حاتيب زاده: ما در آستانه پايان گفتگوهاي وين هستيم



به گزارش ایرنا ، سعید حاتب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بیست و دومین و آخرین گزارش وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز گزارش دقیق و جامعی از آخرین وضعیت اجرای وزارت امور خارجه ، از جمله جزئیات توافق ها و موانع. اخبار کنونی در وین منتشر شد.

وی افزود: این گزارش بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه است که براساس تعهدات قانونی خود به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. با توجه به اینکه این گزارش آخرین گزارش وزارت امور خارجه در اواخر دولت دوازدهم است ، سعی بر آن بود تا نگاه جامعی به اجرای برجام و راهکارهای پیش رو داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن توصیه برای مطالعه این گزارش ، گفت: “در این گزارش سعی شده ارزیابی عادلانه و کارشناسی شده و پیشنهاداتی برای پیشرفت بیشتر ارائه شود.

وزن مشکلات حل شده بسیار بیشتر از مشکلات حل نشده است

هاتيب زاده در مورد ارزيابي خود از اين گزارش گفت: با توجه به پيشرفت هاي انجام شده ، مي توان گفت كه ما به پايان گفتگوهاي وين نزديك هستيم. برخی از مسائل حل نشده باقی مانده است ، اما آنچه مهم است این است که وزن مسائل حل نشده بسیار بیشتر از مسائل حل نشده است. ما راه طولانی را طی کرده ایم ، اما این کار آسان نخواهد بود. ما امیدواریم که سایر کشورها بتوانند تصمیمات خود را بگیرند ، در این صورت ما نیز می توانیم به توافقی برسیم که مورد پسند همه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در وین ، همه هیأت ها اذعان دارند که پیشرفت نسبتاً خوبی حاصل شده است و همه در مورد جدی بودن ادامه مسیر و دستیابی به توافق برای احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق دارند ، اما در این زمینه توافق دارند که برخی از موارد اصلی باید توسط مقامات خطاب شده است. “بررسی تصمیم گیری در کشورها.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک گفت: آنچه در كشور ما به طور كلی پذیرفته شده این است كه اولاً تحریم های آمریكا باید به طور مtedثر برداشته شود و ثانیا خواسته های پس از جنگ هیچ ارتباطی با این توافق نامه ندارد. بارها بیان شده است که به محض اجرای کامل توافق هسته ای و تأیید آن ، جمهوری اسلامی ایران اجرای کامل تعهدات خود را از سر می گیرد.

حاتب زاده افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت مذاکرات در وین خوب است به این معنا که هم متن های زیادی تهیه شده و هم بخشهایی که پر نشده اند از وضعیت خاصی برخوردار هستند که به وضوح تفاوت ها را نشان می دهد. “این به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا درک کنند در چه مرحله ای از تصمیم گیری قرار دارند.

وی تأکید کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات تغییری نکرده است و ما می خواهیم برای انجام تعهدات کشورمان تحریم ها برداشته ، بررسی و سپس تمدید شود. از طرف دیگر ، ایالات متحده به عنوان متخلف شورای امنیت سازمان ملل باید تضمین های لازم را ارائه دهد. در مذاکرات وین ، در چارچوب منافع ملی ، فقط اهداف تعیین شده توسط مقامات عالی رتبه را دنبال می کنیم.

بیشتر بخوانید  انقدر پاستارو تکراری نخور! | طرز تهیه پاستا تن ماهی +ویدئو

زمان برای حالت های دوازدهم و سیزدهم از اهمیت ثانویه برخوردار است

سخنگوی هیئت دیپلماتیک همچنین در مورد زمان توافق گفت: مطمئناً دستیابی به منافع عالی مردم برای دولت دوازدهم و سیزدهم مهم است و زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. بدیهی است که هرچه این مهم مهم زودتر حاصل شود ، اثرات لغو تحریم ها در کشور نیز زودتر نمایان خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار منتشر شده درباره ارزیابی دولت بایدن از تغییر سیاست های تحریم اقتصادی علیه ایران ، گفت: شکست سیاست فشار حداکثر مدت هاست که برای کارشناسان روشن است. این سیاست به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. در عین حال ، غیرقانونی بودن استراحتگاه و اعمال تحریم های یک جانبه و ناکارآمد بودن این ابزار در صحنه بین الملل مورد توافق است.

وی افزود: طی چهار دهه گذشته ، دولت های مختلف ایالات متحده طیف گسترده ای از مجازات ها را علیه ایران اعمال و اجرا کرده اند ، اما واقعیت این است که حتی به گفته مقامات آمریکایی ، آن کشور نتوانسته است به اهداف تحریم خود دست یابد و تاکنون هیچ کجا.

حاتيب زاده گفت: ارزيابي و ارزيابي تغيير در سياست تحريم هاي آمريکا به مشاهده و تاييد عملي اين ادعاها بستگي دارد.

مذاکرات برای آزادی زندانیان ایرانی در جریان است

سخنگوی هیئت دیپلماسی گفت: “موضوع آزادی زندانیان ایرانی در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی که به بهانه های دروغ گروگان گرفته شده اند ، همیشه از موارد مهم بوده است.

وی گفت: وزیر خارجه افتخاری مدتهاست که پیشنهاد تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی را با یکدیگر دارد. دولت بایدن نیز از بدو تأسیس روی این موضوع کار می کند. مذاکرات در این زمینه در حال انجام است و در صورت پایان یافتن مذاکرات ، متعاقباً به آنها اطلاع داده می شود.

در منابع ارزی ایران در کره جنوبی تغییر چشمگیری مشاهده نشده است

حاتب زاده در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر توافق کره جنوبی و ایالات متحده برای همکاری در مورد دارایی های منجمد ایران گفت: کره جنوبی پس از تغییر دولت در ایالات متحده مشکلات روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی را حل خواهد کرد جمهوری ایران. “به طور خاص ، رفع محدودیت های منابع مالی ایران توسط بانک های کشور بیان شده است و در این بین برخی از ابتکارات کشور از جمله سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران در 22 و 23 آوریل را شاهد هستیم. .

سخنگوی هیئت دیپلماتیک افزود: در همه این تحرکات و مبادلات ، کره جنوبی قول داده است که برای حل این مسائل اقدامات عملی انجام دهد. اما علی رغم گفتگوها و گفتگوهای مقامات جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی ، از جمله در سفر نخست وزیر به تهران ، در عمل تاکنون تحول مهمی برای حل مشکلات بین دو کشور و به ویژه رفع محدودیت ها ایجاد شده است. منابع ارزی ایران. این کار در مورد بانک های کره ای انجام نشده است.

بیشتر بخوانید  این افراد هیچ‌وقت موز نخورند

وی ادامه داد: هر از گاهی در بانک های این کشور اخباری در مورد آزار و اذیت طرف کره ای در خصوص امکان بهره برداری یا انتقال بخشی از منابع مالی کشورمان منتشر می شود ، اما متأسفانه در عمل ما شاهد اقدامات عملی هستیم ، حتی برای انتقال بخشی از ما بودجه کانال سوئیس را برای خرید کالاهای بشردوستانه یا تسهیل خرید چنین کالاهایی از کره یا کشور سوم تأمین نکردیم.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک تأکید کرد: “تجربه نشان می دهد که چنین اقداماتی و جلب رضایت آنها با اظهارات رسانه ای عادی ، روال معمول کره جنوبی است که تکرار خواهد شد و تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران نتیجه عملی و م seesثر نبیند ، ژست های رسانه ای مهم است. “من نمی دهم.

همکاری بین ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن همچنان ادامه دارد

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات در مورد تعلیق پروژه واکسن کوبا و کوبا گفت: پروژه تولید مشترک واکسن کوبایی Subrana 2 Crona بین ایران و کوبا که در سال گذشته در سفر دکتر ظریف به هاوانا آغاز شد ، در حال انجام است و همکاری نزدیک رابطه بین انستیتو دامداری در ایران و موسسه فینلا کوبا همچنان قوی است.

وی اظهار داشت: موضوع انتقال فناوری این واکسن در کشور ما که به عنوان یکی از بهترین واکسن های جهان رتبه بندی شده و نتایج و اثربخشی بسیار بالایی را در برابر سویه های جدید این ویروس نشان داده است ، همکاری خوب بین کشورها. “همچنین ، بحث های فشرده علمی هفتگی بین مدیران و دانشمندان دو موسسه در مورد آزمایشات بالینی و روند انتقال و بهینه سازی تولید به طور منظم و مستمر در سال جاری ادامه داشت.

حاتب زاده افزود: بیانیه مشترک م Instituteسسه دامداری ایران و م Instituteسسه فینلا کوبا در روز شنبه 10 ژوئیه و سفر احتمالی آینده دکتر ویسنته ، رئیس م Instituteسسه فینلا کوبا در بلغارستان ، نیز همکاری نزدیک بین مهمانی.”

وی یادآور شد: انشاالله به زودی با تولید این واکسن در انستیتوی دامداری کشورمان ، مردم عزیز ایران می توانند از این واکسن استفاده کنند و همکاری این دو نهاد معتبر ایرانی-کوبایی تأثیر مثبتی در سلامتی خواهد داشت هر دو طرف “

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت همکاری گسترده ای بین دو کشور در زمینه واردات واکسن از چین وجود دارد. تاکنون بیش از 6 میلیون دوز واکسن از طریق چین وارد شده است که از این تعداد حدود 800000 واکسن اهدا شده توسط چین است.

حاتب زاده افزود: آخرین محموله وارداتی از چین یک میلیون و نیم دوز بود که این هفته (پنجشنبه و شنبه گذشته) وارد کشور شد.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک ادامه داد: با پیگیری های انجام شده امیدواریم که در روزهای آینده واردات واکسن از چین ادامه داشته باشد و در هر صورت پس از تحویل نهایی واکسن به ما اطلاع داده می شود.

وی در پاسخ به این خبر که فدراسیون جهانی دوچرخه سواری انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری ما و احتمال تعلیق این فدراسیون ایران را نپذیرفته است ، گفت: انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری ما با رعایت کامل وضعیت فدراسیون جهانی دوچرخه سواری برگزار شد و تصویب شده نهادهای متصل داخلی هستند.

بیشتر بخوانید  افزایش تولید مجتمع فولاد سبا از مسیر ارتقای بهره‌وری

حاتب زاده یادآور شد: فدراسیون جهانی دوچرخه سواری احتمالاً تحت تأثیر قرار گرفته و به دلیل اطلاعات غلطی که دریافت کرده ، س questionsالاتی را ایجاد کرده است که تمام سوالات توسط فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان پاسخ داده شده و روند سوerstand تفاهم توسط این فدراسیون در جریان است.

تشکیل دولت لبنان یک مسئله داخلی است / ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دولت لبنان گفت: “ما معتقدیم که این یک مسئله داخلی لبنان است و ما در امور داخلی هیچ کشوری از جمله لبنان دخالت نمی کنیم.” ما همچنین به تصمیمات گرفته شده توسط لبنانی ها احترام می گذاریم و امیدواریم که دولت لبنان در اسرع وقت تشکیل شود.

وی افزود: ما معتقدیم که مداخله خارجی توسط ایالات متحده و دیگران اوضاع لبنان را پیچیده می کند و معتقدیم که این مداخلات نقض ثبات لبنان است. لبنان دارای یک دولت مستقل و یک رئیس جمهور و یک پارلمان و مردمی است که قادر به حل مشکلات به تنهایی هستند و باید به آنها احترام گذاشت. مردم لبنان و لبنانی ها ترکیب دولت و نحوه تشکیل آن را تعیین می کنند و هیچ فشار و تحمیل خارجی را نمی پذیرند.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره تحریم های جدید وزارت بازرگانی آمریکا علیه برخی از شرکت ها به اتهام ارتباط با چین ، روسیه و ایران ، گفت: اعتیاد واشنگتن به تحریم ها باعث می شود این کشور حتی منافع خود را نبیند. در دنیای بهم پیوسته امروز ، کشورهای تحت تحریم آمریکا نشان داده اند که با مخالفت با خواسته های عجیب واشنگتن می توان بدون سلطه و اجبار زندگی کرد.

تحریم های ایالات متحده شرکت های آمریکایی / اروپا را از پایان دادن به نقض حقوق بشر منع می کند

سخنگوی هیئت دیپلماتیک گفت: ایالات متحده نه تنها با تحریم های یک جانبه به کشورهای هدف آسیب می رساند بلکه با ادامه این سیاست نهادها و شرکت های آمریکایی را از بازارهای جهانی محروم می کند.

حاتب زاده در پاسخ به قطعنامه پارلمان اروپا درباره حقوق بشر علیه ایران و تحریم هایی که علیه برخی مقامات ایرانی اعمال شده است ، گفت: ما قطعنامه پارلمان اروپا را به شدت محکوم می کنیم. این قطعنامه توجیهی ندارد و مصداق غیر قابل قبول و بارز مداخله در امور داخلی ایران است.

وی خاطرنشان كرد كه متأسفانه پارلمان اروپا ، كه مدعی حقوق بشر مردم ایران است ، سكوت قابل توجهی را در برابر تروریسم اقتصادی آمریكا علیه مردم ایران و كشتار مردم بی گناه در یمن و فلسطین پذیرفته است.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک تأکید کرد که پارلمان اروپا باید به استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزاری پایان دهد و در تعامل با جمهوری اسلامی ایران موضعی متعادل و منطقی اتخاذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید