حکم چت کردن با نامحرم و اسکرین شات چیست؟



چت در اینترنت چه حکمی دارد؟


پرسش: چت (Chat) در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى با جنس مخالف ـ با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر) ـ چه حکمى دارد؟


پاسخ: همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.


تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او ترک شود.


divider


چت با جنس مخالف چه حکمی دارد؟


پرسش: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت هاى معمولى، چه حکمى دارد؟


پاسخ: همه مراجع: در صورتى که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست.


divider


پرسش: حکم چت کردن با شخصى را که از جنسیت او بى اطلاعیم، بفرمایید؟


پاسخ: همه مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد، جایز نیست.


divider


پرسش: چت کردن با اشخاص مختلف، به انگیزه پیدا کردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حکمى دارد؟


پاسخ: همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.


تبصره. فرض مسئله جایى است که شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.


divider


چت با غیر مسلمان چه حکمی دارد؟


پرسش: چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبت هاى تحریک آمیز با آنان، چه حکمى دارد؟


پاسخ: همه مراجع: حرام است.


divider


سرویس‌دهى اینترنت و استفاده حرام مشتریان


پرسش: اگر کسى کافى‌نت داشته باشد و بداند که برخى مشتریان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایتهاى غیراخلاقى به کافى‌نت مى‌آیند، در این وضعیت تکلیف او به عنوان صاحب کافى‌نت چیست و کسب درآمد از این راه ( با شرایط ذکر شده) چه حکمى دارد؟


پاسخ: با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى‌کند، اشکال ندارد. استفتائات جدید آیت الله خامنه ای .


چت کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟


چت کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟


پرسش: چت کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟


پاسخ: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمه ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد.


divider


روابط دختر و پسر از طریق اینترنت


پرسش: ۱- آیا روابط دختر و پسر از طریق چت ایراد دارد؟ ۲- خواهشمند است در مورد روابط دختر و پسر در هر شرایطی توضیح دهید.


پاسخ: ۱- جایز نیست. ۲- در مجالس عمومی یا در کلاس درس یا مانند آن و صحبت های عادی و معمولی مانعی ندارد اضافه بر آن جایز نیست مگر این که واقعاً بخواهند مقدمات ازدواج با یکدیگر را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید  یاد بگیرید چگونه به راحتی سبزیجاتی را که در خانه استفاده می کنید بکارید


divider


پرسش: آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق کامپیوتر وشبکه اینترنت جایز است؟


پاسخ: جایز نیست.


divider


پرسش: من در برنامه ای چت با یک دختر دوست هتسم و با هم چت می کنیم واصلا حرف بد یا زشتی نمی زنیم آیا این دوستی و چت کردن اشکال شرعی دارد؟

پاسخ: چون خوف وقوع در حرام هست جایزنیست.


divider


پرسش: آیا ارتباط تلفنی و ایمیل به صورت پیوسته با یک خانم چه حکمی دارد ؟

پاسخ: حرام است .


divider


پرسش: چت کردن با دختر اشکالی دارد و آیا احساس دوست داشتن آن دختر حرام است ؟

پاسخ: چون ترس افتادن به گناه هست جایز نیست .


divider


پرسش: حکم نگاه به عکس زنان عریان در اینترنت برای ارضای جنسی چیست ؟

پاسخ: حرام است .


divider


پرسش: حکم مکالمات اینترنتی و مکاتبه اینترنتی چیست ؟

پاسخ: فی نفسه مانعی ندارد.


divider


پرسش: اگر در چت ترس وقوع در حرام وجود نداشته باشد اشکال دارد ؟


پاسخ: اگر کلماتی که ردّ وبدل می شود مهیج باشد یا احتمال وقوع در حرام باشد جایز نیست .


divider


پرسش: چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبتهای تحریک آمیز با ایشان چه حکمی دارد آیا می شود از طریق اینترنت ایشان را به صرف اینکه غیر مسلمان هستند مورد سوء استفاده قرار داد؟


پاسخ: حرام است.


divider


پرسش: گفتگوهای اینترنتی (چت) بین زنان و مردان یا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه دیده شود و نه صدایش شنیده شود و مکالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشکال لطفا بفرمائید اگر این گفتگو بدون قصد ریبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن یا برای رفع شبهات باشد چگونه است؟


پاسخ: اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .


divider


پرسش: لطفاً حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟


پاسخ: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .


divider


پرسش: حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چگونه است؟


پاسخ: اگر خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست.


divider


پرسش: اگر در چت ترس وقوع در حرام وجود نداشته باشد اشکال دارد ؟


پاسخ: اگر کلماتی که ردّ وبدل می شود مهیج باشد یا احتمال وقوع در حرام باشد جایز نیست .


divider


پرسش: با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.


۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟

بیشتر بخوانید  لیست و آدرس کلانتری ها و پاسگاه های تهران


۲- هنگامی که مرد از همسرش و یا از دخترش و یا پسرش و یا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟


۳- آیا شوهر و یا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد ، ایشان را بازخواست کند . و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست ؟


پاسخ: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری ویا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.


و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر و یا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی و دریافتی باشد در صورتی که محذوری در ﭘی نداشته باشد متعین است.


به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی در شت گفتار و سخت گیر بر آن آتش موکلند هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند و همان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .


بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند .


divider


پرسش: سلام خسته نباشید ایا چت کردن در فضای مجازی با نامحرم ک ن عکس و ن شماره از خودت بذاری و ن با تلفن صحبت کنی و ارتباط فقط در حد چت باشه و حرف غیر اخلاقی نزنی اشکالی داره؟

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)


پاسخ: سلام علیکم؛ چت با نامحرم ولو موجب گناه نشود شرعٱ مطلوب و معقول نیست و از نظر اخلاقی زیبنده مؤمن عاقل و خانم با حیا و با عفت نیست.

بیشتر بخوانید  تایر خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟


ادامه این عمل یقینٱ به تدریج در آینده با مدیریت نفس امّاره و شیطان موجب گرایش به گناه و آلودگی به گناه میشود.


قرآن می فرماید: «لا تتبعوا خطوات الشیطان» یعنی از قدمهای شیطان {که میکوشد تا زمینه گناه را فراهم آورد} تبعیت نکنید. یاحقّ.


۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس برای افشای «چت» و «اسکرین شات»


در قانون مجازات اسلامی آمده است: افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است و چت ها و ایمیل ها و متن ها در فضای مجازی به عنوان دلیل پذیرفته است.


در برخی پرونده های قضایی در کلانتری ها یا دادسراها مشاهده می شود که علت اصلی نزاع یا درگیری و حتی قتل افشای عکس خصوصی یا چت و پیامک های یکی از طرفین دعوا بوده است.


در حالی که شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که در قانون مجازات اسلامی به طور کلی در این خصوص جرم مشخص و مجازات آن هم تعیین شده است.


قانون‌ مجازات‌ اسلامی، در ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرایم‌رایانه‌ای) افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.


البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده‌ اما صرفا در ماده ۸ قانون “احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی” نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌ است.


همچنین بر اساس ماده ۶۶۹ قانون‌مجازات‌ اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا ۷۴ ضربه‌شلاق و یا تا دوسال حبس برای آن در نظر گرفته‌ شده‌ است. بنابر این به شهروندان توصیه می شود در صورت هرگونه تهدید در این حدود باید از آن فرد شکایت کنند.


این در حالی است که قانون به روشنی عنوان کرده که تمامی متن ها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس بوک و غیره بعنوان دلیل از فرد شاکی پذیرفته می شود و دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تائید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.


separator line


بیشتر بخوانید:


حکم شرعی خوردن مشروبات الکلی چیست ؟


۲۰ حکم شرعی در مورد نگاه کردن به نامحرم


۵۰ حکم شرعی در مورد روزه خواری ( قسمت اول )


۵۰ پرسش مهم در مورد حکم شرعی روزه خواری + جواب


حکم شرعی غیبت کردن چیست ؟


دیدگاهتان را بنویسید