حقایقی درباره گفتگوهای وینی و اظهارات روحانی


به گزارش فارس ، مهدی محمدی این کارشناس سیاسی در پاسخ به سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد مذاکرات وین نوشت:

1. اظهارات رئیس جمهور و مقامات دولتی در مورد دلیل عدم موفقیت در مذاکرات هسته ای فتح یک فصل مهم است و باید بتوان در مورد موضوعی صحبت کرد که منبر سخنرانی آنها هنوز در دست دوستان یک طرفه است. جو بایدن او در ایران بود و از او استقبال کرد. حقیقت با داستان معنوی بسیار متفاوت است.
2- البته هدف پاسخگویی به روحانی نیست. جای تعجب است که اگر او هنوز درک نکرده است ، به عنوان یکی از محبوب ترین سیاستمداران تاریخ ایران ، تلفن دیگری برای گوش دادن به سخنان او و ملت وجود ندارد حالت خوبه آنها می فهمند که به دنبال بهانه ای برای توجیه فاجعه ای هستند که ایجاد کرده اند ، نه اینکه حقیقت را بگویند.
3- ایده قانون مجلس زمانی شکل گرفت که پس از شهادت سردار سلیمانی ، حملات اطلاعاتی و خرابکارانه پی در پی به ایران صورت گرفت و تقریباً همه آنها بی پاسخ ماندند. همه می دانستند که تعادل از بین رفته و بازدارنده از بین رفته است. شهادت شهید فهری زاده به اختلافات خاتمه داد.
4- یک واقعیت بسیار مهم این است که روحانی هرگز باور نکرد که باید به هر یک از این حملات پاسخ داد. استدلال اصلی او و تیمش این بود که این حملات تله هایی برای کشاندن ایران به “جنگ” است. در واقع ، آنها گفتند که باید از ترس مرگ خودکشی کرد!
5- قانون مجلس بر اساس این ایده استراتژیک بود که خطر جنگ یک توهم است ، هیچ ضربه ای نباید بی پاسخ بماند ، مذاکرات نیاز به تولید اهرم و مذاکره با دست خالی دارد ، این بار در همان “تقریبا هیچ” قبلی. نخواهد رسید
6- البته مجلس یک جانبه عمل نمی کند. رایزنی ها و گفتگوهای بسیار دقیق در بالاترین سطوح و سرانجام شورای عالی امنیت ملی در قطعنامه 733 ، که خود روحانی که اعلام شد ، به مجلس مجوز داد. دبیرخانه شورا بعداً صراحتاً وجود این هماهنگی را تأیید کرد.
7. البته دولت وحشت زده بود. صادقانه بگویم ، من پیشنهاد می کنم که وی اجازه انتشار متن بحث را در این جلسه هیئت دولت ، که در آن وزیر صریحاً هشدار داد که اگر غنی سازی با 20 درصد آغاز شود ، ایالات متحده اولتیماتوم به ایران صادر کند و سپس حمله کند!
8- با روی کار آمدن دولت بایدن ، دولت مذاکرات بسیار عجولانه و غیر هماهنگ را آغاز کرد. از ابتدا هیچ کس با این توافق مخالفت نکرد. بین این دو گروه اختلاف وجود داشت ، یکی به دنبال توافق به هر قیمتی بود ، می دانست که هیچ منفعت اقتصادی ندارد و دیگری به دنبال توافقی برای تضمین سود اقتصادی است.
9. گفتگوهای وین بد شروع شد و بسیار بدتر پیش رفت. از همان ابتدا ، هدف از این مذاکرات چیزی بیشتر از تضمین منافع اقتصادی کشور نبود. اگر روحانی به دنبال مقصر است ، بهتر است به یاد داشته باشید که در حالی که تیمش در وین در حال مذاکره بود ، وی در حال اعلام پایان مذاکرات در تهران یا در حالی که تیمش در حال مذاکره بود. ایمان وی گفت که لغو تحریم ها کافی نبود ، 70 درصد تحریم ها برداشته شد! به این ترتیب او اساساً تیم خود را در وین بی اعتبار کرد و فرصت چانه زنی را از آنها گرفت.
10. اشتباه دیگر این بود که تیم ایران در وین به دلیل فشار معنوی شدید به هدف خود بازگشت برجام 2015 بدون تضمین سود اقتصادی. روحانی هرگز اجازه نداده است که وین بخاطر تمایل ایران برای عادی سازی فروش نفت و روابط بانکی معامله کند و تأکید کرد که وعده ها و کاغذهای آمریکا بی فایده است.
11. بعلاوه ، قانون مجلس یک ابزار مذاکره بسیار قدرتمند ایجاد کرد که تقریباً با هزینه صفر مذاکراتی را برای تیم برتر ایرانی ایجاد کرد. برخلاف انتظارات آقایان ، نه تنها به ایران حمله نشده است ، بلکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز در صدور قطعنامه به شورای حکومتی ناکام مانده اند. در همان زمان ، این قانون نیاز ایالات متحده به توافق را بسیار تقویت کرد.
12- اگر روحانی صادق است ، من پیشنهاد می کنم که اجازه دهد متن مذاکرات پس از شروع غنی سازی 60 درصدی یا متن نشست معاونان 1 + 5 به چاپ برسد ، تا همه ببینند تیم ایرانی که مذاکرات هیچ دارایی دیگری جز قانون مجلس نداشت.
13. غرب با دیدن جدی بودن اجرای قانون ایران ، رفتار مذاکره ای خود را تغییر داد و نشانه های واضحی وجود داشت که غرب ، از ترس پیشرفت بیشتر در برنامه هسته ای خود و دانستن اینکه نمی تواند پاسخی بدهد ، تلاش می کند فقط آن را متوقف کند مراحل بعدی قانون است در ایران. با این حال روحانی از این احتمال قدردانی نکرد.
14. در حالی که بایدن شدیداً به بازگشت به 1 + 5 احتیاج داشت – و – و اجرای قانون نشان داد که این وضعیت کاملاً خالی است ، اما این بهترین زمان برای برجام است که تقریباً از هیچ چیز دور نماند و امتیازات اقتصادی واقعی را از ایالات متحده بگیرد. مردم ایران باید بدانند که حسن روحانی این فرصت تاریخی را هدر داده است.

بیشتر بخوانید  ۱.۵ میلیون تومان جریمه‌ای که این تخلف رانندگی روی دستتان می‌گذارد!

15. انگیزه های مداوم ضعف و نیازی که روحانی علناً به غرب داده است تا به توافق برسد قبل از انتخابات ، همراه با رفتار تیم مذاکره کننده اش ، که به طور موثر توافق را در مذاکرات هدایت می کند و تاکتیک های هسته ای پیشرفت را نشان می دهد. آمریکا حریص است که می توان بدون لغو واقعی تحریم ها به توافق رسید!
16. در وین ، روحانی قدم کوتاهی برداشت و از حداقل یک معامله خوب فاصله گرفت. محاسبات آمریکا این بود که وقتی رئیس جمهور ایران از “هیچ چیز” راضی نبود ، چرا باید به او تخفیف واقعی و م effectiveثر بدهد؟
17. جالب اینجاست که روحانی فراموش کرد که پس از کارشکنی در نطنز ، دستور 60 درصد غنی سازی را صادر کرد ، اگرچه اوضاع دیگر به گونه ای نبود که ایالات متحده یک امتیاز استراتژیک به تیم او بدهد. آنها قبلاً با ایجاد میانبرها و ابراز بی اعتمادی به پیشرفت فنی ، خود را بی اعتبار کرده بودند.
18- همچنین می خواهم بگویم که در مارس 1999 ، روحانی و تیمش ناگهان سخنگوی آمریکایی در داخل شدند. وزیر امور خارجه یکی یکی برنامه هایی را ارائه داد که با آنچه ایالات متحده می خواست تفاوتی نداشته باشد. س wasال این بود که چرا وزیر امور خارجه دائماً نقشه هایی می زند که هیچ ارتباطی با سیاست های رژیم ندارد؟
19. حدود یک ماه پیش ، روحانی اعلام کرد که مذاکرات به مرحله نهایی و راه حل رسیده است. اما در حقیقت مذاکرات پایان نیافته بود و هیچ موضوعی برای تصمیم گیری وجود نداشت. او می خواست مذاکرات نیمه وقت را به توافق تبدیل کند ، این بدان معنا بود که ایران باید در همه موارد دیگر حرف بزند.
20. آیا هنوز در حال مذاکره هستید؟ س questionsالات زیادی باقی مانده است و به همین دلیل مذاکرات برای پایان دادن به مذاکرات بی معنی است. در مورد موضوع تحریم ها ، ایالات متحده نه تنها نتوانسته حداقل سود اقتصادی را برای ایران تضمین کند ، بلکه حتی بار برداشتن همه تحریم های دوران ترامپ از جمله کاتزا ، مادر تحریم ها را هم بر نداشته است.
21. با توجه به ضمانت عدم خروج ، ایالات متحده تمایلی به ارائه ضمانت نامه معتبر یا حتی نوشتن یک جمله ارزشمند در متن توافق نامه ندارد.
22- با توجه به تحریم تسلیحاتی ، که اکنون مطابق با قطعنامه 2231 لغو شده است ، ایالات متحده اصرار دارد که این کار را ادامه خواهد داد ، این بدان معناست که از سال هشتم به بعد قصد ندارد از تعهدات باقی مانده نیز فراتر رود.
23- ایالات متحده هیچ فرمولی برای تبدیل ارزهای غیر دلاری ایران به یورو ابداع نکرده است ، این بدان معناست که توافق نامه بدون دسترسی ایران به هیچ یک از دارایی های خود اعم از فروش نفت یا روش دیگر تمدید می شود.
24. ایالات متحده هیچ فرمول واقعی برای تأیید اجرای تعهدات خود اتخاذ نکرده و طبق برنامه زمان بندی شده است. خنده دار وی اصرار دارد که ، در نتیجه ، ایران کل برنامه هسته ای خود را بدون کوچکترین تضمینی مبنی بر لغو واقعی تحریمهای ایالات متحده ، بست.
25. همه این موارد و بسیاری از موارد دیگر که در اینجا بحث نشده است توسط هیئتی متشکل از اعضای پارلمان ، دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفته است. اگر روحانی با مردم صادق باشد ، کافی است اجازه دهید نتیجه گیری “شورای اجرا” که با حضور نمایندگان دولت وی انجام شده است ، منتشر شود.
26. به استثنای موشکافی ، هیچ یک از موارد دیگر مذاکرات هیچ ارتباطی با قوانین مجلس ندارد. جالب اینجاست که ایالات متحده هیچ تضمینی برای تحمیل سریع تحریم ها ، که ظاهراً به بهانه های دیگر یا بهانه هایی مانند FATF منافع واقعی اقتصادی ایران را مانع نکنید.
27. و جالبتر اینکه ، همه اینها در شرایطی اتفاق می افتد که ایالات متحده استراتژی خود را روشن کرده و حاضر به انجام نهایی مذاکرات بدون تعهد ایران به مذاکرات هسته ای ، موشکی یا منطقه ای خارج از آژانس انرژی هسته ای نیست. در واقع ، ایالات متحده به وضوح اعلام کرده است که تحریم هایی را اعمال می کند تا ایران را مجبور به مذاکره بیشتر کند. گروگان خواهد گرفت
28. نمی دانم روحانی چه زمانی در مورد رفع تحریم صحبت کرد او می گوید منظور او واقعاً چیست؟ دروغ ارزان شده است. او به دنبال توافق برای حفظ تحریم ها ، قانونی کردن تحریم های آینده و نابودی برنامه هسته ای برای هیچ چیز بود. آمریکایی ها با او همان کار را نکردند.
29. دلیل ناقص بودن مذاکرات نه روی کار آمدن دولت جدید و نه قانون مجلس نبود. دلیل آن این است که ایالات متحده از دادن حداقل امتیازاتی که حداقل سود را برای ایران تضمین کند ، خودداری کرده است. دلیل این رفتار ایالات متحده طمع به “توافق آسان” با روحانی بود.
30. نه پارلمان و نه تا آنجا که من می دانم هیچ مقام دیگری مخالف توافق خوب نیست و توافق خوبی وجود دارد. روحانی می خواست بدون آنکه در ایران تحت تأثیر قرار گیرد ، مشکل آمریکا برای بازگشت به 1 + 5 را حل کند. آمریکا باید بداند که واقعاً روحانی دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  بازنشستگان بخوانند؛متناسب‌سازی حقوق از چه زمانی اجرا می‌شود؟

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید