خبرهای خوب در راه است/ آیا خودرو ارزان تر می شود؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، این دومین بار است که وزارت حراست نوید خبرهای خوبی در صنعت خودرو می دهد. حتی وزیر این وزارتخانه با وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها روی کار آمد. چندی پیش رئیس جمهور دستور 8 ماده ای را برای ساماندهی صادر کرد صنعت خودرو اعلام کرد. اما نه قیمت ها کاهش پیدا کرد و نه کیفیت خودروها بهتر شد.

اما حالا پس از گذشت یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم، سخنگوی وزارت صمت به مردم نوید خوشی داد و حتی گفت که رصد قیمت ها نشان از کاهش قیمت خودرو در بازار دارد. اما خبر خوب در مورد خودروها چیست؟

آیا ماشین ارزان می شود؟

اولین فرضی که می توان در مورد این خبر خوب کرد، کاهش است قیمت خودرو در بازار یا در کارخانه اما به نظر نمی رسد روند قیمت خودرو چه در بازار و چه در کارخانه بتواند روند نزولی داشته باشد.

قیمت خودرو در کارخانه در سال گذشته رسما افزایش یافته و خودروسازان همچنان اشاره می کنند که با توجه به قیمت های مقرر خودروهای خود را با زیان می فروشند و تقاضای افزایش قیمت دارند. بنابراین بعید است که دولت بتواند قیمت کارخانه را بازگرداند و خودرو را ارزان کند.

تنها راه کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه در بازار است. قولی که وزیر صامت در ابتدای این دولت داد و گفت که هزینه تولید خودرو را کاهش می دهیم. اما هزینه تولید خودرو کاهش نیافته و امکان کاهش قیمت تمام شده خودرو وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  چهره بدون آرایش "باران کوثری" از نزدیک / عکس

قیمت های بازار آزاد نیز متفاوت است. شاید تا چند هفته دیگر قیمت ها کمی ارزان شود اما هر نوسانی در قیمت دلار باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شود. از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که رکود در بازار خودرو ناشی از انتظار واردات بوده است نه اقدام دولت.

بنابراین خبر خوب برای خودروها نمی تواند کاهش قیمت باشد. زیرا حداقل در شرایط فعلی چنین چیزی امکان پذیر نیست.

آیا واردات خودرو آغاز می شود؟

گمانه زنی دیگر درباره ورود یک خودروساز جدید به بازار است. گروه صنعتی زر چند روز پیش از ورود خود به بازار تولید خودرو خبر داد و از تولید و عرضه خودروهای زیادی خبر داد که یکی از آنها خودروهای اقتصادی است. اما پیگیری تجارت نیوز نشان می دهد که این خودروساز جدید در بهترین حالت تا پنج سال آینده می تواند خودروهای خود را به بازار معرفی کند. بنابراین، خبرهای خوب در مورد تولید و عرضه خودروهای جدید قطب سوم صنعت خودرو این نیست.

خبر دیگری که بازار منتظر آن است. واردات خودرو به روستا ماه هاست که بحث واردات خودرو در بازار مطرح شده و بازار منتظر تدوین دستورالعمل واردات خودرو به کشور است. حتی بازار خودرو هم به کما رفته و رکود حاکم است. زیرا همه منتظر هستند تا واردات خودرو انجام شود و قیمت ها کمتر شود.

این می تواند خبر خوبی باشد که بازار منتظر آن بوده است. اما باید دید که آیا واردات خودرو برای تغییر روند کلی بازار کافی است یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید