حداقل دستمزد در سال 1401 چقدر خواهد بود 5.6 یا 9 میلیون تومان؟



به گزارش سلام نو به نقل از فراار، در حالی که با مصوبه شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری برای خانوار کارگری با میانگین 3.3 نفر در ماه 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شده است. به نظر می رسد بر اساس تعیین حداقل دستمزد 5.6 میلیون تومانی کارکنان در سال آینده توسط کمیسیون تلفیق، حداقل دستمزد 1401 برای همین میزان تعیین شود.

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در تلاش هستند حداقل دستمزد منطقه ای را تعیین کنند، اظهار داشت: در این راستا تلاش می شود حداقل دستمزد منطقه ای تعیین شود. فرارو وی گفت: اگر حقوق بر اساس منطقه جغرافیایی یا مشاغل و طبقات مختلف تعیین شود قطعا میزان حقوق تعیین شده از حداقل حقوقی که به صورت عادی و جهانی تعیین می شود بیشتر است.

نماینده کارگران در شورای عالی قضایی افزود: تعیین دستمزد بر اساس محدوده جغرافیایی مستلزم زیرساخت های مختلفی است که در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین حداقل دستمزد در سطح جهانی تعیین می شود، در حالی که قبل از انقلاب تجربه تعیین دستمزد براساس جغرافیا و طبقه و حرفه بود. اما در این چهار دهه، چون دولت به وظیفه خود عمل نکرد، هرگز شاهد تعیین حقوق منطقه ای نبودیم.

توفیقی گفت: این شغل مستلزم تعیین سبد زندگی بر اساس نوع مساحت و نوع کارگاه های آن مناطق، قدرت خرید مردم آن منطقه، قیمت کالاها و خدمات در آن منطقه، پراکندگی و پراکندگی است. جمعیت.” حرفه های مختلف و اطلاعاتی از این دست چنین اطلاعاتی اصلاً در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید  اشک‌های مجتبی جباری برای وریا غفوری روی آنتن زنده

تکلیف حداقل دستمزد در سال 1401 چه می شود؟

حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری و عضو سابق شورای عالی کار با اشاره به دو سناریو در خصوص تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: هزار تومان در حال بررسی است در حالی که دولت این موضوع را تعیین کرده است. شکل. با 4 میلیون و 500 هزار تومان می توان انتظار داشت که حداقل دستمزد سال آینده برابر با میزان تعیین شده توسط مجلس باشد.

وی افزود: بنابراین تعیین رقم پنج میلیون و ششصد هزار تن به عنوان حداقل دستمزد کارگران در سال آینده قابل تامل است، از سوی دیگر با توجه به اینکه کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی کار در سال آینده با توجه به . . نسبت بین نرخ تورم و رشد قیمت ها حدود 9 میلیون تومان تعیین شده است، در حالی که طبق ماده 41 قانون کار، دولت باید حداقل دستمزد را بر اساس سبد معیشت تعیین کند.

حاج اسماعیلی گفت: متأسفانه سال ها شاهد بودیم که دولت در تعیین حداقل دستمزد کارگران مطابق قانون عمل نکرده و حقوق تعیین شده برای کارگران همواره کمتر از نرخ تورمی اعلامی از سوی مراجع رسمی است. ” “

این فعال کارگری با اشاره به اینکه حداقل دستمزد کارگران باید بیشتر از کارمندان باشد، افزود: با توجه به اینکه دسترسی کارگران آموزشی، بهداشتی، اجتماعی و مانند آن است. تسهیلات بسیار کمتر از کارمندان است، حقوق پایه باید کارگران بیشتر فکر کنند، اما متأسفانه می بینیم که این مسائل از سوی مسئولان اصلا رعایت نمی شود.

حاجی اسماعیلی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، مذاکرات و توافقات برای تعیین حداقل دستمزد سالانه باید سه جانبه باشد، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که دولت به دلیل اینکه بزرگترین کارفرما است، همیشه به قول خود عمل می کند و نمایندگان کارگری در این.” از سوی دیگر عدم امضای صورتجلسه مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد سالانه که به امضای نمایندگان کارگران نرسیده است، نمی تواند تاثیری داشته باشد، صرفا جنبه نمادین دارد و تاثیری ندارد. در مورد تعیین حداقل دستمزد در چنین شرایطی، نمایندگان کارگران باید فعالانه مذاکره کنند تا بتوانند واقعاً از حقوق کارگران دفاع کنند.

بیشتر بخوانید  عاشقانه همسر سوگل طهماسبی برای تولدش

این کارشناس کارگری در خصوص بهانه های مقامات عالی اقتصادی دولت برای عدم افزایش حقوق کارگران و کارمندان متناسب با تورم واقعی، خاطرنشان کرد: تورم افزایش می یابد، تورم دوباره افزایش می یابد، پاسخ این است که اگر دولت بخواهد تورم را کنترل کند. در دستور کار، باید از صفر شروع شود، با توجه به کسری بودجه پیش روی دولت. ، باید هزینه های اضافی و ضایعات خود را کاهش دهد، اما می بینیم که چنین رویکردی از سوی دولت دنبال نمی شود، بنابراین افزایش حداقل دستمزد در سال آینده کافی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید