از جمله مواردی دانست که نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آن ابهاماتی مطرح کردند و افزود: قاچاق فرآورده های نفتی ، موضوعی که نمایندگان نیز با ابهام مخالفت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید