مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جنگل های دالخانی راهنمای گردشگری در میان جنگل های طبیعی و سرسبز ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


جنگل دالخانی رامسر که به کریدور بهشت ​​نیز معروف است، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری رامسر است. در این جنگل می توانید از رانندگی در یک تونل رویایی با درختان بلند و هوای مه آلود لذت ببرید یا مدتی را در تپه های سرسبز مشرف به مناظر خیره کننده با آرامش مطلق بگذرانید و حتی سوژه های ناب عکاسی از طبیعت را شکار کنید. تشویق شوید تا گوشه ای از این جنگل رویایی قدم بزنید و زیبایی های آن را در تصویر ببینید.

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی یکی از دیدنی های رامسر است. این جنگل زیبا با مساحتی حدود 600 هزار متر مربع در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در جاده رامسر در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است. جاده جنگلی دالخانی از جاده میرزا کوچک کن یا جاده کتالم – هریس شروع و به روستاها و مناطق ییلاقی جنت رودبار و گرسماسر ختم می شود.


دسترسی به جنگل دالخانی

برای دسترسی به جنگل دالخانی ابتدا باید از راه زمینی یا ریلی به رامسر رسید و از جاده رامسر و رامسر تنکابن به سمت شرق رفت تا به جاده جنت رودبار (کیلومتر ۷ جاده رامسر تنکابن) برسید. پس از ورود به این بزرگراه باید به سمت راست جاده ییلاقی جنت رودبار بپیچید. این جاده جنگلی شیب دار است و باید قبل از ورود به آن از سالم بودن خودرو مطمئن شوید.


جنگل دالخانی


چرا باید از جنگل دالخانی دیدن کنیم؟

درختان و پیچ های جاده جنگلی دالخانی در بیشتر قسمت ها دالان های سبز باورنکردنی ایجاد کرده است. این جاده جنگلی مانند جاده اسالم به خلخال، دو هزار و سه هزار جاده جنگلی و جاده های جنگلی گیسوم از زیباترین جاده های جنگلی ایران به شمار می روند.
علاوه بر این، در کریدور بهشت ​​رامسر می‌توانید دریاچه‌ای در جنگل، رودخانه، دریایی از ابرها و آبشاری زیبا در جنت رودبار و همچنین آبشاری دیگر در نزدیکی گرسماسر ببینید. جنگل دالخانی یا دلیخانی علاوه بر اینکه مکانی بکر برای طبیعت گردی و کمپینگ است، جنگلی نیمه مرتفع با ارتفاع 800 متر است و گزینه بسیار مناسبی برای علاقه مندان به طبیعت گردی در جنگل است. این جنگل نسبت به سایر جنگل های ایران چندان آلوده و زشت نیست و به همین دلیل می توان چهره زیباتری از طبیعت جنگلی را مشاهده کرد.

دیدنی های جنگل دالخانی

سد دریاچه ماجیران

سد خاکی دریاچه ماجیران بر روی رودخانه نسارود واقع شده است. برای بازدید از این دریاچه باید از جنت رودبار گذشت و پس از گذر از روستاهای گنگسر و پیازکش به روستای تالش سرا رسید و با عبور از روستای تالش سرا در فاصله کمتر از 2 کیلومتری از مسیر اصلی به بزرگراه می رسید. جاده.
در فاصله حدود 1.5 کیلومتری سمت راست به تاج سد مجیران می رسید. اما برای رسیدن به دریاچه جنگلی دالخانی باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید و پس از گذشت یک کیلومتر به روستای کلچه کی خواهید رسید. مسیر آسفالت این روستا به پایان رسیده است و باید با جاده خاکی حدود هفت کیلومتری پیاده یا با خودروی مناسب به سد ماجران بر روی دریاچه مجران رسید. سد دریاچه میجران در 24 کیلومتری رامسر و 38 دقیقه فاصله دارد. پارک جنگلی دالخانی در 8.6 متری دریاچه میجران و فاصله بین دو نقطه 19 دقیقه است.

بیشتر بخوانید  بيرجند و این همه جاذبه های دیدنی

به رودخانه مارپیچ نسارود نگاهی بیندازید که مانند یک مار آبی بزرگ در میان جنگل های انبوه هر گردشگری را به وجد می آورد. همچنین می توانید از جنگل مدنی و رودخانه چالکرود و محیط زیبای اطراف مسیر رامسر به سمت دریاچه دیدن کنید. اگر می خواهید از این مکان های زیبا دیدن کنید، پس از گذر از روستای لیمک و روستای لتر به رودخانه چالکرود می رسید و در انتهای این مسیر که به طول 5.5 کیلومتر است، جنگل مدنی روبروی آن را خواهید دید. شما. حتما از این مناطق دیدن کنید.

پارک جنگلی دالخانی

اگر پس از دیدن سد ماجران به جاده اصلی برگردید و به مسیر خود ادامه دهید به پارک جنگلی دالخانی می رسید. این پارک جنگلی در ارتفاع 1100 متری از دریا دارای امکانات خوبی از جمله موقعیت مکانی مناسب برای کمپینگ، در کنار سرویس بهداشتی یک چشمه است. اگر قصد دارید شب را در دل جنگل بگذرانید، این پارک جنگلی مکان خوبی است.

روستاهای گرسماسر و جنت رودبار

پس از طی 23.4 کیلومتر از جنگل دالخانی به گرسماسر می رسید. این مسیر حدود 44 دقیقه طول می کشد. این روستا یکی دیگر از جاذبه های بکر جنگل دالخانی است و می توان دریای جنگل دالخانی را به بهترین نحو مشاهده کرد. این روستا در واقع مرتفع ترین نقطه جنگل دالخانی است و از این مکان می توان منظره زیبایی از رامسر را تماشا کرد. از تفرجگاه این روستا می توان به چشمه های آب معدنی سرد امیرخانی، پولاد، رستم و سر چهار پیچ اشاره کرد.
پس از بازدید از روستای گرسماسر می توانید به سمت روستای جنت رودبار که 19 و 4 دقیقه فاصله دارد و فاصله بین دو نقطه 40 دقیقه می باشد. البته برای بازدید از روستای گرسماسر باید پس از عبور از رستوران دامان در جاده اصلی به سمت جنوب غربی رفت.

بیشتر بخوانید  آداب و رسوم عید نوروز در قزوین


جنگل دالخانی رامسر

روستای گرسماسر

جنت رودبار یکی از مناطق پرآبیاب جنگل دالخانی است که در گذشته آبشارهای زیادی در آن وجود داشته است. متأسفانه بسیاری از آنها در اثر سیل یا خشکسالی از بین رفتند و تنها یک آبشار باقی ماند که رسیدن به آن حدود 40 دقیقه طول می کشد. ییلاق های زیادی در این روستا وجود دارد که از جمله آنها می توان به آکراسر، چک، چارتمه، نمکدره، ایزاکی و جیرود اشاره کرد که هر کدام دارای آب و هوای مطبوع و مناظر زیبایی هستند.

آبشار جنت رودبار

روستای جنت رودبار پایتخت است که به گل گاوزبان زمینی نیز معروف است و سالانه حدود سی تا چهل تن گل گاوزبان از مزارع آن برداشت می شود. علاوه بر این چند سالی است که جشنواره ملی گل ها در خردادماه در این روستا برگزار می شود. در این جشنواره برنامه هایی مانند آشنایی مردم با گل گاوزبان و سایر گیاهان دارویی، اجرای موسیقی زنده، نمایش صنایع دستی و شیرینی های خانگی برگزار می شود. پدیده ابرهای دریایی نیز در این روستا دیده می شود. اما زیبایی آن به بزرگی دریای ابری گرسماسر نیست.

در صورت تمایل می توانید قبل از رسیدن به روستای گرسماسر در مسیر جاده جنت رودبار از آبشار سیاسارت یا سیاسورت نیز دیدن کنید. این آبشار که از کوه ساماسوس سرچشمه می گیرد، زیبایی وصف ناپذیری به کوه ها، دامنه ها و مناطق جنگلی زیبای اطراف خود بخشیده است. پس از رسیدن به این نقطه، برای بازدید از آبشار باید 45 دقیقه پیاده روی کنید. البته برای پیمودن این مسیر باید از کفش مناسب استفاده کنید و بتوانید مسیرهای شیب دار را طی کنید.

آبشار سیاسر

از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه جنگلی دالخانی می توان به روستای اربه کله یا اربکله در 10.6 کیلومتری شمال غربی سد دریاچه ماجران اشاره کرد. در صورت تمایل می توانید قبل از بازدید از سد دریاچه مجران ایران از این روستا دیدن کنید. بنابراین قبل از حرکت در مسیر جنگل دالخانی می توانید به طور مختصر از این روستا دیدن کنید. برای بازدید از این روستا ابتدا باید از رامسر به سادات شهرا و سپس از طریق اربکله به این روستای زیبا بروید. در برخی از نقاط این روستا می توان دریا و جنگل را در کنار هم دید.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه یک جاذبه تاریخی در منطقه جنگلی دالخانی است که توصیه می کنیم آن را از دست ندهید. این قلعه سنگی در دوران پس از اسلام و در قرن سوم ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید پله های زیادی را طی کنید که بسته به توانایی بدنی شما بین 20 تا 30 دقیقه زمان می برد.
در بالای این قلعه منظره 360 درجه بسیار زیبایی از دریا و جنگل را می بینید. یک قلعه بان نیز می تواند حضور داشته باشد و به گرمی از شما استقبال کند. برای رسیدن به بالای مرکوه که در 10.6 کیلومتری رامسر است و حدود 30 دقیقه طول می کشد، ابتدا باید از طریق خیابان شهید باهنر و شهید بهشتی به جاده رامسر رسید و با مطالعه به جاده مار کوه نستوه رسید.

بیشتر بخوانید  جذاب ترین مکان های گردشگری اروپا کجا هستند؟


طبیعت زیبای رامسر

قلعه کوه رامسر

در مسیر پارک جنگلی دالخانی پیچی به نام هلو هفت شهدا وجود دارد. در 15 خرداد 1361، منافقین 7 سرنشین خودرو را به گلوله بستند و امروز نیز پیچ برپایی این بنا به محل افتخار تبدیل شده است.

جنگل دالخانی مکانی ایده آل برای سفر در هر چهار فصل سال است. این جنگل در حوالی بهار اوقات بسیار خوشی دارد و هوای گرم و بخاری در تابستان شما را آزار نمی دهد. البته اگر می خواهید هوای تابستانی کاملا خنک و مطبوع را تجربه کنید، برای کمپینگ یا اقامت باید روستاهای جنت رودبار و گرسماسر و بخش های ییلاقی آنها را انتخاب کنید.

پاییز در جنگل دالخانی به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز است و وقتی در این فصل وارد آن می‌شوید، فکر می‌کنید به تصویری عالی از منظره پاییز نگاه می‌کنید. البته باران شدید، لغزنده بودن جاده ها و گل آلود بودن پیاده روها می تواند برای شما مشکل ایجاد کند. زمستان در جنگل دالخانی نیز بسیار دیدنی است. در این فصل جنگل به دلیل سردی هوا بازدیدکنندگان کمتری دارد و می توانید با تماشای زیبایی های درختان سفید رنگ در آرامش و سکوت غوطه ور شوید.


اقامت در جنگل دالخانی

در جنگل دالخانی اقامتگاه های مختلفی وجود دارد. می توانید در کنار سد دریاچه میجران مکانی را برای اقامت انتخاب کنید و یا می توانید در روستاهای جنت رودبار و گرسماسر اقامت داشته باشید. در این منطقه انواع کلبه های جنگلی دالخانی، خانه های روستایی، اقامتگاه های بوم گردی آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

از اقامتگاه های بوم گردی دالان بهشتا می توان به:


اقامتگاه بوم گردی لیا دالخانی واقع در جاده هریس، منطقه دالخانی: این اقامتگاه درست در مجاورت دره جنگلی قرار دارد و در حین اقامت در آن می توانید گاهی از منظره پدیده ابرهای دریایی لذت ببرید.


اقامتگاه بوم گردی ننا کلثوم در جنت رودبار: این اقامتگاه فضایی کاملاً بومی و سنتی دارد و اطراف آن را مناظر طبیعی زیبا احاطه کرده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *