مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جوانان ایرانی اول جهان در «الافیا»!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، فرهیختگان نوشت: بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1398 از 10.5 میلیون جوان بین 15 سال و 24، 8.1 میلیون نفر از آنها نه درس می خوانند و نه مشغول یادگیری مهارت و کار نکردن هستند.

در دو سال گذشته، ادبیات NEET در کشور گسترش بیشتری یافته است. اما اکنون نکته جالب در مورد آن آماری است که به تازگی توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده است. بر اساس این آمار وزارت کار، نرخ NEET در کشور که زمانی حدود 30 درصد بود، در گزارش اخیر این مرکز طی سال های 1397-1399 به 70 تا 77 درصد رسیده است. این آمار با شواهد قبلی ناسازگار است. اما ایران را در رتبه اول جهان از نظر نرخ NEET قرار می دهد. البته با فرض صحیح نبودن این عدد، طبق آمار مرکز آمار، کشور ما بالاترین نرخ NEET را در بین کشورهای آفریقایی دارد. یکی از جامعه شناسان به «فریختگان» گفت: نرخ بالای NEET آینده جامعه ایران را در مسیر زلزله 8 درجه ای قرار می دهد. اگر امروز به فکر حل آن نباشیم، هزینه هنگفت و سیلی بزرگی در آینده به همراه خواهد داشت.

شاخص NEET چیست؟

اصطلاح NEET که برای اولین بار به طور رسمی در سال 1999 در سطح سیاسی بریتانیا معرفی شد، در کمتر از 10 سال در اکثر کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه مطرح و مورد استفاده قرار گرفت. این شاخص که مخفف عبارت “Not in Employiment, Education or Training” است، وضعیت جوانان 15 تا 24 ساله را توصیف می کند که نه تحصیل می کنند (ترک تحصیل می کنند)، نه به آموزش حرفه ای می پردازند و نه در جایی استخدام می شوند. . بر اساس مطالعات مختلف در کشورهای جهان، این جوانان علاوه بر از دست دادن فرصت های آینده خود، باری بر دوش خانوار (از نظر اقتصادی و زندگی) نیز محسوب می شوند. آنها بیش از سایر گروه های سنی در معرض بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر و ارتکاب اعمال مجرمانه قرار دارند و بر این اساس سیاست گذاران و برنامه ریزان در سطح جهانی بیشترین توجه را به ایجاد فرصت های اشتغال و آموزش حرفه ای برای این گروه از جمعیت دارند. .

بیشتر بخوانید  پیدا شدن یک چشم در کنسرو لوبیا! / عکس -

جوانان ایرانی اول جهان/ ایران بالاتر از نیجر و بورکینافاسو و چاد!

NEET ایران رتبه اول جهان را دارد

تحلیل داده های آماری بانک جهانی و سازمان بین المللی کار (ILO) نشان می دهد که اگر نرخ NEET در ایران را بر اساس آمار وزارت کار قرار دهیم، ایران بر اساس این شاخص رتبه اول جهان را دارد. بنابراین نرخ NEET در ایران 77 درصد است در حالی که بالاترین نرخ در جهان مربوط به کشور آفریقایی نیجر با نرخ 68.6 درصد است. پس از این کشور، در رتبه بعدی ترینیداد و توباگو با نرخ 52 درصد قرار دارد و کیریباتی با نرخ حدود 47 درصد پس از این کشور قرار دارد. به عبارت دیگر، نرخ NEET 77 درصد، ایران را در رتبه اول جهان و حتی بالاتر از اکثر کشورهای آفریقایی قرار می دهد. گویان، سومالی، موریس، بورکینافاسو، جمهوری دومینیکن، بوتسوانا، چاد، لیبریا، مولداوی، موریتانی، اردن، لسوتو، بنین، نپال، پاکستان، کوزوو، نامیبیا، فلسطین، مالی، آفریقای جنوبی، تونس، مصر، جامائیکا و گامبیا رتبه های 3 تا 28 را به خود اختصاص داده اند، اما اگر نرخ 29 درصدی مرکز آمار ایران و بانک جهانی را در نظر بگیریم، ایران به رتبه 28 جهان خواهد رسید. البته اگرچه این رتبه بهتر از رتبه یک است، اما همانطور که توضیح داده شد، کشورهای آفریقایی به طور کلی جلوتر از ایران هستند.
اما نرخ 77% و حتی 29% NEET (گزارش مرکز آمار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی) در ایران 3.1% در ژاپن، 4.9% در ایسلند، 5.1% در سوئد و هلند، 6% در سنگاپور و 6 درصد در نروژ، 3 درصد، جمهوری چک 6.5 درصد، اسلوونی 6.6 درصد، دانمارک 7.1 درصد، بلژیک 7.4 درصد، آلمان 7.5 درصد، پرتغال 7.6 درصد و ایرلند و فنلاند 7.7 درصد است.

بیشتر بخوانید  فرار جالب دوچرخه سوار خرس در جنگل / فیلم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *