حمایت از حقوق مصرف کننده در فضای مجازی نیاز به قانونگذاری دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



حسین زیبنده ، دانشجوی دکترای مدیریت فضای مجازی و پژوهشگر اصلی سیاست فضای مجازی در مرکز توسعه دانشگاه امام صادق (ع) ، در مصاحبه با گزارشگر بیشتر وی با اشاره به خلا legalهای قانونی و سیاست های کشور در زمینه فضای مجازی گفت: در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ، نیاز به تصویب قانون در مورد حمایت از حقوق افراد و مصرف کنندگان در فضای مجازی و قوانین مربوط به ساختار وزارت ارتباطات. “

وی خاطرنشان کرد که فقط یک قانون در مورد جرایم اینترنتی در مورد حقوق مردم از جمله مصرف کنندگان ، بخش خصوصی و بخش دولتی در فضای مجازی وجود دارد که از سال 1988 به بعد اجرا شده و اصلاح نشده است. وی تأکید کرد: ارائه طرح ها و حساب ها در زمینه های حقوق مصرف کننده ، مالکیت معنوی و حمایت از خانواده و همچنین مواردی که از حقوق بشر و حقوق مصرف کننده در فضای مجازی حمایت می کند ، در شرایط فعلی ضروری است.

این محقق در فضای مجازی ادامه داد: در بخش خصوصی کشور برای داشتن قوانین ضد انحصاری و حمایت از تولیدکنندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات به برنامه ها و لایحه هایی برای تنظیم قانون کار و به روزرسانی قوانین کار متناسب با تجارت شکل گرفته در فضای مجازی نیاز دارد. علاوه بر این ، باید برنامه ها و حساب هایی برای ایجاد زیرساخت امن و پایدار برای فعالیت هایی مانند مشاغل خانگی و بازی های رایانه ای وجود داشته باشد.

زیبنده با تأکید بر اینکه ساختار وزارت ارتباطات نیز نیاز به به روزرسانی دارد ، گفت: “قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات ، مصوب سال 1982 ، مطابق با ویژگی های امروز باید به روز شود و این اصلاحیه باید مطابق با موقعیت و تعهدات وزارت ارتباطات به روز شود. “می توان آن را در مجلس ارائه داد.

بیشتر بخوانید  آغاز ثبت‌نام جانبازان برای خودروهای وارداتی | کدام جانبازان مشمول طرح واردات خودرو هستند

استراتژی های ارتباط فعال با سیستم عامل های خارجی

وی با اشاره به خلا in موجود در سیاست روابط بین الملل در حوزه فضای مجازی و فعالیت شرکت ها و سیستم عامل های خارجی در کشور ، گفت: یکی از موضوعات اصلی در حوزه روابط بین الملل تعریف مرز سایبری است که می تواند منجر به رویارویی فعال بین المللی شود. “

این محقق با بیان اینکه در دنیای امروز مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورها کمرنگ و کمرنگ می شود ، ادامه داد: مرز و قلمرو جمهوری اسلامی در فضای مجازی کجاست؟ از چه چیزی محافظت کنیم؟ جمهوری اسلامی در فضای مجازی کجا تعریف شده و از چه مرزهایی باید دفاع کنیم؟ نکات مهمی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید.

وی خاطرنشان کرد: در روند جهانی شدن و در روند سلطه و مدیریت بیگانگان و سیستم عامل های خارجی در کشور ، جمهوری اسلامی نباید حذف شود یا از نظر سیاسی هویت خود را از دست بدهد. بنابراین توافق نامه های منطقه ای و چند جانبه در فضای مجازی مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

زیبنده با تأکید بر اینکه ما باید به سمت نقش آفرینی فعال و م inثر در زمینه حاکمیت فضای مجازی بین المللی حرکت کنیم ، گفت: مدیریت بستر مسئله مهمی است که باید در حوزه روابط بین الملل به آن بپردازیم. امروز می بینیم که بسیاری از سیستم عامل های بین المللی در کشور فعال و در حال رشد هستند. اینکه چه نوع جلسه ای باید با این سیستم عامل ها داشته باشیم و چه کاری را باید برای آنها انجام دهیم و چه کاری نباید انجام دهیم ، سوال مهمی است.

بیشتر بخوانید  راه اندازی سمینارهای مجازی تابستانی در مرکز رشد فکری هرمزگان

امام صادق (ع) ، محقق اصلی سیاست فضای مجازی در مرکز توسعه دانشگاه ، گفت که در سال های اخیر ، تلاش های حاکمیت سایبری با سیاست شورای اجتماعی فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی انجام شده است ، اما این روند باید دقیق تر باشد . این روند در جهان معمول است و بسیاری از کشورها تا آنجا پیش رفته اند که سیستم عامل ها باید دفتر قانونی در کشور خود داشته باشند ، یا سرورهایی را در کشور خود نصب کنند ، یا به ارزش ها و سیاست های آن کشور پایبند باشند ، یا داده ها را در داخل ذخیره کنند. کشور.

وی اظهار داشت: موارد متعددی وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد الگوی مطلوب و مناسب برای کار با سیستم عامل ها و سیستم عامل های مدیریت شود.

زیبنده ادامه داد: در این راستا انتظارات وزیر ارتباطات دولت آینده در زمینه روابط بین الملل تقابل فعال و قاطع در زمینه فضای مجازی و اجرای حقوق مصرف کننده و منافع ملی در صحنه بین المللی است تا صحبت در مورد دیپلماسی سایبری “

ایران در مقررات بین المللی فضای مجازی نقش خواهد داشت

وی با تأکید بر اینکه باید با روابط جهانی حاکمیت فضای مجازی رویارویی فعالی داشته باشیم ، گفت: مشارکت در استاندارد سازی و تعیین استانداردهای بین المللی مورد دیگری است که وزیر دولت آینده می تواند تصور کند. ما باید در استاندارد سازی بین المللی برای فناوری ها و فعالیت هایی که در فضای مجازی انجام می شود ، حرکت کرده و نقش داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  تجمع مردمی همه حملات هوایی در مرزهای عراق و سوریه را انکار می کند - اخبار آسیای غربی - اخبار بین المللی تسنیم

یک دانشجوی دکترای مدیریت فضای مجازی خاطرنشان کرد: برای ایفای نقش در مقررات بین المللی در زمینه مدیریت فضای مجازی ، حضور فعال و موثر در مجامع بین المللی و مجامع بین المللی تصمیم گیری و همچنین تلاش برای حفظ منافع ملی در عرصه بین المللی صحنه در فضای مجازی باید به خاطر داشته باشید.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت برای حقوق مصرف کننده و بخش خصوصی و همچنین حقوق دولت تأکید کرد. به رسمیت شناختن استقلال و هویت جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل ، و گفت: “حفظ عزت جمهوری اسلامی در فضای مجازی مسئله مهمی در روابط بین الملل است. طی این سالها چندین بار از او سال شده است. در مورد بحث تلگرام و درخواست وزیر وقت ارتباطات برای ارائه اطلاعات در برخی کانال ها و کانال های مخالف که فعالیت های تروریستی داشتند که بدون پاسخ مانده بودند ، چه می کنید ؛ تا اینکه مذاکره با سیستم عامل های مختلف بی پاسخ ماند. حذف برخی از برنامه های داخلی از فروشگاه های جهانی اپلیکیشن موقعیت دیگری برای لکه دار کردن عزت جمهوری اسلامی در فضای مجازی بود. در این راستا وزیر ارتباطات دولت آینده باید به ایجاد شرایطی برای حفظ عزت جمهوری اسلامی در فضای مجازی توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید