مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حکایت ضرب المثل “موش در سوراخ نمی رود، دم جارو می کند”

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معنی ضرب المثل «موش وارد سوراخ نشد جاروش به دمش بسته شد»


ضرب المثل “موش وارد سوراخ نشد جارو به دم بسته شد” برای حل یک مشکل کوچک، یک مشکل بزرگتر ایجاد کنید. این مثل به کسانی اشاره دارد که راه حلی برای مشکل خود نمی یابند و مشکل دیگری به آن اضافه می کنند. طرفش قبول نشد، می خواستند نماینده دیگری باشد.

حکایت موش به سوراخ نرفت، جاروش به دمش بسته بود

از کوچه موش ها رفت و نگاهش به در قدیمی که باز بود افتاد. وارد حیاط شد و دید پیرزن مشغول کار است. موش از فرصت استفاده کرد و جستجو کرد و به انبار رفت. وقتی موش به انباری رفت، دید که همه چیز در آنجا به وفور است.

در یک طرف کیسه های گردو قرار داشت که روی لبه آن چند شیشه پنیر برای نگهداری گذاشته شده بود. با خود گفت: من اینجا زندگی می کنم. بعد چشمش به سوراخ افتاد. وارد آن شدم، بله! چه جایی! انگار از اول برایش ایجاد شده بود. وقتی نگاه کرد متوجه شد که سقف اتاقش از تار عنکبوت است.

موش گفت: باید این جا را خوب تمیز و مرتب کنم. سپس وسایل مورد نیازم را اینجا می آورم. مثلا آن آینه کوچکی که از شیشه آنتیک ساخته شده برای طاقچه اتاق من خیلی خوب است. یک لیوان کوچک کنار شیشه می‌ریزم و گوشه طاقچه‌ام کنار آینه می‌گذارم. وای چقدر خوشحالم

خوشحال و خندان از لانه بیرون آمد، نگاهی به اطراف انداخت، نگاهش به جارویی افتاد که گوشه انبار به دیوار تکیه داده بود. با خود گفت چه کنم که این جارو را با خود در سوراخ حمل کنم؟

بیشتر بخوانید  10 ایده شگفت انگیز برای خانه داری / دکوراسیون حمام در کلاس درس! دهانت باز است

سوراخ بسیار کوچک است و اگر جارو را بگیرم و با آن به لانه بروم، نمی توانم از آن عبور کنم.

موش موشک کمی فکر کرد و بعد گفت: بهتر است جاروم را با دم ببندم و او هم همین کار را کرد. در این هنگام پیرزن وارد انبار شد. دید که جارویی از سوراخ انبار بیرون آمد. یک جارو بیرون کشید. دم موش را با جارو بیرون کشیدند.

پیرزن خندید و گفت:

«موش داخل سوراخ نمی شد و جارو به دمش می چسبید. «عیدت را اینجا گرفتی، نوروز را جای دیگری بگذران» زودتر از اینجا برو. موش دیگری به اینجا آمد و به همان فاجعه افتاد. پرتابه دم او را برید، مسیر خود را شروع کرد و رفت. در بین راه بچه ها او را دیدند و فریاد زدند: موشک دم شما را قطع کرد، کجا دم شما را قطع کرد؟

موش موشک با شرم فرار کرد.


جداکننده خط

ضرب المثل ستون به ستون به چه معناست؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *