مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حساسیت پوستی کودکان را بیشتر بشناسید!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



حساسیت پوستی کودکان و روشهای پیشگیری از آن


حساسیت پوستی کودکان شایع ترین آلرژی در کودکان است و پس از آن حساسیت به مواد غذایی در درجه دوم شیوع قرار می گیرد. حساسیت پوستی یکی از رایج ترین مشکلات پزشکی است که در سال های اولیه زندگی، این آلرژی می تواند با سلامت جسمی و روحی کودک تداخل ایجاد کند. بیشتر نوزادان و کودکان دچار مشکلات پوستی ازجمله خارش پوستی می‌شوند که خطرناک نیست و خود به‌ خود از بین می‌رود؛ اما ممکن است اطرافیان نگران شوند. این مشکلات می‌تواند علایم ناراحت‌ کننده ایجاد کند.


پوست کودکان از حساسیت زیادی برخوردار است و وقتی مانند پوست افراد بالغ در مواجهه با بسیاری از شرایط فیزیکی خاص قرار می گیرد با خطر آسیب مواجه می شود، کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماریهای ویروسی پوستی هستند که سرخک و سرخچه در صدر این بیماری ها قرار دارند. به گفته کارشناسان بیماریهای ویروسی دیگری در بین کودکان وجود دارند که با علائم و تظاهرات پوستی تب، گلو درد، راش و ضایعات پوستی بروز می کند.


علل حساسیت پوستی


حساسیت یا آلرژی هنگامی رخ می دهد که بدن به مواد خاصی واکنش منفی نشان می دهد. این مواد می تواند شامل شامل مواد زیر باشد اما محدود به این موارد نیست:


  • گرد و غبار

  • رنگ

  • غذا

  • عطر و رایحه

  • شیره گیاهان

  • کپک

  • شوره حیوانات خانگی

  • گرده


در برخی موارد، با تماس مستقیم پوست با یک ماده خارجی، علائم حساسیت نمایان می شوند. در موارد دیگر، آلرژن ممکن است بلعیده یا استنشاق شود. علائم همچنین ممکن است به صورت های دیگری مانند سردرد، احتقان، عطسه و آبریزش بینی ظاهر شود.


حساسیت پوستی


انواع حساسیت پوستی کودکان


اگر تاکنون در مورد خارش، تاول یا قرمزی پوست فرزندتان از خود سئوال پرسیده اید که اینها نشانه های بیماری، آلرژی، یا گرما و سرما هستند یا خیر باید بدانید که بیشتر اوقات این علائم زیاد اهمیت ندارند و به راحتی درمان می شوند اما همیشه باید با پزشک مشورت کنید و درمان درست را بیابید.


کلاه گهواره‌ای


فلس‌های چرب، پوسته زرد و قرمزی پوست سر نوزاد، نشانه‌هایی از کلاه گهواره‌ای است. پزشکان معتقدند ممکن است دلیل آن تولید بیش‌ازحد چربی از طریق غدد کودک باشد.


این حالت ممکن است به تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری مرتبط باشد. علایم کلاه گهواره ای می‌تواند به گردن، زیر بغل، صورت، پشت گوش و همچنین نواحی پوشک گسترش پیدا کند. خوشبختانه این مسئله نه خطرناک است و نه ناراحت‌کننده. به‌عنوان راه‌ حل، موهای کودک را اغلب با یک شامپوی ملایم بشویید و با برس نرم آرام شانه کنید.


جوش‌های پوشک


بیشتر نوزادان دچار جوش‌های پوشک، اغلب در 8 تا 10 ماهگی می شوند و یا زمانی که خوردن مواد جامد را شروع می‌کنند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پوست در نواحی پوشک تماس طولانی با ادرار یا مدفوع داشته باشد. از طرفی ممکن است براثر ساییدگی مکرر پوشک باپوست، واکنشی مانند پوسته‌ شدن ایجاد شود. راه‌ حل ، عوض کردن پوشک به‌محض خیس شدن است. استفاده از کرم حاوی اکسید روی یا وازلین در این قسمت ، مانعی بین پوشک و پوست نوزاد ایجاد خواهد کرد.


عرق سوز یا تب عرق گز


علت اصلی ایجاد عرق سوز بسته شدن مجاری عرق است که بیشتر با جوش های کوچک صورتی یا قرمز خودش را نشان می دهد و روی سر، گردن و شانه نوزادان دیده می شود. وقتی والدین به نوزاد لباس زیادی می پوشانند و او را خیلی گرم می کنند، نوزاد عرق سوز می شود که بهتر است در هوای گرم یک لایه کمتر از لباس والدین به تن داشته باشند.


اگزما


بچه های آسیب پذیر نسبت به اگزما ممکن است آسم یا آلرژی های دیگری هم داشته باشند هرچند دلیل اصلی اگزما مشخص نیست ولی بچه هایی که به آن مبتلا می شوند دستگاه ایمنی حساسی دارند. والدین باید مراقب خشک شدن پوست و خارش شدید آن باشند که بعضی بچه ها با این بیماری بزرگ می شوند و در دوره رشد موارد خفیف یا ملایم آن را تجربه می کنند.


درماتیت تماسی


درماتیت تماسی یک نوع جوش است که بلافاصله پس از تماس با یک ماده محرک ظاهر می شود. اگر کودک، به یک ماده حساسیت نشان داد، ممکن است درماتیت تماسی آلرژیک در او ایجاد شود. پوست ممکن است زبر، تاول زده یا حالت چرمی ناشی از قرار گرفتن مکرر در معرض ماده حساسیت زا را نشان دهد. اگر شما گمان می برید که پوست کودکتان آلرزیک است با دکتر خود در این باره صحبت کنید. پزشک برای شناسایی علتی که قابل اجتناب است کمک می کند.


کهیر


موارد بسیاری می توانند موجب این نوع برجستگی ها روی پوست شوند که معمولا با خارش و سوزش همراه هستند که استفاده از داروهایی مانند آسپیرین و پنی سیلین می توانند موجب بروز کهیر شوند.


تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی و افزودنی های غذاها، گرما و سرما و گلودرد میکروبی ممکن است کهیر بیاورد که در قسمت های مختلف بدن ممکن است ظاهر شود و چند دقیقه یا چند روز طول بکشد. گاهی فقط آنتی هیستامین آن را درمان می کند که می تواند نشانه مشکلات جدی باشد و با مشکل تنفسی یا ورم صورت همراه باشد.


آلرژی پوستی


مخملک یا تب سرخ


مخملک یک گلودرد میکروبی که همراه با جوش است و شامل گلودرد، تب، سردرد، دل درد و ورم غدد گردن و بعد از یکی دو روز، جوش قرمزی با بافت کاغذ سنباده ظاهر می شود.


این بیماری بعد از یکی دو هفته جوش ها از بین می روند که بسیار واگیردار است و به احتمال زیاد با آنتی بیوتیک خیلی زود خوب می شود.


سرخچه


سرخچه یک بیماری ملایم است که نامش از لیست شش بیماری پوستی شایع در کودکان گرفته شده است. بچه ها 6 ماهه تا 2 ساله بیشتر احتمال مبتلا شدن به آن را دارند که بعد از چهار سالگی خطر ابتلا به آن کم است که با یک سرماخوردگی آغاز شده و چند روز بعد تب کودک بالا می رود که ممکن است موجب تشنج در او شود. با قطع ناگهانی تب این بیماری تاول ها با جوش های کوچک و صاف صورتی و برجسته روی سینه و پشت و سپس دست ها و پاها ظاهر می شوند.


روزئولا


تقریباً همه کودکان قبل از شروع مدرسه دچار روزئولا می‌شوند. این بیماری بسیار مسری و شایع است. این عفونت از گونه‌های خاصی از ویروس هرپس انسانی است و با تب ناگهانی شروع می‌شود. سپس جوش‌ها با لکه‌های کبود روی تنه کودک ظاهر می‌شود. این جوش‌ها خارش‌دار یا دردناک نیست و معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. در صورت رفع نشدن مشکل پس از سه روز یا در صورت داشتن تب بالای 39.5 درجه که بیش از یک هفته به طول انجامید، به پزشک مراجعه کنید.


کچلی یا قارچ پوستی


این قارچ عفونی مسری است که باعث بروز تکه‌های گرد می‌شود. ظاهر آن ممکن است صاف با لبه های پوسته پوسته باشد. گاهی اوقات خارش‌دار است و می‌تواند باعث ریزش مو شود. قارچ پوستی اگرچه به‌آسانی با کلاه گهواره ای اشتباه می‌شود اما در چندماهگی تا یک‌سالگی بروز می‌کند. به‌احتمال‌زیاد پزشک استفاده روزانه از یک کرم ضد قارچ OTC را برای حداقل یک هفته تجویز خواهد کرد. گاهی اوقات کودکان نیاز به داروی قوی‌تر خوراکی دارند.


زرد زخم


زرد زخم یک عفونت پوستی بسیار مسری است و معمولاً بین2 تا 5 سالگی ظاهر می‌شود. این عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری‌ استرپتوکوک یک زخم کوچک ایجاد یا محل خارش را آلوده می کند. عمولاً، زرد زخم براثر استرپتوکوک به صورت زخم کوچک در اطراف بینی و دهان ظاهر می‌شود. زخم‌ها ترشح می‌کند و می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند. عفونت بر اثراستاف باعث ایجاد تاول بزرگ ‌تر می‌شود. در صورت درمان سریع با آنتی‌بیوتیک، زرد زخم معمولاً خطرناک نیست.


چگونه بفهمید کودک شما به چه چیزی حساسیت دارد؟


  1. گاهی اوقات پزشک برای درمان، سابقه و شرح حالی از بیماری کودک شما می گیرد تا متوجه شود کودک باید از چه موادی دوری کند.

  2. در بسیاری موارد همین گرفتن سابقه بیماری به پزشک کمک می کند که در مرحله اول چه موادی باید حذف شوند.

  3. گاهی برای تشخیص ماده آلرژن نیاز به آزمایش پوستی است. این فرآیند شامل تماس دادن مقدار کمی از مواد حساسیت زا به پوست کودک است. اگر واکنشی روی داد، پس کودک به آن ماده حساسیت دارد. پزشک بر اساس محیط و سابقه خانوادگی مواد مختلف را امتحان می کند.

  4. گاهی اوقات برای تشخیص، آزمایش خون گرفته می شود، اما این آزمایش، به ویژه در کودکان کوچکتر دقت کمتری دارد.همه واکنش های پوستی واکنش های آلرژیک نیستند. پزشک به تعیین علت واکنش پوست بیمار کمک می کند.


چه موقعی حساسیت نیاز به درمان اورژانسی دارد؟


در موارد نادر، کهیر می تواند شوک آنافیلاکسی ایجاد کند. آنافیلاکسی تقریبا بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها رخ می دهد و می تواند منجر به مرگ شود. علایم این بیماری عبارتند از:


  • نبض سریع و ضعیف

  • تورم چشم ها، لب، و یا چهره

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • سرگیجه

  • غش کردن

  • مشکلات تنفسی


اگر فرزند شما دچار آنافیلاکسی شده است با اورژانس تماس بگیرید. پزشک ممکن است به شما بگوید که آدرنالین را تزریق کنید. اگر کودکتان سابقه حمله شدید آلرژی داشته حتما با پزشک مشورت کنید.


چگونه حساسیت پوستی را مدیریت کنید؟


حساسیت پوستی در هر سنی اتفاق می افتد، اما در کودکان شایع تر است. خوشبختانه، شدت حساسیت با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند. اما درمان و رسیدگی به هرگونه تغییر غیرعادی در پوست کودک در اوایل و قبل از پدیدار شدن عوارض، مهم است. اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از علائم آلرژی پوست در محدوده زمانی معین در کودکان مهم است.


گاهی بثوراتی که برطرف شده اند مجددا با در معرض محرکهای خاص قرار گرفتن، ظاهر می شوند. بهترین راه برای درمان این آلرژی ها آنست که اول عامل را کشف کنید و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. برای مطمئن شدن از وضعیت درمان و رفع نگرانی خود به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.


divider


بیشتر بخوانید:


حساسیت چشم و راههای درمان آن


درمان حساسیت و آلرژی های شبانه در فصل پاییز و زمستان


انواع آلرژی و حساسیت در کودکان و درمان این عارضه


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر برای آنفولانزا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *