حداقل دستمزد کارگران در سال آینده به 9 میلیون تن می رسد؟



به گزارش سلام نو به نقل از اکتساد24، امشب چهارشنبه 11 اسفندماه شورای عالی کارگری دومین جلسه افزایش دستمزد سال 1401 را برگزار می کند. جلسه ای برای رسیدن حداقل دستمزد 2.6 میلیون تومانی به سبد 9 میلیون تومانی.

با وجود برنامه پیش بینی شده معاونت جدید روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسات افزایش حداقل دستمزد همانند سال های گذشته برگزار می شود و شورای عالی کار هفته ای یک بار تشکیل جلسه می دهد. .

فرامرز توفیکی از اعضای کارگروه شورای عالی کار می گوید: تجربه سال های اخیر نشان داده است که تعداد جلسات شورای عالی کار در هفته های اخیر افزایش یافته است. جلسه امروز هم بخشی از همین موضوع است. این برای دومین بار است که شورای عالی کارگری در سال 1401 درباره دستمزد تشکیل جلسه می دهد و با این حال با توجه به تجربه جلسات قبلی طبیعی بود که موضوع در یک جلسه حل نشود.

حداقل دستمزد به 9 میلیون تن می رسد؟

بر اساس اعلام هفته های گذشته، مبنای مذاکرات دستمزد سال 1401 باید 9 میلیون تومان سبد مادام العمر باشد. میلیون ها مزدبگیر مشتاقانه منتظر نتیجه نهایی شورای عالی کار هستند تا ببینند اکثر کارفرمایان در این شورا چگونه با افزایش حقوق جدید 450 هزار تومانی مسکن، 600 هزار تومانی کارگران، کمتر از 3.5 میلیون تومان در ماه موافقت خواهند کرد. شورای عالی کار، همان کارگر سرپرست خانوار باید ماهانه ۹ میلیون تومان برای زندگی عادی هزینه کند و حداقل دستمزد را بپردازد.

تجربه شورای عالی کار در سال‌های اخیر نشان داده است که علیرغم تفاوت قابل توجهی که همواره بین درآمد و هزینه خانوارهای حقوق بگیر وجود داشته است، در عمل ائتلاف کارفرمایان دولتی و غیردولتی همواره مانعی جدی بوده است. افزایش دستمزد کارگران .. این بود و بنابراین انتظار نمی رود که در ادامه مذاکرات دستمزد از 1401 بار دیگر چنین حرکت بازدارنده ای تکرار شود.

بیشتر بخوانید  وضعیت تاهل ارشا اقدسی | همسر ارشا اقدسی

توفیقی در این زمینه احتمال چنین نگرانی هایی را رد نمی کند، اما می گوید تیم کارفرمایان به طور سنتی فضای خوبی با افزایش حقوق نداشته اند. نمونه اخیر این رویکرد، گفتگوی بین یک کارفرما، یکی از اعضای شورای عالی کار، در مورد اینکه چه زمانی باید نظرات خود را بیان کنند، این واقعیت است که کارفرمایان تمایل بیشتری به انتقاد از وضعیت موجود دارند، به عنوان مثال، زمانی که اقتصاد وضعیت بدتر می شود آنها قانون اساسی را زیر سوال می برند، اما در عمل همیشه از دخالت دولت شکایت دارند. بخش خصوصی که موفقیت خود را در حذف نقش اقتصادی دولت می‌داند، از عدم کنترل دولت بر قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها گلایه می‌کند، اما در عمل ادعا می‌کند که دخالت دولت بر تولید مسلط شده است. نتیجه یک رویکرد واحد به کار شورای عالی کار است به دولت پرداخت کنید.

به گفته توفیکی، در جلسه اخیر شورای عالی کار، کارفرمایان حاضر به بازی ادامه دادند، اما این بار اعضای دولت به کارفرمایان پاسخ دادند، اما باید منتظر پایان مذاکرات دستمزد در سال 1401 بود تا متوجه تفاوت دولت سیزدهم و سایر دولت ها در زمینه افزایش دستمزد کارگران.

یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار می افزاید: حداقل در چهار سال گذشته خانواده های مزدبگیر بیش از گذشته تحت فشار مالی بوده اند و این امر بر کسی پوشیده نیست. خود رئیس جمهور نیز با توجه به مقاومت کارگران در سال 1400 در برابر افزایش حقوق و پذیرش وعده های توخالی تیم اقتصادی آن زمان برای سرکوب تورم به خوبی به این موضوع واقف است و باید به یاد داشته باشد که کل کشور در همان زمان مورد بازرسی قرار گرفت. .

بیشتر بخوانید  ببینید |‌ مهران مدیری لباس نظامی برتن کرد

او همچنین درباره احتمال تعیین حقوق سال آینده می گوید: «همه اینها یک داستان است؛ اینها هم یک داستان است. تحقیق یا تکمیل نشده یا به زودی تکمیل خواهد شد. البته هزینه زندگی در چهار گوشه ایران به هم نزدیک است و تامین خانوار در اطراف مرکز تفاوت چندانی ندارد. توفیقی در پایان خاطرنشان می کند: کارگروه منتظر است ببیند اعضای کارفرمایان این بار چه سمتی خواهند داشت و چه رویه ای را در مقابل بخش دولتی انتخاب می کنند؟ آیا اتحاد سالانه کارفرمایان دولتی و خصوصی برای جلوگیری از افزایش دستمزدها تکرار می شود؟ یا اینکه تیم جدید مستقر در وزارت کار تغییر مسیر دهد و با افزایش منطقی حقوق و تضمین کنترل قیمت ها به سمت کاهش شکاف درآمد و هزینه های زندگی خانواده های کارگری حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید