خانه رهگشای در اصفهان کار سختی است


به گزارش سلام نو، خانه سر راه شهر نطنز یکی از بناهای ارزشمند شهر بادرود است. این خانه تاریخی اکنون به عنوان خانه موزه رهگشا مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کارگاه هایی است. این محوطه تاریخی در 19 مارس 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. سال به شماره 31513.

خانه رهگشای در اصفهان کار سختی است

در ۱۳۰ کیلومتری اصفهان و در شهر بادرود یکی از توابع شهر نطنز موزه ای وجود دارد که بزرگترین گنجینه مردم شناسی بادرود است. این موزه به موزه رهگشای معروف است که در خانه مرحوم علی اکبر رهگشای توسط فرزندش دکتر محمد رهگشای از مجموعه داران مشهور ایران ایجاد شد. رهگشای و همسر فرانسوی اش در سال ۱۳۷۲ خانه پدری خود را در بادرود تعمیر کردند و در سال ۱۳۷۵ تعمیرات اساسی را به پایان رساندند. پس از اتمام تعمیرات خانه پدری، موزه رهگشا را تأسیس کرد. دکتر رهگشایی بیش از دو هزار اثر تاریخی را در این خانه نگهداری می کند و در معرض دید عموم قرار می دهد. این بناهای تاریخی آداب و رسوم مردم حاشیه کویر را نشان می دهد.

خانه رهگشای در اصفهان کار سختی است

خانه رهگشای در «کوچه باغ» قرار دارد که به ورودی باغ های سرسبز و طراوت ختم می شود. این خانه از نظر کالبدی یکی از خانه های دارای آب و هوای خشک است که دانش معماری آن در تطابق و هماهنگی با اقلیم کویری کاملا مشهود است به طوری که در طول چهار فصل به راحتی می توان از فضاهای مختلف آن استفاده کرد. طراحی باغ‌های اطراف حوض مرکزی برگرفته از سنت هزاران ساله باغ‌های ایرانی است که تا حدودی نمایانگر بهشت ​​یا باغ عدن است که در هرس نمادین با میوه‌های بهشتی مانند انگور، انجیر، انار همزیستی دارند. و کاج ها و سروهای شیرین. آنچه نشان دهنده غرور، آزادی و آزادی ایرانی است را می توان در اینجا و همچنین باغ ها و باغ های معروف ایرانی مانند باغ تاج محل در هند، باغ چهار اصفهان، باغ فین کاشان مشاهده کرد. درهای چوبی دو لنگه گیره دار زن و مرد، ایوان یا ایوان در ورودی (ورودی) با سقف هلالی ضربی، سقف گنبدی بلند و پنجره های سقف استوانه ای، دیوارهای قطور و طاقچه ها و فرورفتگی های متعدد برای نگهداری حبوبات و خشک شده. میوه ها و لبنیات. مانند طراحی باغ های اطراف حوض مرکزی برگرفته از معماری باغ های کوچک ایرانی.

بیشتر بخوانید  بازار پر سود زهر عقرب؛ لیتری ۳۰۰ میلیارد تومان!

این خانه تاریخی که در ایام نوروز پذیرای میهمانان خارجی و داخلی است، معماری شگفت انگیز ایرانی-اسلامی دارد، بنابراین با عبور از لابی و ایوان با ستون های شاه نشین و پایین آمدن از پلکانی نسبتاً عریض، وارد نمای بیرونی می شود. که در آن مصالح ساخته شده از آجر، ملات، گل، خشت و کاشی استفاده می شد. نیم طبقه با آجرهای مستطیل شکل بر روی تخته سنگفرش قدیمی تر و در وسط حوض سنگی بیضی شکل و در نماهای غربی و شرقی دیوارهای بلندی با پایه آجری خوابیده به شکل بزرگ ساخته شده است. طاق های بالای آن. سبک اسلامی با کاه قرمز رنگ در داخل. ستون ها و پیشانی طاق ها با کاشی های هفت رنگ اصفهان کار در ضلع شمالی نیم طبقه، ایوان ستون دار، پنج اتاقی، در ضلع جنوبی ایوان چشمه و سردابی در زیر آن پوشیده شده است. وزیر و در جبهه جنوب شرقی کتابخانه (تالار بسم الله) واقع شده است.

خانه رهگشای در اصفهان کار سختی است

موزه

این موزه بزرگ‌ترین گنجینه مردم‌شناسی بادرود محسوب می‌شود که بیش از دو هزار بخش تاریخی درباره آداب و سنن کویرنشینان دارد و به زیبایی آراسته شده و همه ساله پذیرای هزاران بازدیدکننده از سراسر ایران در نوروز است. این امکانات با هزینه شخصی خانواده فراهم شده و به زیبایی به نمایش گذاشته شده است. یکی از قسمت های این موزه خانه عروسک محلی است که شامل 34 ماکت از عروسک خانه است که از حدود 150 عروسک دست ساز با لباس های خانگی از پارچه، چوب، فرش، نخ و پنبه و سایر مواد دوستدار محیط زیست ساخته شده است. عروسک های معروف محلی نشان دهنده افراد و شخصیت های واقعی اولین مشاغل و مشاغل منطقه بادرود هستند. این موزه دومین موزه عروسک های سنتی در استان اصفهان است و کاشان نیز پیش از این چنین موزه ای را افتتاح کرد. عروسک های این موزه با عروسک های کاشان تفاوت چندانی ندارند چرا که هر دو شهر در حاشیه کویر قرار دارند. این عروسک ها توسط زنان محلی ساخته شده و شامل شخصیت هایی مانند دلاک، ماما، گروه های شادی، حکیم باشی، قالی باف، سفالگری و مشاغل دیگری بود که در منطقه کویری وجود داشت.

بیشتر بخوانید  عرضه طرح عیدانه بیمه رازی

خانه رهگشای در اصفهان کار سختی است

کارگاه ها و برنامه ها

گفتنی است این مجموعه شامل فعالیت های پژوهشی و آموزشی از قبیل کلاس های خوشنویسی، نقاشی و طراحی با کمک معلمان محلی، برگزاری کارگاه های نجومی و آشنایی کودکان و نوجوانان با مبانی نجوم و رصد اجرام با تلسکوپ است. و بازسازی اجرام آسمانی بازی با توپ و خمیر، شناخت و معرفی گیاهان دارویی و ادویه جات در مدرسه سبز، آموزش طراحی و ساخت عروسک نخودی بومی برای نوزادان، آشنایی کودکان با خانواده نت با روش های نوین آموزشی برای کودکان، کارگاه و شناخت تمبر، نقشه، نسخ، خط و سکه با کمک دانش کارشناسان مجرب مجموعه و … انجام می شود. همچنین اجرای ویژه آیینه های نوروزی همچون حاجی فیروز، اجرای موسیقی سنتی، رقص درختان و مسابقات مختلف کودکان از جمله برنامه های موزه نوروز رهگشایی است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید