خانه دار شدن در ایران چقدر طول می کشد؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، با احتساب میانگین قیمت مسکن و درآمد سالانه در سال 1401، شاخص مدت انتظار خانه دار شدن مشخص شد.

مدت انتظاری که زن ایرانی برای خانه دار شدن در سال 1399 باید طی می کرد حدود 22 سال بود اما بسته به شرایط فعلی این بازه زمانی تغییر کرد و به بیش از 30 سال رسید.

روزنامه سازندگی نوشت: چندین سال متوالی افزایش شدید قیمت و اجاره بهای مسکن در اکثر شهرها شرایط غیرعادی دسترسی افراد جامعه به مسکن را به همراه داشته است.

با احتساب میانگین قیمت مسکن و درآمد سالانه در سال 1401، شاخص زمان انتظار خانه دار شدن که در سال 1399 حدود 22 سال بود، اکنون به بیش از 30 سال رسیده است.

تحقیقات نشان می دهد در 22 سال گذشته درآمد سرانه ایرانی ها 40 درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت دلاری آپارتمان ها تقریباً 330 درصد جهش داشته است.

تقاضای خانه دار در اقتصاد ایران طی سالیان متمادی تغییر کرده و شاهد افزایش انگیزه برای معامله در این بازار هستیم. خانوارها و مشاغل مختلف، حتی بزرگ، مکانی امن تر از مسکن برای سرمایه گذاری پیدا نمی کنند.

ادامه این وضعیت ممکن است زمان مورد انتظار برای خانه دار شدن افراد را افزایش دهد و در صورت تداوم وضعیت فعلی اقتصاد ایران، زمان انتظار برای یک خانواده در سال های آینده از 32 به 35 سال و حتی نیم قرن افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  دیداری با بایدن اتفاق نخواهد افتاد

دیدگاهتان را بنویسید