مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حج غسل و نحوه انجام آن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: یکی از اعمالی که قبل از ورود به حرم امام انجام می دهیم، غسل زائر است. «غسل زائر» از نظر نیت با کمانچه های دیگر متفاوت است، یعنی به صورت منظم و مناسکی اجرا می شود.

یکی از کارهایی که قبل از ورود به حرم امام انجام می دهیم غسل زیارت است که هدف از غسل زیارت با سایر گزله ها متفاوت است یعنی به صورت منظم و تشریفاتی انجام می شود همانطور که قبلاً گفته شد. ، اما نیت را باید زیارت نامید و همانطور که گفته شد در یک غسل می توان نیت های متعدد را وارد کرد.

مثلاً: غسل جنابت کرد، آن هم در روز جمعه است و غسل روز جمعه مستحب است، بدنش با میت تماس داشت، غسل میت واجب است و می خواهد به زیارت هم برود. در اینجا 4 نیت وجود دارد که دو مورد از آنها واجب و یکی است. در این مطلب مستحب و دومی که همان زیارت است را می یابیم تا بدانیم با چه نیتی باید غسل کرد. …توجه داشته باشید که تمام نیت ها فقط با یک غسل انجام می شود..بسیاری از مردم با نیت مستحبی غسل می کنند در حالی که بسیاری از مراجع ورود به حرم امام را وضو نمی دانند بلکه فتوا می دهند که با آن انجام می شود. قصد شادی.. .

مراد رجا یعنی: این کار را به امید دریافت ثواب انجام دهد. زیرا اگر دلیل شرعی بر استحباب آن وجود داشته باشد، مراجع فتوا مستحب بودن آن را می دانند. بنابراین اگر مرجع شخصی فتوا به این غسل داده باشد، مقلد آن مرجع حق نیت مستحبی ندارد.

زیارت گوسل

طریقه غسل ​​در زیارت

در مورد حکمت و چرایی غسل زائر چند نکته قابل ذکر است:

1- زائر برای حضور در حرم باید از داخل و خارج تمیز باشد. انجام «غسل زیارت» به عنوان عبادت، علاوه بر طهارت بدن و لباس، موجب طهارت روح و روان نیز می شود. طهارت روحی شرط انس با دل و جان پاک و حضور در اماکن مقدس است زیرا زائر در محضر معصومین است. احترام به این ادب در زمان حیات امام مورد تأکید بود.

2- فقهای بزرگ شیعه که به مستحب غسل زیارت فتوا داده اند به احادیث فراوانی استناد کرده اند.

مثلا :

الف) از امام صادق علیه السلام پرسیدند. برای آیه «تَخُذُوا زینتَکُمْ مِنْ کلِ مسجد» فرمود: «وضو از کل امام است; این به معنای غسل در هنگام زیارت هر امامی است.

ایشان با برداشت من از این تعبیر، غسل را از مصادیق آراستگی در هنگام عبادت یا زیارت عبادت می دانستند و این نکته شامل زندگی پس از دنیا می شود. زیرا حفظ حرمت آنها قبل و بعد از مرگ یکسان است.

ب) شخصى از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: چگونه حج كنم در حالى كه نمى توانم در محضر شما باشم؟ اگر نمی توانی نزد ما بیایی روز جمعه غسل ​​کن یا غسل کن و بر بام برو و دو رکعت نماز بخوان و به من توجه کن، به راستی هر که در زمان حیاتم مرا زیارت کند مانند آن است که در زمان من مرا زیارت کرده باشد. زمان. هر کس مرا در زمان مرگم زیارت کند، گویا در زمان حیاتم مرا زیارت کرده است.

بیشتر بخوانید  خشم معترضان لبنانی در پی حذف یارانه سوخت/ احضار رئیس بانک مرکزی به دفتر عون

با توجه به اولویت زیارت در کنار حرم می توان به اهمیت آبگرم زیارتی پی برد.

4- شایستگی زیارت را در کلام زیبای امام رضا (علیه السلام) نیز می توان یافت; می فرماید: هر که بعد از غسل مرا زیارت کند از گناهان پاک می شود، مانند روزی که مادرش را به دنیا آورد.

غسل حج چیست و چه هدفی دارد؟

جواب:

به محض اینکه طرف بخواهد زیارت کند، تبدیل به نیت می شود. کیفیت آن مانند دیگر کمانچه هاست.

غسل به دو صورت تمیز و آرتماسی انجام می شود.

حمام سفارش داد

سفارش آموزش شنا

در گاسلای مناسب ابتدا سر و گردن و سپس سمت راست و سپس سمت چپ بدن شسته می شود. اجماع در مورد ترتیب فوق الذکر نیز درخواست شد. برخی ترتیب چپ و راست را اجباری نمی دانستند.

نظم در میان اعضا حالت واقعی است. بنابراین غسل خلاف دستور مذکور، حتی از روی جهل یا نسیان، غسل را باطل می کند.

طبق فتوای اکثر مراجع تقلید، ترتیب هر ماده یعنی شروع از بالا به پایین الزامی نیست. همین طور موالات واجب نخواهد بود (موالات یعنی شستن اعضاء یکی پس از دیگری و فاصله ندادن بین آنها به اندازه ای که عضو قبلی خشک شود).

توصیه می شود آب مصرفی در این شکاف بیش از سه لیتر نباشد. برخی بر خلاف دستورات دینی وقت و آب زیادی را صرف غسل می کنند و دچار وسواس می شوند. برای رهایی از این حالت، یک فرد وسواسی نباید نگران افکار خود باشد و مانند افراد عادی برای آن وقت بگذارد.

حمام حرارتی

برای غوطه ور کردن یکباره کل بدن در آب در نظر گرفته شده است. لازم است تمام بدن همزمان زیر آب باشد.

اگر نیت غسل در حالی باشد که تمام بدن زیر آب است، طبق فتوای برخی منابع، تقلید غسل صحیح نیست.

نماز در زیارت

همچنین هنگامی که می خواهید یکی از معصومین علیهم السلام را زیارت کنید و در حال غسل بگویید:

یاد و خاطره شهید مورد عفو الهی چیست؟

آنچه درباره شهید رحمه الله در کتاب نافلیت آمده است:

و او

و دعا این است:

خدایا قلبم را پاکیزه و سینه ام را نورانی کن و زبانم را در ستایش خود پاداش ده و سبحان تو را خدایا. [اجْعَلْ‏] آن را برای من پاک و شفابخش و روشنگر قرار ده، زیرا تو بر هر چیزی توانا هستی.[۲] [و پس از غسل می گویی] «خدایا قلبم را پاکیزه گردان و اعمالم را نیکو گردان و به آنچه داری نیکو گردان، خدایا مرا از توبه کنندگان و از پاکان قرار ده».

بیشتر بخوانید  بازیکن پرسپولیس با خاک یکسان شد!!

زیارت گوسل

غسل زائر چیست؟

لغو غسل زائر

سؤال 645: مستحب است قبل از ورود به مسجدالحرام، شهر مکه، مسجد اعظم، کعبه، مدینه، مدینه و مسجد النبی، غسل کند و وارد مسجدالحرام شود. از ائمه ما علیهم السلام اگر غسل کند و در یک روز چند بار خود را معالجه کند یک غسل کافی است و اگر بخواهد داخل مسجدالحرام مکه شود. و خانه کعبه در یک روز اگر به نیت همه آنها یک غسل کند کافی است و همچنین اگر بخواهد وارد مدینه مقدس و مدینه و مسجدالنبی شود. در یک روز یک غسل برای همه کافی است و برای زیارت پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام از راه دور یا نزدیک و طلب حاجت از خداوند متعال و نیز توبه و نشاط برای آن حضرت. برای عبادت و برای مسافرت، مخصوصاً زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام مستحب است انسان غسل کند و اگر یکی از غسل های ذکر شده در این مسأله را بجا آورد. و بعد کاری کند که وضو را باطل می کند مثلاً بخوابد غسلش باطل می شود و مستحب است غسل تکرار شود.

مستحب است قبل از ورود به مسجدالحرام، شهر مکه، مسجد اعظم، خانه کعبه، مسجدالحرام مدینه، شهر مدینه، مسجد النبی و حرم آن حضرت غسل کند. . و اگر در روز چند مرتبه انجام شود یک غسل کافی است ولی اگر در روز غسل کند شب هم می تواند این اعمال را که مربوط به آن است انجام دهد و بالعکس; و برای زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه ما علیهم السلام از راه دور یا نزدیک مستحب است انسان غسل کند.

اگر یکی از غسل های ذکر شده در این نسخه را بجا آورد و بعد کاری کند که وضو را باطل می کند، مثلاً بخوابد، غسلش باطل نمی شود، ولی مستحب است دوباره غسل ​​کند.

تأکید می شود که هیچ یک از کمانچه های مستحب برای وضو کافی نیست.

معمولاً اگر غسل زیارت در روز انجام شود تا آخر روز و اگر در شب باشد تا آخر شب (فجر) صحیح است.

لغو Gusla

اگر یکی از وضوهای باطل (1) بعد از غسل پیدا شود، غسل باطل نمی شود، یعنی لازم نیست دوباره غسل ​​کرد، بلکه برای نماز باید وضو گرفت. فسخ وضو با لغو غسل فرق دارد. البته چیزهایی که غسل ​​را باطل می کند وضو را نیز باطل می کند. اما بعضی چیزها که وضو را باطل می کند، غسل را باطل نمی کند.

چیزهایی که غسل ​​را باطل می کند آنهایی است که غسل ​​را واجب می کند، مانند: 1- جنابت. 2- خون قاعدگی 3- خون ناشی از اجابت مزاج. 4- خون پس از زایمان. اگر یکی از این چهار چیز پیدا شود، هم وضو و هم غسل واجب می شود.

بیشتر بخوانید  یادآوری نماینده لایحه رتبه بندی معلمان باید در مجلس در دستور کار قرار گیرد

هفت چیز وضو را باطل می کند:

اول: برج ثور، و توسط ثور اداره می شود.

دوم: مدفوع.

سوم: باد در معده و روده از مخرج مدفوع خارج شود.

چهارم: خوابی که به واسطه آن چشم نمی بیند و گوش نمی شنود، اما اگر چشم نبیند و گوش نشنود، وضو باطل نمی شود.

پنجم: چیزهایی که ذهن را از بین می برد، مانند جنون، مستی و بیهوشی.

ششم: استحاضه زنان که بعداً مطرح خواهد شد.

هفتم: جنابت، ولى بنابر احتياط مستحب، هر كارى كه براى آن بايد غسل كرد.

زیارت بدون غسل

برخی از مراجع عظام تقلید، غسل را برای ورود به حرم امام (علیه السلام) و زیارت آن ها، مستحب دانسته اند، اما برخی دیگر، استحباب این غسل را در روایات ثابت نمی کنند و می گویند: اگر کسى که مى‏خواهد چنین کند، باید به نیت شادى و به امید انجام ثواب این کار را انجام دهد. اما در مورد زیارت حمام امامزاده و معصومین; از جمله حضرت معصوم (علیه السلام) باید به نیت راجه باشد; زیرا از کمانچه این بزرگان خبری نیست و از نظر فتوا نیز تفاوتی بین فقها نیست.

برای زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام دو رکعت نماز است.

لازم به ذکر است که زائر می تواند در زیارت (قبل یا بعد از آن) دو رکعت نماز زیارت بخواند تا به خدا نزدیک شود و به زیارت کننده ثواب بدهد.

در اینجا به چند فتوا اشاره می شود:

حضرت امام خمینی: برای ورود به حرم آن حضرت غسل کنید.

حضرت آیت الله سیستانی: غسل زیارت معصومین از دور یا نزدیک، تأیید این غسل ثابت نیست و هر که بخواهد آن را انجام دهد باید نیت بهشتی داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مستحب است برای ورود به اماکن مقدس به امید ثواب الهی غسل کنند. مثلاً برای ورود به مکه و مدینه و یا ورود به مسجد الحرام و مسجد پیامبر (ص) و همچنین حرم امام (علیه السلام).

حضرت آیت الله بهجت: مستحب است قبل از ورود به حرم امام (ع) غسل کند.

حضرت آیت الله صافی: قبل از ورود به … حرم امام مستحب است انسان غسل کند.

در مورد نماز زیارت حضرت معصومه (علیه السلام) باید به نیت امید و ثواب خوانده شود.

حضرت آیت الله صافی: س 374: حضرت معصومه (س) در زیارت دو رکعت نماز زیارت چه می خواند؟ (چون می گویند برای ائمه نوشته شده است).

جواب: نباید نماز را به عنوان دستور شرعی که در این مورد وارد شده است بخواند، بلکه باید دو رکعت نماز نیت قرب الهی را داشته باشد و ثواب آن را به حضرت معصومه علیهاالسلام بدهد. .

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *