حقایق مضری را که باید بدانید مصرف کنید


مصرف نمک

مصرف نمک و عوارض آن:

ارتباط مصرف نمک افزایش مصرف فشار خون سال هاست که ثابت شده است و حتی سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 به صنایع غذایی هشدار داد که مصرف نمک و چربی های اشباع در محصولات را کاهش دهند، اما با وجود هشدارهای مکرر همچنان مصرف نمک در برخی کشورها از جمله کشور ما بالاست.

تحقیق میدانی با ما به تعدادهای مختلف مصرف سرانه نمک اما همه اعداد و ارقام می گویند که میزان مصرف روزانه هر فرد 10-15 گرم است و این مقدار دو تا سه برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز است. لازم به ذکر است که وجود مقادیر کم نمک در مایعات بین سلولی بدن برای تسریع فعل و انفعالات حیاتی، انتقال پیام های عصبی و عملکرد صحیح عضلات بدن ضروری است. زمانی که فردی در هوای گرم دچار اسهال یا استفراغ یا تعریق زیاد می شود، توصیه می شود مقادیر زیادی نمک مصرف کند تا یون های مورد نیاز بدن متعادل شود. اگر الان نمک اضافی مصرف آن باعث تجمع آب در بدن و ایجاد تورم در قسمت های مختلف می شود.

به طور خلاصه مصرف نمک را افزایش دهید:

1- فشار خون را افزایش می دهد.

2- در ایجاد سرطان معده نقش دارد.

3- افزایش احتمال بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی.

4- در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند و دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد.

این عوارض را در افراد مبتلا به آسم بدتر می کند.

6- اگر مچ پا ورم کرده یا انگشت پا سفت شده است، می توانید با کاهش مصرف نمک از احتباس آب اضافی در بدن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید  علت تلخی دهان در صبح چیست؟

مصرف نمک

متاسفانه میزان مصرف نمک برای بسیاری از خانواده ها، این به همان اندازه است که به غذا اضافه می کنند، در حالی که بسیاری از غذاهایی که ما در طول روز می خوریم، مانند ترشی، ترشی، آجیل، کنسروها و تنقلات مانند چیپس و ترشیجات، اکثر نان های سنتی، پنیرها، کلبه پنیر، سوسیس، هات داگ، ذرت بو داده، کراکر، ترشیجات و آب گوجه فرنگی سرشار از نمک هستند و علاوه بر فست فود که معمولاً توسط جوانان سرو می شود، از نمک بیش از حد برای طعم دادن استفاده می شود.

علت مصرف زیاد نمک در صنایع غذایی علاوه بر طعم، خاصیت نگهداری نمک را نیز دارد.

علاوه بر طعم دادن به غذا باعث خراب شدن دیرتر غذا می شود و متاسفانه هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است.

نمک برای غذا از دو عنصر کلر و سدیم تشکیل شده است و همین یون سدیم با افزایش آن در بدن است که باعث مضرات و مشکلاتی می شود که ذکر کردیم. حال اگر سدیم از راه های دیگر وارد بدن شود همین خطر وجود دارد، مثلاً اگر برای پخت نان از جوش شیرین که همان بی کربنات سدیم است استفاده شود، این سدیم را با نمک سدیم به خمیر اضافه می کنند.

بنابراین، یکی از نکات در مصرف نمک را کاهش دهید باید در نظر داشت که نان را از جاهایی خریداری می کنیم که مطمئن هستیم از خمیر ترش برای تخمیر استفاده می کنند و در تولید جوش شیرین اضافه نمی شود. اکثر نان ها و نان های صنعتی تولید شده در نانوایی های فوق العاده بدون جوش شیرین و با روش تخمیر صحیح تهیه می شوند.

بیشتر بخوانید  شانه زدن مو قبل از خواب چه فوایدی دارد + بهترین حالت مو در خواب

مصرف نمک

چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

باید بدانیم که شکل گیری ذائقه از کودکی شکل می گیرد، اگر کودک 5-6 ساله غذای با کمی نمک بخورد، ذائقه او خواهد بود. غذا با کمی نمک او به آن عادت کرد. به همین دلیل در بزرگسالی غذاهایی با کمی نمک دوست دارد. بنابراین، اگر سر سفره خود بچه دارید، به خاطر داشته باشید که کاهش مصرف نمک و به حداقل رساندن غذاهای نمکی ذکر شده می تواند طول عمر سالم تری را برای فرزندانتان فراهم کند.

اگر کودکتان تنقلات دوست دارد، سعی کنید به او نمک ندهید. همیشه سعی کنید بشقاب سبز رنگ سالمی تهیه کنید که حاوی خیار، کاهو، هویج، لبو، ذرت آب پز، سیب زمینی کبابی، کاهو یا میوه های مختلف پوست کنده و خرد شده باشد، مخصوصاً هنگام تماشای تلویزیون. کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید. .

فرض کنید به آن عادت کرده اید غذای شور بخورید، یعنی از کودکی، در خانه، غذا یا به قول مادران خوب بود، حالا با توجه به خطرات ذکر شده باید سعی کنیم با کاهش مصرف نمک در هنگام پخت، کمی نمک را عادت دهیم.


دیدگاهتان را بنویسید