مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خانه شهید کزوین خانه کجار که متعلق به خاندان معروف برغانی است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، خانه شهید قزوین، خانه قاجار متعلق به خاندان معروف برگانی است که علما و امام جماعت زیادی در روز جمعه قزوین از آن خانواده بودند. خانه شهید یا خانه شهید پیشوای نماز در آبادی آخوند کازوین قرار دارد. این آبادی یکی از مناطق تاریخی شهر قزوین است که به دوره صفویه نسبت داده می شود. خانه شهیدی در تاریخ 10 مرداد 1384 با شماره ثبت 12594 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه شهدای کاسوین یکی از ویلاهای تاریخی کاسوین است که سبک معماری کاسوین را نشان می دهد. فضای داخلی خانه ویران شد و فقط نمای بیرونی آن در دو طبقه باقی ماند. اتاق های کوچک در دو طبقه در دو طرف تالار مرکزی با مهمان خانه ای با سقف بلند قرار گرفته اند. این مهمانسرا با خنچه‌پوش، قاب‌های چوبی، گچبری و نقاشی روی چوب و دیوار تزئین شده است. خانه شهید یا خانه شهید پیشوای نماز در آبادی آخوند کازوین قرار دارد. این آبادی یکی از مناطق تاریخی شهر قزوین محسوب می شود که قدمت آن به دوره صفویه می رسد. بر اساس برخی اعتقادات خاص کاوینی ها، این خانه یکی از خانه های مقدس است که شهروندان شهر هر ساله در روز تاسو به آنجا می آیند تا قطره ای از آب مقدس از شمشیر بنوشند و با نوشیدن این آب شفای خود را بدست آورند.

خاندان برغانی از خاندان های معروف قزوینی هستند. بسیاری از علما و ائمه جمعه قزوین از این خاندان بودند. یکی از اعضای همین خانواده اولین نماینده مجلس قزوین در مجلس شورای ملی بود. ملا محمد تقی برگانی معروف به شهید ثالث از مجتهدان این خاندان بود که پس از شهادت این خانواده به شهید شهرت یافتند. در دایره المعارف دعای جمعه نسب این خاندان به آل بویه منسوب است.

بیشتر بخوانید  فرهاد مجیدی رکورد خرید در امارات را شکست

قزوین، خیابان شهید انصاری (کوروش)، خیابان تبریز، خیابان سلطان سید محمد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *