مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حکم خواندن نماز با غسل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: هر چیزی که به هر نحوی وضو بگیرد، غسل نیز دارد. اما بعد از چند غسل نیازی به وضو نیست.

وضو اولین نقطه شروع کار واجب است برای بعضی چیزها وضو واجب است ولی برای بعضی چیزها مستحب است مثلاً نماز باید وضو بگیرد هر چیزی که وضو لازم دارد غسل هم دارد. حال این سؤال پیش می آید که آیا غسل واجب است و اگر کسی آن را انجام دهد نباید وضو بگیرد؟ یا چه نوع غسلی برای نماز قبول است؟

فقها و علمای دین اعم از کسانی که در گذشته می زیسته اند و علمای امروز معتقدند که اگر غسل مستحبی مانند غسل جمعه به انسان داده شود و شخص غسل کند کافی است و نیازی به غسل ​​نیست. وضو می گیرد اما عقیده امام خمینی این نظر ایشان است.

امام خمینی معتقد بود: از میان غسل های واجب، فقط غسل جنابت برای وضو گرفتن کافی است (سؤال 18 – غسل جنابت وضو چگونه مشروط به آن است؛ تحریر الوسیله، ج 1، ص 45) جنابت. بر او واجب شد، اگر غسل جنابت کند نیازی به وضو مجدد ندارد و تا زمانی که چیزی که وضو را باطل می کند، از وضو گرفتن حرام است.

غسل های واجب دیگر مانند حیض، زایمان، استحاضه و میت، گرچه غسل ​​انجام می شود، برای وضو کافی نیست و برای کارهایی که نیاز به وضو دارد، باید در تحریر الوسیله وضو گرفته شود; جلد 1 صفحه 55 در مورد غسل حیض می نویسند:(… و غسل الجنبه فی الکفیة و الاحکام، الا این که جانشین وضو نیست، پس وضو گرفتن به قبله یا بعد از آن در حال نماز واجب است برخلاف غسل جنابه. ، تلخ است …)

بیشتر بخوانید  اطلاعیه مهم سازمان مالیاتی/ کارت به کارت مالیات دارد

در مورد غسل مستحب مانند غسل روز عرفه و غسل احرام و غسل زیارت نیز چنین نظری دارند و گفتند: هیچ یک از این غسل ها برای وضو کافی نیست، پس نمی توان آنچه را که لازم است انجام داد. وضو مستحب با غسلی که انجام داد پس لازم است با این غسل وضو بگیرد.

درباره این بحث، فتوای امام (علیه السلام) در کتاب «العروه الواخی عنه الامام الخمینی» ص 12 آمده است. 245:

(سوال 4): الاگسال مستحب، ناکافی برای وضو، پس طبق حدیث لازم است برای نماز و طرق آن وضو گرفت; دیر یا زود هر کدام بهتر است و اگر به ترتیب پذیرفته شود تکیه دادن در این بین جایز است.

لازم است بدانیم که غسل ​​به دو قسم واجب و مستحب تقسیم می شود:

نماز با گل

استحمام اجباری:

غسل واجب نوعی غسل است که از اسم آن پیداست، یعنی اگر بر انسان واجب شد باید آن را انجام دهد.

در شرع و شرع، شش نوع غسل واجب است:

  • غسل دادن مردگان
  • غسل مسی مرده
  • غسل استحاضه
  • گسل
  • غسل نفس
  • حمام قاعدگی

اگر نذر یا قسم بخورد گاهی غسل بر او واجب می شود و یا نذر زیارت می کند غسل بر او واجب می شود شخصی محسوب می شود ولی غسل های دیگر واجب است.

پس انجام آن غسلها فی نفسه واجب نیست، بلکه به دلیل انجام کاری که باید پاک و پاکیزه باشد، مانند نمازهای واجب یومیه که واجب است، اختلاف است که آیا غسل جنابت برای نفس واجب است یا نه. در غیر این صورت، معروف است که آن را چیز دیگری می دانند، بنابراین، بنابر نظر مشهور، همه گزلی ها از جمله جنابت واجب است. اگرچه آنها مطلوب هستند.

بیشتر بخوانید  عربستان: کمک ما به لبنان مشروط به اجرای اصلاحات جدی است- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم

حمام های توصیه شده

تعداد کمانچه های مستحب زیاد است برخی تا صد کمانچه نوشته اند کمانچه مستحب به سه نوع زمانی، مکانی و واقعی تقسیم می شود اما کمانچه مستحبی را چگونه اجرا می کنند؟

غسل به دو صورت است: غسل شرعی و غسل معمولی

در این گوسلا ابتدا سر و گردن و سپس سمت راست و سپس قسمت چپ بدن را می شویند و ترتیب مذکور باید رعایت شود ولی برخی ترتیب بین سمت راست و چپ را نمی دانند. واجب است رعایت نظم در بین اعضا شرط واقعی غسل متوالی است بنابراین اگر غسل کنیم و دستور را رعایت نکنیم حتی از روی جهل و بی احتیاطی غسل باطل می شود.

به قول معروف ترتیب در هر عضو یعنی شروع و شستن از بالا به پایین واجب نیست پس شستن از پایین به بالا هم جایز است مانند مولات یعنی شستن اعضا. به طور مستمر و بدون فاصله بین آنها به حدی که ماده قبل خشک شود اجباری نخواهد بود.

حمام حرارتی:

منظور از غسل این است که تمام بدن را به یکباره زیر آب بگذارند و تمام اعضای بدن را همزمان زیر آب بگذارند، اگر قبل از غسل کامل، قسمتی از بدن بیرون بماند غسل نیست. درست.

در اینجا این سؤال مطرح می شود که اگر تمام بدن یا قسمتی از بدن خارج از آب به قصد غسل وارد آب شود، آیا غسل صحیح است؟ موضوعی بحث برانگیز است. اجباری هست یا نه؟ سوال بحث برانگیز است.

وضو بعد از غسل جنابت

و اما پاسخ فقها و مراجع تقلید به این سؤال چنین است:

آیات عظام امام خمینی، بهیطره، خامنه ای و صافی گلپایگانی معتقدند:

اگر غسل جنابت کرد برای نماز لازم نیست وضو بگیرد ولی با غسل های دیگر چه واجب و چه مستحب نمی تواند بدون وضو بگیرد و باید وضو هم بگیرد.

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس تبریز تعطیل است یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی

اگر غسل جنابت کرده باشد، نباید قبل از نماز وضو بگیرد، هرچند می تواند بدون وضو با غسل واجب بجز استحاضه وسط غسل بخواند. اما وضو گرفتن بهتر است.

حضرات آیات اعظم خویی (ره)، نوری حمدانی، سیستانی و وحید خراسانی (مد زلحم العالی):

اگر غسل جنابت کرد، برای خواندن نماز نیازی به وضو ندارد، هر چند با غسل های واجب دیگر غیر از غسل وسط استحاضه و غسل مستحبی می تواند بدون وضو بگیرد. اما وضو گرفتن هم مستحب است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

با هر غسلی می توانی نماز بخوانی و وضو واجب نیست، چه غسل ​​جنابت، چه غسل ​​دیگر یا وضوی مستحب، اما احتیاط مستحب آن است که در جایی که غسل ​​جنابتی نیست وضو بگیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *