مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حیف عسل برای بچه ها

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع!

با دلگرم کننده به روز باشید عوارض مصرف عسل در کودکان آن ها ملاقات می کنند.

عوارض مصرف عسل

عوارض مصرف عسل

خطرات مصرف عسل در کودکان زیر دو سال عسل ماده ای شگفت انگیز و منحصر به فرد است که خواص بسیار ارزشمندی در حفظ سلامت انسان دارد. امروزه ثابت شده است که عسل طبیعی (تصفیه نشده و خالص) علائم آلرژی را کاهش می دهد.

عسل ماده ای شگفت انگیز و منحصر به فرد است که خواص بسیار ارزشمندی در حفظ سلامت انسان دارد. امروزه ثابت شده است که عسل طبیعی (تصفیه نشده و خالص) علائم آلرژی را کاهش می دهد.

هشدار

عوارض مصرف عسل

خواص دارویی عسل

  • خاصیت آنتی بیوتیکی (ضد میکروبی) دارد.
  • دارویی برای درمان مشکلات معده است. امروزه ثابت شده است که عسل از رشد هلیکوباکتر پیلوری در معده جلوگیری می کند. این باکتری در درجه اول مسئول ایجاد زخم معده و بسیاری از بیماری های معده است.
  • عسل التهاب معده ناشی از مصرف الکل را کاهش می دهد.
  • عسل اثرات بسیاری از مواد سرطان زا را کاهش می دهد.
  • در درمان قانقاریا (که خون به اندام نمی رسد و اندام فاسد می شود) مفید است که هم از مرگ و هم از قطع عضو جلوگیری می کند.
  • عسل سوختگی را سریعتر از پانسمان زخم التیام می بخشد. مصرف عسل در هنگام سوختن بدن، میزان درد، جراحات و کشیدگی بافت ها را کاهش می دهد و سوختگی را سریعتر التیام می بخشد.
  • مصرف عسل در افراد مسن از ایجاد آب مروارید جلوگیری می کند.

اما هرگز نباید به کودک زیر یک سال عسل داد که برای سلامتی او مضر است.

دادن عسل به نوزاد کمتر از یک سال می تواند باعث مسمومیت بوتولیسم شود.

بوتولینیسم توسط اسپورهای باکتری بوتولینوم ایجاد می شود. هاگ این باکتری در خاک، گرد و غبار و عسل فراوان است. اگر این هاگ ها توسط بزرگسالان بلعیده شوند، تحت تأثیر بدی قرار نمی گیرند. اما اگر وارد بدن نوزاد شوند، در دستگاه گوارش کودک تکثیر می شوند و سم بوتولینوم تولید می کنند. حتی اگر برای شیرین شدن پستانک نوزاد عسل بمالید، چنین واکنشی را در بدن او ایجاد می کند.

سم بوتولینوم به عنوان کشنده ترین سم برای انسان شناخته شده است. دوز کشنده آن یک میلیونم میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. اگر این مقدار بسیار ناچیز وارد جریان خون شود، در کمتر از چند دقیقه می تواند با فلج شدن عضلات تنفسی، فرد را بکشد.

دادن عسل به نوزادان زیر یک سال می تواند باعث بوتولیسم شود. بوتولیسم نوزادان در تمام قاره ها به جز آفریقا رخ می دهد. بوتولیسم می تواند در اثر کثیفی یا گرد و غبار (به خصوص گرد و غبار جاروبرقی) در نوزادان ایجاد شود. اما خوردن عسل مهمترین عامل این مسمومیت است.

مسمومیت بوتولیسم در نوزادان کمتر از یک سال اتفاق می افتد، اما معمولا تا 6 ماهگی است. خوشبختانه در بیشتر موارد میزان سموم به قدری کم است که مسمومیت را نمی توان تشخیص داد اولین علامت بوتولیسم در نوزاد یبوست است (اگرچه یبوست در بسیاری از نوزادان شایع است و خطرناک نیست) که 3 تا 30 روز بعد از غذا خوردن رخ می دهد. عزیزم طی چند روز آینده، کودک ضعیف می شود، تمایلی به خوردن ندارد، اشتها را از دست می دهد و بد گریه می کند.

در صورت پیشرفت بیماری، حرکت کودک کمتر و کمتر می شود و بزاق از دهانش خارج می شود. عمل مکیدن و باز کردن دهان کاهش می یابد. عدم کنترل سر نیز از علائم جدی این بیماری است. حتی بوی بد دهان می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود.

بنابراین اگر کودک سالم علائم شدیدی دارد یعنی یبوست همراه با ضعف در مکیدن و گریه یا تنفس باید او را نزد پزشک برد زیرا ممکن است بوتولیسم داشته باشد مگر اینکه دلیل دیگری برای این ضعف وجود داشته باشد.

اگر پزشک تشخیص دهد که کودک مبتلا به بوتولیسم است، باید یک ماه تحت مراقبت های ویژه باشد. با تهویه خودکار و تغذیه گاه به گاه از طریق لوله ). پس از آن به مدت دو هفته در بیمارستان بستری خواهد شد.

اگر پزشک به درستی بوتولیسم را تشخیص دهد و نوزاد بلافاصله تحت درمان و مراقبت قرار گیرد، خطری سلامت نوزاد را تهدید نمی کند و می تواند به طور کامل بهبود یابد، میزان مرگ و میر ناشی از این مسمومیت در نوزادانی که در بیمارستان بستری هستند کمتر از یک درصد است.

اخیراً پادزهری برای این مسمومیت کشف شده است که می تواند طول مدت بستری در بیمارستان و مراقبت های ویژه را کاهش دهد.موثرترین راه برای پیشگیری از مسمومیت بوتولیسم در نوزادان، ندادن عسل به آنها است. همچنین شیر مادر از شدت بوتولیسم می کاهد.

عوارض مصرف عسل

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  4 کاری که هیچگاه نباید برای واژن انجام دهید!!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *