مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جوانسازی و جلوگیری از ریزش مو با استوکسیدین

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


استموکسیدین در برابر ریزش مو، مژه و ابرو نیز تقویت می شود

فولیکول موی انسان یک دستگاه بیولوژیکی مستقل و بسیار پیشرفته با ظرفیت بالا برای تجدید است. این دستگاه بیولوژیکی بدن الیاف کراتین مو تولید می کند که قدرتی باورنکردنی در ایجاد جذابیت و سلامت جسمی و روحی دارد. همه چیز خوب پیش می رود تا زمانی که فولیکول های مو دیگر مانند گذشته کار نکنند. اما در این شرایط چه باید کرد؟ آیا در مورد استامینوفن چیزی شنیده اید؟ این ماده یکی از موثرترین درمان های ریزش مو و تقویت ابرو و مژه است. دلگرم کننده باشید

دانشمندان هنوز در مورد علت اصلی آلوپسی آندروژنیک (یا ریزش مو در مردان یا زنان) مطمئن نیستند. این یکی از دلایلی است که ما هنوز درمان قطعی برای این مشکل نداریم و نمی توانیم ریزش مو را به طور کامل درمان کنیم.
بسیاری از دانشمندان بر این باورند که آلوپسی آندروژنیک ناشی از حساسیت ژنتیکی به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) است و می تواند با کمبود خون در فولیکول مو تشدید شود. بنابراین، دو داروی پرمصرف در این زمینه، فیناستراید و ماینوکسیدیل، آلوپسی را هدف قرار می دهند. اما اگر ریزش مو به دلیلی که در بالا ذکر نشده رخ دهد، چه باید کرد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال یافتن پاسخ آن هستند و منجر به کشف درمان های مختلفی شده است.


فواید استامینوفن

محلول استموکسیدین ضد ریزش مو

استموکسیدین یکی از درمان های ریزش مو است که در ادامه این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد. این ماده که معمولا با ماینوکسیدیل مقایسه می شود، یکی از موثرترین درمان های موجود است و جایگزین مناسبی برای ماینوکسیدیل محسوب می شود.

استامینوفن چیست؟

استوکسیدین یک محلول موضعی برای ریزش مو است که در سال 2012 ثبت شده است. این یک مهار کننده آنزیم پرولیل 4 هیدروکسیلاز (P4H) است.
برای سال‌های متمادی، ماینوکسیدیل تقریباً تنها راه حل موضعی در بالای فهرست درمان‌های ضد ریزش مو بود. اما مانند هر داروی دیگری در جهان، همه مایل به استفاده از ماینوکسیدیل نبودند. استوکسیدین اخیراً دریچه جدیدی را با درمان های امیدوارکننده برای بهبود ریزش مو در سراسر جهان باز کرده است.
اکنون که چیزی در مورد استامینوفن می دانید، بیایید در مورد نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید  جوانسازی و زیبایی پوست صورت با بادکش درمانی

نحوه عملکرد استموکسین

همانطور که گفته شد، استامینوفن یک مهار کننده آنزیم پرولیل-4-هیدروکسیلاز است، اما این به چه معناست؟ برای درک نحوه عملکرد این آنزیم، ابتدا باید با چرخه رشد مو آشنا شوید.
چرخه زندگی مو اساساً الگویی است که از فولیکول مو پیروی می کند. این الگو عمدتاً از چهار مرحله تشکیل شده است:

  1. فاز آناژن (رشد)
  2. مرحله تلوژن (تعطیلات)
  3. فاز کاتاژن (انتقال)
  4. فاز اگزوژن

اما یک “فاز پنجم” وجود دارد که به فاز conogenic معروف است (توجه داشته باشید که این مرحله به عنوان فاز رسمی در چرخه رشد مو شناخته نمی شود).


جلوگیری از ریزش مو با استوکسیدین


فاز کنوژن

مرحله مادرزادی دوره کوتاهی است که در آن فولیکول مو از نظر فیزیولوژیکی غیرفعال است. این مرحله بعد از ریزش مو و قبل از شروع رشد موهای جدید رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که مرحله مادرزادی در افراد مبتلا به ریزش مو طولانی تر است. این می تواند دلیل احتمالی نازک شدن مو و در نهایت طاسی باشد. مطالعات دلایل قانع کننده ای برای توجیه ارتباط احتمالی بین طولانی شدن مرحله مادرزادی و ریزش مو ارائه می دهند.
اما چه ربطی به استامینوفن دارد؟ استوکسیدین می تواند فاز مادرزادی را در افراد مبتلا به ریزش مو کوتاه کند.

در مرحله مادرزادی، تمام ساختارهای فولیکول مو توسط ذخیره سلول های بنیادی بازسازی می شوند. این در نهایت منجر به شروع سریع فاز آناژن می شود. در یک مطالعه، سلول‌های بنیادی در تولید و حفظ فولیکول‌های موی جدید در شرایط هیپوکسی کارآمدتر بودند.
در افراد مبتلا به ریزش مو، لایه بالایی نزدیک سطح پوست دارای اکسیژن بیشتری است. این می تواند به این معنی باشد که سطوح بالاتر اکسیژن می تواند با فازهای کونژوگاسیون طولانی تر همراه باشد.
محققان ادعا می کنند که با مهار آنزیم پرولیل ۴ هیدروکسیلاز با ایجاد یک محیط هیپوکسیک، استوکسیدین فاز ذاتی چرخه رشد مو را کوتاه می کند و در نتیجه موهای بلندتر و ضخیم تر می شود.

باید بخوانید:


مطالعات علمی در مورد تاثیر استوکسیدین بر ریزش مو

مطالعات روی استامینوفن محدود است. البته علاوه بر مطالعه قبلی، مطالعات دیگری نیز انجام شده است. در این راستا، دو مطالعه تطبیقی ​​بر روی 16 و 23 مرد انجام شد که در آن افراد 5 بار در هفته از استاکسیدین استفاده کردند. همچنین مطالعه مقایسه ای دیگری بر روی 100 مرد با مصرف روزانه استامینوفن انجام شد.
در هر سه مطالعه، استامینوفن به طور قابل توجهی تراکم مو را در مقایسه با دارونما افزایش داد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که درصد مو در فاز مادرزادی کاهش می یابد. مشکلی که می تواند مربوط به ریزش مو باشد.

مقایسه ماینوکسیدیل و استموکسیدین برای رشد مو

ابتدا به بررسی شباهت های این دو ماده می پردازیم و سپس تفاوت آنها را ابتدا با بررسی استاکسیدین و سپس تمرکز بر روی خواص ماینوکسیدیل بیان می کنیم.


موهای خود را با استوکسیدین تقویت کنید


حاوی 5% استامینوفن و 5% ماینوکسیدیل

هر دو دارو در اکثر کشورها بدون نسخه در دسترس هستند.
هر دو محرک رشد مو هستند.
آنها هیچ تأثیری بر هورمون هایی که بر ریزش مو تأثیر می گذارند (مانند دی هیدروتستوسترون و تستوسترون) یا آنزیم 5-آلفا ردوکتاز ندارند.
بر چرخه رشد فولیکول مو تأثیر می گذارد.
اثرات آنها تنها در صورت استفاده مداوم قابل مشاهده است.
علاوه بر مو، از هر دو برای تقویت ابرو استفاده می شود (البته ماینوکسیدیل 2 درصد برای ابرو استفاده می شود).

تفاوت بین استامینوفن و ماینوکسیدیل چیست؟

هیچ کفی در بازار وجود ندارد (فقط مایع).
مصرف این دارو به مدت 3 ماه کمی گرانتر از مصرف ماینوکسیدیل در همان دوره زمانی است.
فاز مادرزادی چرخه رشد مو را کوتاه می کند.
بر فاز آناژن (رشد) چرخه مو تأثیری ندارد.
این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آلوپسی آندروژنیک تایید نشده است.
سریعتر از ماینوکسیدیل مایع خشک می شود.
نسبت به ماینوکسیدیل باعث رشد مو کمتر (کمتر موثر) می شود.
عوارض جانبی خفیفی نسبت به ماینوکسیدیل دارد.
بر خلاف ماینوکسیدیل، استامینوفن می تواند برای تقویت مژه نیز استفاده شود.


ماینوکسیدیل در مقایسه با استموکسیدین چگونه است؟

به صورت مایع و فوم موجود است.
ده ها برند آن را در بازار نمایندگی می کنند.
3 ماه مصرف این دارو ارزانتر از مصرف استوکسیدین در همان مدت زمان است.
فاز آناژن (رشد) را طولانی و فاز تلوژن (استراحت) را کوتاه می کند.
در ماه های اول مصرف باعث ریزش مو می شود.
تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آلوپسی آندروژنیک.
در مقایسه با استامینوفن، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شکل مایع ماینوکسیدیل خشک شود.
در مقایسه با استوکسیدین، باعث رشد مو بیشتر (کارآمدتر) می شود.
عوارض جانبی بیشتری نسبت به استامینوفن دارد.
ماینوکسیدیل به دلیل محتوای پروپیلن گلیکول، بیشتر از استامینوفن باعث تحریک پوست سر می شود.
ماینوکسیدیل را نمی توان در نواحی حساس تری مانند اطراف چشم (برای بهبود رشد مژه ها) به دلیل تحریک پوست استفاده کرد، در حالی که می توان از استامینوفن در فرمولاسیون های علمی برای این منظور استفاده کرد.


 عملکرد ماینوکسیدیل و استموکسیدین


مکانیسم های مختلف اثر ماینوکسیدیل و استوکسیدین

ماینوکسیدیل به فولیکول مو کمک می کند تا در فاز آناژن (رشد) بماند، در حالی که استوکسیدین به بازگشت به فاز آناژن پس از فاز تلوژن (استراحت) کمک می کند. به همین دلیل، می توان امیدوار بود که استاکسیدین رشد مو را بدون از بین بردن آن تحریک کند.
هر درمانی که از روش متفاوتی برای بهبود ریزش مو استفاده می کند، می تواند جالب باشد، حتی اگر شواهد کمی برای حمایت از آن وجود داشته باشد.
چرخه رشد فولیکول مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ممکن است مطلوب نباشد. این بدان معنی است که فولیکول های مو ممکن است بلافاصله پس از فاز تلوژن (استراحت) وارد فاز آناژن (رشد) نشوند.
در نتیجه، فولیکول مو ممکن است در فاز مادرزادی باقی بماند و بازگشت آن به فاز آناژن را به تاخیر بیندازد. بنابراین، واضح است که در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، چرخه رشد مو ممکن است برای عبور از فاز تلوژن به کمک نیاز داشته باشد. این کاری است که استامینوفن انجام می دهد.


بیشتر بخوانید  ۱۳ ترفند برای ماندگاری و دوام لاک ناخن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *