حمایت شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی از مطالبات کارورزان پزشکی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور، ۳۹ شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور در بیانیه ای از اعتراضات صنفی و مطالبات کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است: تجمع و اعتراض مدنی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور درد و رنجی است که دانشجویان پزشکی در سال های پایانی مسیر هفته ساله این رشته تحمل می کنند.

دانشجویای که بدون پشتوانه و حمایت دانشگاه ها میان بیمارستان های آموزشی توزیع و به بهانه آموزش، متحمل انجام کارهای نامربوط و توهین آمیز در بیمارستان ها می شوند.

در پس این بیگاری سازمان یافته، مصوبه سال ۸۱ شورای آموزش پزشکی عممی وزارت بهداشت است. مصوبه ای که با عنوان «آئین نامه شرح وظایف کارورزان رشته پزشکی» به سند بیگاری پزشکان جوان مبدل شده است و به دلیل عدم شفافیت و حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، به شیوه های گوناگونی تفسیر و منجر به درگیری های فراوانی در بیمارستان های آموزشی شده است.

حال پس از گذشت ۱۹ سال بیش از پیش ضرورت اصلاح این سند احساس می شود. این در حالی است که دانشجویان پزشکی در طوفان سهمگین ویروس منحوس کرونا، بار عظیمی را در سیستم درمیانی کشور به دوش می کشند و با وجود تحمیل سختی های فراوانی و ابتلا جمع کثیری از ایشان به کرونا از خدمات حداقلی بیمه ای بهره مند نیستند.

انجام وظایف مختلف درمانی و خدماتی توسط ایشان به ازای دریافت آموزش دست و پا شکسته و مبلغ ناچیزی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی (و نه حقوق) به صورت ماهیانه است. چه بسا این مبلغ بسیار کمتر از کف حقوق کارگران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به هیچ وجه متناسب با حجم وظایف کارورزان پزشکی نیست.

بیشتر بخوانید  عکس / آزادی صمدی در ژست های مختلف هنری!

شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی در کنار برادران و خواهران پزشک خود در کرمانشاه خواهند ایستاد و از مسئولین وزارت بهداشت درخواست بررسی و اصلاح عاجل آئین نامه موصوف، افزایش پایه حقوق کارورزان به حداقل مصوب وزارت کار و در نظر گرفته خدمات بیمه ای برای ایشان را دارند.

پیامدهای شنیده نشدن صدای پزشکان جوان و نابودی بیش از پیش آموزش پزشکی کشور برعهده مسئولین مربوطه است.

این بیانیه به امضای شورای صنفی دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی شهیدبهشتی، تبریز، تهران، اصفهان، اراک، مازندران، البرز، اردبیل، البرز، لرستان، آبادان، تربت جام، بوشهر، مراغه، گیلان، کرمان، ارومیه، همدان، اهواز، زاهدان، مشهد، بابل، قم، زنجان، جهرم، شوشتر، سبزوار، جیرفت، اسفراین، بم، قزوین، شهرکرد، تربت حیدریه، خمین، سمنان، سراب، بیرجند، نیشابور و علوم توانبخشی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید